dc.contributor.advisor | Nováková, Eliška | |
dc.contributor.author | Housková, Marcela | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T13:22:23Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T13:22:23Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.date.submitted | 2013-08-14 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21111 | |
dc.description.abstract | Pro svou bakalářskou práci jsem si zvolila téma Využití Feldenkraisovy metody u
pacientů s bolestmi zad bez kořenového dráždění. Metoda nese název podle svého
autora fyzika Moshého Feldenkraise, který začal svůj koncept rozvíjet na základě
vlastního zranění již během 2. světové války. Feldenkraisova metoda somatického
vzdělání je přístup využívající procesu učení prostřednictvím pohybu. Vychází z
předpokladů, že lidská bytost má 4 základní složky: pocity, myšlení, smyslové vnímání
a pohyb, jenž jsou přítomny během každé lidské akce a které se navzájem ovlivňují, z
čehož vyplývá, že ovlivněním jedné složky dojde ke změně i ve zbylých složkách.
Metoda má dva základní přístupy: skupinové lekce Pohybem k sebeuvědomění a
Funkční integraci
Bolesti zad se již dnes řadí mezi tzv. ?civilizační choroby?, což je z velké části
dáno dnešním životním stylem - sedavé zaměstnání, stres, nedostatek pohybu, díky
němuž si člověk vytvoří mnoho vadných stereotypů pohybu, jenž později vedou ke
vzniku bolesti. Páteř a celkově záda, na které je kladen největší nárok z hlediska udržení
postury vůči gravitaci, většinou postihuje chronická bolest nejdříve. Uvádí se, že bolesti
zad jsou v současnosti nejčastější příčinou pracovní neschopnosti.
Práce je strukturován do dvou hlavních částí. Teoretický oddíl je věnován převážně
Feldenkraisově metodě. V úvodu přibližuji samotného autora stručným životopisem
ozřejmujícím proces vzniku jeho konceptu. Dále zde popisuji principy a základní prvky
metody jako jsou: uvědomování, somatognozie, organické učení. Následují kapitoly
zahrnující indikace a kontraindikace, možnosti a průběh vzdělávání v oblasti
Feldenkraisovy metody. V další části informuji o dvou základních metodách výuky, což
jsou skupinová forma ?Pohybem k sebeuvědomění? a individuální ?Funkční integrace?,
kde porovnávám první jmenovanou s konvenčním způsobem cvičení, funkční integraci
srovnávám s klasickými manuálními technikami. V poslední části věnované
Feldenkraisově metodě se snažím nastínit možnost využití Feldenkraisovy metody v
léčbě chronické bolesti. Následující kapitola teoretické části je věnována fenoménu
bolesti. V poslední části shrnuji nejčastější příčiny a důsledky bolestí zad a jejich
schématické dělení.
Praktická část obsahuje cíle práce, popis metodiky, charakteristiku výzkumného
souboru a výsledky výzkumu, které jsou zpracovány formou kazuistik.
zad. Pro zpracování a sběr dat byla zvolena metoda kvalitativního výzkumu, pro který
byly vybrány 2 pacientky s bolestmi v oblasti krční respektive bederní páteře. U pacientek byla odebrána anamnéza a provedeno základní
fyzioterapeutické vyšetření, jež je zaznamenáno ve vstupním a výstupním
kineziologickém rozboru.
Vzhledem k malému testovacímu souboru nelze dělat jednoznačné závěry, avšak
zastávám názor, že Feldenkraisova metoda by se mohla stát součástí terapie při léčbě
chronické bolesti, neboť obě pacientky po cvičení subjektivně zaregistrovaly zlepšení,
které je patrné i z objektivního vyšetření, které je zaznamenáno ve výstupním
kineziologickém rozboru. U obou žen došlo k výraznému zlepšení vnímání a
uvědomování si vlastního těla a práce s ním, což je patrné na zlepšení dechového
stereotypu a zvládnutí lokalizovaného dýchání, které dříve pro obě pacientky
představovalo velký problém. Dalším zlepšením bylo i zvětšení pohyblivosti páteře a především snížení bolesti zad, které nastalo u obou pacientek. Důležitým ukazatelem efektivity metody je jistě i zlepšení psychického stavu. | cze |
dc.format | 75 s. přílohy 21 s. | |
dc.format | 75 s. přílohy 21 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Moshé Feldenkrais | cze |
dc.subject | Feldenkraisova metoda | cze |
dc.subject | Uvědomění | cze |
dc.subject | Pohybem k sebeuvědomění | cze |
dc.subject | Funkční integrace | cze |
dc.subject | Organické učení | cze |
dc.subject | Bolesti zad | cze |
dc.subject | Moshé Feldenkrais | eng |
dc.subject | Feldenkrais method | eng |
dc.subject | Awareness | eng |
dc.subject | Awareness Through the Movement | eng |
dc.subject | Functional Integration | eng |
dc.subject | Organic learning | eng |
dc.subject | Backaches | eng |
dc.title | Využití Feldenkraisovy metody u pacientů s bolestmi zad bez kořenového dráždění | cze |
dc.title.alternative | The Utilisation of the Feldenkrais Method in patients with backache without radicular irritation | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 34071 | |
dc.description.abstract-translated | I chose the topic The Utilisation of the Feldenkrais Method in patients with
backache without radicular irritation for my bachelor thesis. The method bears the
name of its author Moshé Feldenkrais, who started to develop his conception after his
own injury during the Second World War. Feldenkrais Method of somatic education is
an approach employing the process of learning by means of movement. It is based on
presumption that a human being has four basic constituents: feelings, thinking, sensual
perception and movement, which are present to each human action, and which interact
with one another, which results in the fact that influencing of one constituent causes
changes in the others. The method has two basic approaches: group lessons Awareness
Through Movement and Functional Integration.
Backaches are now classified among so called ?civilisation diseases?, which is
mostly given by today?s life style ? sedentary jobs, stress, lack of movement, which lead
to numerous improper stereotypes leading later to pain occurrence. The spine and back
in general, which are the most loaded parts in terms of posture maintenance against
gravity are usually the first to be affected by chronic pain. Back pains are said to be the
most frequent cause of inability to work.
The thesis is structured in two parts. The theoretical part mainly deals with the
Feldenkrais Method. At the beginning I introduce the author by his brief biography
explaining the process of the conception development. Then I describe the principles
and basic elements of the method like self-awareness, somatognosia, organic learning.
Chapters containing indications and contraindications, possibilities and course
of education in the field of Feldenkrais Method follow. The next part informs on two
basic teaching methods, which are a group form ?Awareness Through Movement? and
individual ?Functional Integration?, where I compare the first one with conventional
exercises and the latter with classic manual techniques. In the last part dedicated to the
Feldenkrais Method I am trying to outline the possibilities of applying Feldenkrais
Method to chronic pain treatment. The following chapter of the theoretical part deals
with the phenomenon of pain. In the last part I summarize the most frequent causes and
consequences of backache and their schematic categorisation.
The practical part contains the goals of the thesis, methodology description,
research sample characteristic and the research results processed in the form of case
studies. Quantitative research method was chosen
for data collection and processing. Two patients with pains in cervical, respective
lumbar spine were chosen. Anamnesis was taken from the
patients and basic physiotherapeutic examination, which is recorded in the input and
output kinesiological analyses, was performed.
The research results aren´t so significant because of small testing group, but in my
opinion the Feldenkrais Method might become a part of therapy for chronic pain
treatment, as both the patients subjectively perceived improvement after the exercises,
which is also obvious from objective examination recorded in the output kinesiological
analysis. The fact that the research was based on just a small sample of probands
however does not enable us to generalize the results. Remarkable improvement of
perception and awareness of own body and work with it occurred in both the women,
which was obvious on improved breath stereotype and mastering of localized breathing,
which had been a big problem for both the patients before. Another improvement was in
higher spine movement and particularly reduction of backache in both the patients.
Improvement of psychical condition is surely another indicator of the method
effectiveness. | eng |
dc.date.accepted | 2013-09-12 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Fyzioterapie | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Specializace ve zdravotnictví | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Míková, Marcela | |