Možnosti vzdělávání žáků s nízkofunkčním autismem.
Abstrakt
Práce je zpracována na téma možnosti vzdělávání žáků s nízkofunkčním autismem. Cílem je zjistit rozdíly v individuálním přístupu ve vzdělávání žáků s nízkofunkčním autismem ve třídách pro žáky s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami a ve třídách se speciálně upraveným vzdělávacím programem pro žáky s poruchou autistického spektra. Třídy jsou vybrány v Českých Budějovicích. Vzdělávání těchto žáků je založeno na didaktických zásadách, především pak na individuálním přístupu.
Při psaní práce jsem zjistila, že je velmi těžké vymezit specifika pedagogických zásad obou skupin. Samotní pedagogové a asistenti pedagogů ve většině případů nevěděli, jak na otázku: ?Které z pedagogických zásad upřednostňujete??, odpovědět. V teoretické části se pedagogickými zásadami také zabývám. Došla jsem ovšem k závěru, že se nabízí mnoho možností. Teoreticky jsou dané také zásady, které se uplatňují při vzdělávání žáků s autismem. Je to opěrný pilíř pro práci s těmito žáky. Prakticky se ale tyto principy aplikují podle specifik dítěte a jde jen stěží vymezit přesná specifika ve třídě, kde je více žáků, kteří mají odlišné potřeby. V podstatě jde o to, že na každé dítě platí jiné pedagogické zásady.
Zjistila jsem, že klady se objevují v každém typu tříd. Souvisejí však vždy s daným jedincem a jeho specifiky. Mezi zápory se vždy objevoval problém s financemi daného zařízení. Pro žáky s autismem je ve většině případů důležitý asistent pedagoga. Zařízení ale obvykle nemají finanční prostředky pro dostatek personálu, který by ještě více pozvedl vzdělávání těchto žáků. Velký důraz se klade na individuální přístup k těmto žákům a stěžejní pro jejich vzdělávání je vymezení specifik každého žáka. Podle toho k němu v edukačním procesu musíme přistupovat. Individuální přístup byl zjištěn ve všech typech zkoumaných tříd. V každé třídě hraje také roli její složení a potřeby žáků. Od toho se odvíjejí další věci, jako je potřeba času na zadané úkoly či velikost prostoru ve třídě. Je zřejmé, že výběr edukačního systému hraje důležitou roli pro rozvoj těchto jedinců a nesprávná volba může ohrozit rozvoj osobnosti dětí s autismem.
Tato práce by mohla sloužit jako informační zdroj pro rodiče dětí s nízkofunkčním autismem z Českých Budějovic a blízkého okolí, kteří se rozhodují nebo budou rozhodovat, kde se bude jejich dítě vzdělávat, a který typ třídy pro něho zvolit tak, aby byl rozvoj jejich dítěte co nejefektivnější. Práce je však pouze základem těchto informací, a bylo by dobré ji v budoucnu rozšířit a doplnit o zbylé poznatky. Myslím si, že by rodiče mohli tyto informace uvítat a díky nim tak do problematiky více proniknout. Ve spolupráci se speciálně pedagogickým centrem pro mentálně postižené, které je součástí Mateřské školy, Základní školy a Praktické školy, České Budějovice, Štítného 3, by jim práce mohla pomoci zorientovat se v zařízeních, kde se tito žáci mohou vzdělávat.