Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorFilausová, Drahomíra
dc.contributor.authorNováková, Lucie
dc.date.accessioned2021-12-03T13:18:26Z
dc.date.available2021-12-03T13:18:26Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-06
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/20919
dc.description.abstractBakalářská práce se zabývá zjištěním znalostí dívek a žen o hormonální antikoncepci, jejích výhodách a rizicích. Kontracepce je nejčastější formou plánovaného rodičovství v jeho negativním smyslu. Jednou z nejspolehlivějších metod je hormonální antikoncepce, která má v současné době mnoho forem a je distribuována velkým množstvím výrobců. byly poučeny o její spolehlivosti, výhodách a rizicích. Úvodní, teoretická část je rozdělena do několika kapitol, kdy první je věnována historii antikoncepce od starověku po současnost a tomu, jak se postupně vyvíjely a zdokonalovaly její metody. Popsány jsou předpoklady pro výběr antikoncepční metody a jedna z částí je věnována hodnocení jejich spolehlivosti tzv. Pearlovým indexem. Formy antikoncepce jsou prvotně rozděleny na nehormonální a hormonální. V nehormonálních metodách jsou pouze stručně popsány její jednotlivé formy, a to přirozené, bariérové, IUD a sterilizace. Nechybí ani zmínka o nespecifických metodách, které si čas od času najdou své přívržence. Hormonální metody antikoncepce jsou popsány podrobněji. Gestagenní antikoncepce je rozdělena na kapitoly o minipilulkách, depotních injekcích, podkožních implantátech, dále pak o příznivých účincích těchto forem a také o jejich možných rizicích. Další části jsou věnovány nitroděložnímu systému a postkoitální antikoncepci, opět včetně jejich výhod a rizik. Kombinovaná hormonální antikoncepce, která je v podstatě nejvyužívanější metodou ochrany proti otěhotnění, je rozdělena dle způsobu aplikace. Jsou jimi perorální forma, transdermální náplasti a vaginální kroužek Nuvaring. Popsány jsou také její výhody i rizika. Závěr teoretické části je věnován edukaci, která je zaměřenana poučení dívek a žen o kontracepci porodní asistentkou. V praktické časti bakalářské práce byl pomocí rozhovorů proveden kvalitativní výzkum. Před jeho zahájením byly stanoveny tři cíle (Cíl 1: Zjistit znalosti dívek 2. ročníku Střední zdravotnické školy o výhodách a rizicích hormonální antikoncepce. Cíl 2: Zjistit znalosti o výhodách a rizicích hormonální antikoncepce u žen ve fertilním věku, které již rodily. Cíl 3: Porovnat úroveň znalostí o hormonální antikoncepci u dívek 2. ročníku Střední zdravotnické školy a u žen ve fertilním věku, které již rodily.). Pro zhodnocení cílů bylo použito kvalitativní šetření. Sběr dat byl proveden pomocí strukturovaných rozhovorů, které byly vedeny s osmi respondentkami. Z toho byly čtyři studentky druhého ročníku SZŠ a čtyři ženy ve fertilním věku, které již rodily. Výsledky výzkumu byly zpracovány do tabulky a schémat. V další části práce byla vedena diskuze nad získanými výsledky. Dívky měly obecné znalosti jak o hormonální antikoncepci, tak o jejích výhodách a rizicích. U žen ve fertilním věku byly tyto vědomosti o něco podrobnější, ale i tak bylo zaznamenáno v odpovědích několik nedostatků. Při porovnání obou skupin navzájem byly v mnoha směrech více informované respondentky ze skupiny žen po porodu, ale tyto rozdíly nejsou nikterak významně markantní. V závěru bakalářské práce byly vyhodnoceny stanovené cíle. Jelikož znalosti dívek a žen o hormonální antikoncepci, včetně jejích výhod a rizik, byly zhodnoceny jako neucelené, bylo by zapotřebí zintenzivnit edukaci o tomto tématu. A to především formou sexuální výchovy na druhém stupni základní školy nebo porodní asistentkou v ordinaci gynekologa. Tímto se nabídlo téma vhodné pro některý z dalších výzkumů, kdy navazujícím zkoumáním by mohlo být například zmapování edukace o formách ochrany před otěhotněním porodní asistentkou.cze
dc.format64 s.
