Přístup sociálních pracovníků ke klientům romské menšiny
Abstrakt
Diplomová práce pojednává o sociální práci s romskými klienty. Opírá se o předpoklady, jimiž by měli sociální pracovníci disponovat, pokud s touto cílovou skupinou pracují a o jejich vybavenosti k takové práci. Zaměřuje se na profesionální přístup sociálních pracovníků ke klientům, kteří jsou příslušníky romského etnika, a popisuje hodnotový systém sociálního pracovníka.
Dotýká se také zdravotně sociální problematiky, nezaměstnanosti a sociálně patologických jevů.
Pro výzkum byl zvolen kvalitativní postup. Informace byly získávány cestou nestrukturovaných rozhovorů. Cílem dotazování bylo zjistit, jaký je přístup sociálních pracovnic a pracovníků ke klientům romské minority. Vedlejším cílem bylo zjistit, co v sociální práci ovlivňuje /jaké faktory/ sociální pracovnice a pracovníky v přístupu ke klientům romské minority.
Výzkum prokázal, že pracovníci přistupují ke klientům profesionálně, na základě etického kodexu. Z výzkumu vyplynuly faktory, které mají vliv na vnímání klientů romské minority sociálními pracovnicemi a pracovníky. Nejčastěji přístup ovlivňuje ztížená komunikace s klienty a nízká motivace romských klientů změnit svým přičiněním svoji tíživou situaci. Pracovníci nerozlišují své klienty podle příslušnosti k menšině, ale podle specifického problému, který chtějí pomoci řešit. Největším problémem romského etnika se stalo vzdělání. Většina pracovníků si myslí, že pokud se zlepší vzdělanost romských klientů, zmírní se dopad ostatních sociálních problémů.