Znalosti žen o výhodách a rizicích hormonální antikoncepce
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá zjištěním znalostí dívek a žen o hormonální
antikoncepci, jejích výhodách a rizicích. Kontracepce je nejčastější formou plánovaného rodičovství v jeho negativním smyslu. Jednou z nejspolehlivějších metod je hormonální
antikoncepce, která má v současné době mnoho forem a je distribuována velkým
množstvím výrobců.
byly poučeny o její spolehlivosti, výhodách a rizicích.
Úvodní, teoretická část je rozdělena do několika kapitol, kdy první je věnována
historii antikoncepce od starověku po současnost a tomu, jak se postupně vyvíjely
a zdokonalovaly její metody. Popsány jsou předpoklady pro výběr
antikoncepční metody a jedna z částí je věnována hodnocení jejich spolehlivosti
tzv. Pearlovým indexem. Formy antikoncepce jsou prvotně rozděleny na nehormonální
a hormonální. V nehormonálních metodách jsou pouze stručně popsány její jednotlivé
formy, a to přirozené, bariérové, IUD a sterilizace. Nechybí ani zmínka
o nespecifických metodách, které si čas od času najdou své přívržence. Hormonální
metody antikoncepce jsou popsány podrobněji. Gestagenní antikoncepce je rozdělena
na kapitoly o minipilulkách, depotních injekcích, podkožních implantátech, dále pak
o příznivých účincích těchto forem a také o jejich možných rizicích. Další části jsou
věnovány nitroděložnímu systému a postkoitální antikoncepci, opět včetně jejich výhod
a rizik. Kombinovaná hormonální antikoncepce, která je v podstatě nejvyužívanější
metodou ochrany proti otěhotnění, je rozdělena dle způsobu aplikace. Jsou jimi
perorální forma, transdermální náplasti a vaginální kroužek Nuvaring. Popsány jsou
také její výhody i rizika. Závěr teoretické části je věnován edukaci, která je zaměřenana
poučení dívek a žen o kontracepci porodní asistentkou.
V praktické časti bakalářské práce byl pomocí rozhovorů proveden kvalitativní
výzkum. Před jeho zahájením byly stanoveny tři cíle (Cíl 1: Zjistit znalosti dívek
2. ročníku Střední zdravotnické školy o výhodách a rizicích hormonální antikoncepce. Cíl 2: Zjistit znalosti o výhodách a rizicích hormonální antikoncepce u žen ve fertilním
věku, které již rodily. Cíl 3: Porovnat úroveň znalostí o hormonální antikoncepci
u dívek 2. ročníku Střední zdravotnické školy a u žen ve fertilním věku, které již
rodily.).
Pro zhodnocení cílů bylo použito kvalitativní šetření. Sběr dat byl proveden pomocí
strukturovaných rozhovorů, které byly vedeny s osmi respondentkami. Z toho byly čtyři
studentky druhého ročníku SZŠ a čtyři ženy ve fertilním věku, které již rodily.
Výsledky výzkumu byly zpracovány do tabulky a schémat.
V další části práce byla vedena diskuze nad získanými výsledky. Dívky měly
obecné znalosti jak o hormonální antikoncepci, tak o jejích výhodách a rizicích. U žen
ve fertilním věku byly tyto vědomosti o něco podrobnější, ale i tak bylo zaznamenáno
v odpovědích několik nedostatků. Při porovnání obou skupin navzájem byly v mnoha
směrech více informované respondentky ze skupiny žen po porodu, ale tyto rozdíly
nejsou nikterak významně markantní.
V závěru bakalářské práce byly vyhodnoceny stanovené cíle. Jelikož znalosti dívek
a žen o hormonální antikoncepci, včetně jejích výhod a rizik, byly zhodnoceny jako
neucelené, bylo by zapotřebí zintenzivnit edukaci o tomto tématu. A to především
formou sexuální výchovy na druhém stupni základní školy nebo porodní asistentkou
v ordinaci gynekologa. Tímto se nabídlo téma vhodné pro některý z dalších výzkumů,
kdy navazujícím zkoumáním by mohlo být například zmapování edukace o formách
ochrany před otěhotněním porodní asistentkou.