dc.format64 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectznalostcze
dc.subjectkontracepcecze
dc.subjecthormonální antikoncepcecze
dc.subjectvýhodacze
dc.subjectrizikocze
dc.subjectmetodacze
dc.subjectknowledgeeng
dc.subjectcontraceptioneng
dc.subjecthormonal contraceptioneng
dc.subjectbenefiteng
dc.subjectrisikeng
dc.subjectmethodeng
dc.titleZnalosti žen o výhodách a rizicích hormonální antikoncepcecze
dc.title.alternativeWomen's knowledge of benefits and risks of hormonal contraceptioneng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag32651
dc.description.abstract-translatedThis thesis deals with finding the knowledge of girls and women on hormonal contraception, its benefits and risks. Contraception is the most common form of family planning in its negative sense. One of the most reliable methods of hormonal contraception, which currently has many forms and is distributed to a large number of manufacturers. Introductory, theoretical part is divided into several subsections, where the first is devoted to the history of contraception from antiquity to the present, and how gradually developed and perfected its methods. There are described the prerequisites for the selection of contraceptive methods, and one of the sections is focused to the evaluation of their reliability with Pearl index. Forms of contraception are initially divided into hormonal and non-hormonal. The non-hormonal methods are only briefly described its various forms, like natural, barrier, IUD and sterilization. There are mentioned some non-specific methods which have time to time found their followers. Hormonal contraception methods are deeply described. Progestogen contraception is divided for chapters about mini pills, depot injections, subcutaneous implants, as well as the beneficial effects of these forms and their potential risks. Another chapters are devoted to intrauterine system and postcoital contraception, again including their benefits and risks. Combined hormonal contraceptives, which is essentially the most frequently used method for protection against pregnancy is divided into individual subsections by the application method. These are the oral form, a transdermal patch and vaginal ring NuvaRing. Custom chapter is also devoted to the benefits and risks. At the end of the theoretical part describes the education that focuses on the lessons for girls and women about contraception from midwife.In the second part of the thesis was conducted by using qualitative research interviews. Prior to its launch were given three objectives (Objective 1: To determine the knowledge of girls 2nd year of Secondary Medical School about the benefits and risks of hormonal contraception. Objective 2: To determine knowledge about the benefits and risks of hormonal contraception in women of childbearing age who have already given birth. Objective 3: Compare the level of knowledge of hormonal contraception in girls 2nd year secondary nursing schools and in women of childbearing age who have already given birth.). To verify the research, qualitative questions were used, and data collection was carried out by using structured interviews. Interviews were conducted with eight female respondents, of which four were students of secondary medical school and four women in fertile age who have already given birth. The results were presented to chart and diagrams. In the next part, the discussion was led above the obtained results. The girls from the first group had a generally knowledge of both hormonal contraception and about its benefits and risks. Women in fertile age had a little more knowledge, but even so, there were several shortcomings in the responses, especially when taking into account of their experience. When comparing the two groups with each other in many ways are more informed respondents from the group of women after childbirth, but these differences are not so significant. In the end of the thesis the targets are evaluated. Since knowledge of girls and women on hormonal contraception, including its benefits and risks have been evaluated on generally only, there is need to intensify education on this topic. Particulary in sex education in secondary school or in gynaecological surgery by midwife. This will offer topics appropriate for some of the other surveys, such as mapping content of education girls and women about contraception from midwife.eng
dc.date.accepted2013-05-28
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePorodní asistentkacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programPorodní asistencecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeSák, Petr


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam