Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorNováková, Eliška
dc.contributor.authorHousková, Marcela
dc.date.accessioned2021-12-03T13:22:23Z
dc.date.available2021-12-03T13:22:23Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-08-14
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21111
dc.description.abstractPro svou bakalářskou práci jsem si zvolila téma Využití Feldenkraisovy metody u pacientů s bolestmi zad bez kořenového dráždění. Metoda nese název podle svého autora fyzika Moshého Feldenkraise, který začal svůj koncept rozvíjet na základě vlastního zranění již během 2. světové války. Feldenkraisova metoda somatického vzdělání je přístup využívající procesu učení prostřednictvím pohybu. Vychází z předpokladů, že lidská bytost má 4 základní složky: pocity, myšlení, smyslové vnímání a pohyb, jenž jsou přítomny během každé lidské akce a které se navzájem ovlivňují, z čehož vyplývá, že ovlivněním jedné složky dojde ke změně i ve zbylých složkách. Metoda má dva základní přístupy: skupinové lekce Pohybem k sebeuvědomění a Funkční integraci Bolesti zad se již dnes řadí mezi tzv. ?civilizační choroby?, což je z velké části dáno dnešním životním stylem - sedavé zaměstnání, stres, nedostatek pohybu, díky němuž si člověk vytvoří mnoho vadných stereotypů pohybu, jenž později vedou ke vzniku bolesti. Páteř a celkově záda, na které je kladen největší nárok z hlediska udržení postury vůči gravitaci, většinou postihuje chronická bolest nejdříve. Uvádí se, že bolesti zad jsou v současnosti nejčastější příčinou pracovní neschopnosti. Práce je strukturován do dvou hlavních částí. Teoretický oddíl je věnován převážně Feldenkraisově metodě. V úvodu přibližuji samotného autora stručným životopisem ozřejmujícím proces vzniku jeho konceptu. Dále zde popisuji principy a základní prvky metody jako jsou: uvědomování, somatognozie, organické učení. Následují kapitoly zahrnující indikace a kontraindikace, možnosti a průběh vzdělávání v oblasti Feldenkraisovy metody. V další části informuji o dvou základních metodách výuky, což jsou skupinová forma ?Pohybem k sebeuvědomění? a individuální ?Funkční integrace?, kde porovnávám první jmenovanou s konvenčním způsobem cvičení, funkční integraci srovnávám s klasickými manuálními technikami. V poslední části věnované Feldenkraisově metodě se snažím nastínit možnost využití Feldenkraisovy metody v léčbě chronické bolesti. Následující kapitola teoretické části je věnována fenoménu bolesti. V poslední části shrnuji nejčastější příčiny a důsledky bolestí zad a jejich schématické dělení. Praktická část obsahuje cíle práce, popis metodiky, charakteristiku výzkumného souboru a výsledky výzkumu, které jsou zpracovány formou kazuistik. zad. Pro zpracování a sběr dat byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu, pro který byly vybrány 2 pacientky s bolestmi v oblasti krční respektive bederní páteře. U pacientek byla odebrána anamnéza a provedeno základní fyzioterapeutické vyšetření, jež je zaznamenáno ve vstupním a výstupním kineziologickém rozboru. Vzhledem k malému testovacímu souboru nelze dělat jednoznačné závěry, avšak zastávám názor, že Feldenkraisova metoda by se mohla stát součástí terapie při léčbě chronické bolesti, neboť obě pacientky po cvičení subjektivně zaregistrovaly zlepšení, které je patrné i z objektivního vyšetření, které je zaznamenáno ve výstupním kineziologickém rozboru. U obou žen došlo k výraznému zlepšení vnímání a uvědomování si vlastního těla a práce s ním, což je patrné na zlepšení dechového stereotypu a zvládnutí lokalizovaného dýchání, které dříve pro obě pacientky představovalo velký problém. Dalším zlepšením bylo i zvětšení pohyblivosti páteře a především snížení bolesti zad, které nastalo u obou pacientek. Důležitým ukazatelem efektivity metody je jistě i zlepšení psychického stavu.cze
dc.format75 s. přílohy 21 s.
dc.format75 s. přílohy 21 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectMoshé Feldenkraiscze
dc.subjectFeldenkraisova metodacze
dc.subjectUvědoměnícze
dc.subjectPohybem k sebeuvědoměnícze
dc.subjectFunkční integracecze
dc.subjectOrganické učenícze
dc.subjectBolesti zadcze
dc.subjectMoshé Feldenkraiseng
dc.subjectFeldenkrais methodeng
dc.subjectAwarenesseng
dc.subjectAwareness Through the Movementeng
dc.subjectFunctional Integrationeng
dc.subjectOrganic learningeng
dc.subjectBackacheseng
dc.titleVyužití Feldenkraisovy metody u pacientů s bolestmi zad bez kořenového drážděnícze
dc.title.alternativeThe Utilisation of the Feldenkrais Method in patients with backache without radicular irritationeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag34071
dc.description.abstract-translatedI chose the topic The Utilisation of the Feldenkrais Method in patients with backache without radicular irritation for my bachelor thesis. The method bears the name of its author Moshé Feldenkrais, who started to develop his conception after his own injury during the Second World War. Feldenkrais Method of somatic education is an approach employing the process of learning by means of movement. It is based on presumption that a human being has four basic constituents: feelings, thinking, sensual perception and movement, which are present to each human action, and which interact with one another, which results in the fact that influencing of one constituent causes changes in the others. The method has two basic approaches: group lessons Awareness Through Movement and Functional Integration. Backaches are now classified among so called ?civilisation diseases?, which is mostly given by today?s life style ? sedentary jobs, stress, lack of movement, which lead to numerous improper stereotypes leading later to pain occurrence. The spine and back in general, which are the most loaded parts in terms of posture maintenance against gravity are usually the first to be affected by chronic pain. Back pains are said to be the most frequent cause of inability to work. The thesis is structured in two parts. The theoretical part mainly deals with the Feldenkrais Method. At the beginning I introduce the author by his brief biography explaining the process of the conception development. Then I describe the principles and basic elements of the method like self-awareness, somatognosia, organic learning. Chapters containing indications and contraindications, possibilities and course of education in the field of Feldenkrais Method follow. The next part informs on two basic teaching methods, which are a group form ?Awareness Through Movement? and individual ?Functional Integration?, where I compare the first one with conventional exercises and the latter with classic manual techniques. In the last part dedicated to the Feldenkrais Method I am trying to outline the possibilities of applying Feldenkrais Method to chronic pain treatment. The following chapter of the theoretical part deals with the phenomenon of pain. In the last part I summarize the most frequent causes and consequences of backache and their schematic categorisation. The practical part contains the goals of the thesis, methodology description, research sample characteristic and the research results processed in the form of case studies. Quantitative research method was chosen for data collection and processing. Two patients with pains in cervical, respective lumbar spine were chosen. Anamnesis was taken from the patients and basic physiotherapeutic examination, which is recorded in the input and output kinesiological analyses, was performed. The research results aren´t so significant because of small testing group, but in my opinion the Feldenkrais Method might become a part of therapy for chronic pain treatment, as both the patients subjectively perceived improvement after the exercises, which is also obvious from objective examination recorded in the output kinesiological analysis. The fact that the research was based on just a small sample of probands however does not enable us to generalize the results. Remarkable improvement of perception and awareness of own body and work with it occurred in both the women, which was obvious on improved breath stereotype and mastering of localized breathing, which had been a big problem for both the patients before. Another improvement was in higher spine movement and particularly reduction of backache in both the patients. Improvement of psychical condition is surely another indicator of the method effectiveness.eng
dc.date.accepted2013-09-12
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineFyzioterapiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMíková, Marcela


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam