Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorVlášková, Libuše
dc.contributor.authorVacková, Lucie
dc.date.accessioned2021-12-03T13:25:52Z
dc.date.available2021-12-03T13:25:52Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-08-16
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21218
dc.description.abstractPráce je zpracována na téma možnosti vzdělávání žáků s nízkofunkčním autismem. Cílem je zjistit rozdíly v individuálním přístupu ve vzdělávání žáků s nízkofunkčním autismem ve třídách pro žáky s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami a ve třídách se speciálně upraveným vzdělávacím programem pro žáky s poruchou autistického spektra. Třídy jsou vybrány v Českých Budějovicích. Vzdělávání těchto žáků je založeno na didaktických zásadách, především pak na individuálním přístupu. Při psaní práce jsem zjistila, že je velmi těžké vymezit specifika pedagogických zásad obou skupin. Samotní pedagogové a asistenti pedagogů ve většině případů nevěděli, jak na otázku: ?Které z pedagogických zásad upřednostňujete??, odpovědět. V teoretické části se pedagogickými zásadami také zabývám. Došla jsem ovšem k závěru, že se nabízí mnoho možností. Teoreticky jsou dané také zásady, které se uplatňují při vzdělávání žáků s autismem. Je to opěrný pilíř pro práci s těmito žáky. Prakticky se ale tyto principy aplikují podle specifik dítěte a jde jen stěží vymezit přesná specifika ve třídě, kde je více žáků, kteří mají odlišné potřeby. V podstatě jde o to, že na každé dítě platí jiné pedagogické zásady. Zjistila jsem, že klady se objevují v každém typu tříd. Souvisejí však vždy s daným jedincem a jeho specifiky. Mezi zápory se vždy objevoval problém s financemi daného zařízení. Pro žáky s autismem je ve většině případů důležitý asistent pedagoga. Zařízení ale obvykle nemají finanční prostředky pro dostatek personálu, který by ještě více pozvedl vzdělávání těchto žáků. Velký důraz se klade na individuální přístup k těmto žákům a stěžejní pro jejich vzdělávání je vymezení specifik každého žáka. Podle toho k němu v edukačním procesu musíme přistupovat. Individuální přístup byl zjištěn ve všech typech zkoumaných tříd. V každé třídě hraje také roli její složení a potřeby žáků. Od toho se odvíjejí další věci, jako je potřeba času na zadané úkoly či velikost prostoru ve třídě. Je zřejmé, že výběr edukačního systému hraje důležitou roli pro rozvoj těchto jedinců a nesprávná volba může ohrozit rozvoj osobnosti dětí s autismem. Tato práce by mohla sloužit jako informační zdroj pro rodiče dětí s nízkofunkčním autismem z Českých Budějovic a blízkého okolí, kteří se rozhodují nebo budou rozhodovat, kde se bude jejich dítě vzdělávat, a který typ třídy pro něho zvolit tak, aby byl rozvoj jejich dítěte co nejefektivnější. Práce je však pouze základem těchto informací, a bylo by dobré ji v budoucnu rozšířit a doplnit o zbylé poznatky. Myslím si, že by rodiče mohli tyto informace uvítat a díky nim tak do problematiky více proniknout. Ve spolupráci se speciálně pedagogickým centrem pro mentálně postižené, které je součástí Mateřské školy, Základní školy a Praktické školy, České Budějovice, Štítného 3, by jim práce mohla pomoci zorientovat se v zařízeních, kde se tito žáci mohou vzdělávat.cze
dc.format81 s.
dc.format81 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectAutismus Nízkofunkční autismus Strukturované učení Individuální přístup Edukační procescze
dc.subjectautism low funkcioning autism structured learning individual access education processeng
dc.titleMožnosti vzdělávání žáků s nízkofunkčním autismem.cze
dc.title.alternativeEducational opportunities of students with low funkcioning autism.eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag35459
dc.description.abstract-translatedThe topic of this bachelor thesis is Educational possibilities of pupils with low-functional autism. The aim of this thesis is to find out the differences in education of schoolchildren with low-functional autism in the classes for children with heavy mental handicap and parallel handicap and in the classes with specially modified educational program for schoolchildren with disorder of autistic spectrum. The classes were chosen in České Budějovice. The education of these pupils is based on didactical rules, mainly on individual approach. During the writing of this thesis was found out that it is very difficult to delimitate particularities of pedagogical principals of both groups. The teachers and their assistants mostly did not know what to answer on the question: ?Which of pedagogical principals do you prefer?? Pedagogical principals are also described in the theoretical part. I found out there is a many possibilities. Principals that are used during the education of autistic children are also theoretically set. It is a good way how to deal with these pupils. In practice are these principals used according the particularities and it is very difficult to delimit exact particularities in the classes, where many pupils are and who have different needs. It can be said that each child is specific and needs different pedagogical principals. It was found that positive things appear in every kind of these classes. They are always connected with definite pupil and his specifics. Between negative things there is always financial problematic of these institutions. Teacher?s assistant is basically very necessary for the autistic children. The institution has not got many financial resources to hire enough employees who could raise the quality of education. An individual approach to these children is really important. A crucial fact for their education is determination of particularities of each pupil and according to this fact to choose the correct approach. An individual approach was found in every kind of examined classes. In every class is also very important the structure of the class and specific needs of its pupils. On these facts depends other things like time demand on the tasks or the size of the class. The specifics in the individual approach were not discovered. It is evident that the selection of educational system plays important role for development of these individuals and incorrect choice can endanger individuality development of children with autism. This thesis could deal as an informational resource for parents of children with low-functional autism from České Budějovice and surroundings, who make or will make a decision, where their child will be educated and which kind of class choose in order to be the most effective for their child. However, in the thesis are principal information and it would be helpful to extend the thesis and completed it. The parents could welcome this information and thanks to that to penetrate this topic. In cooperation with special pedagogical centre for mental handicap, that is a part of Kindergarten, Elementary and Practical school in České Budějovice, Štítného 3, this thesis could help to familiarize with the institutions, where these children can be educated.eng
dc.date.accepted2013-09-17
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineSpeciální pedagogika - vychovatelstvícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpeciální pedagogikacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeKoppová, Věra


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam