Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorFendrychová, Jaroslava
dc.contributor.authorBořilová, Hana
dc.date.accessioned2021-12-03T13:27:12Z
dc.date.available2021-12-03T13:27:12Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-05-20
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21256
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá problematikou hygienických návyků u dětí předškolního věku. V teoretické části jsme se proto zabývali specifikami předškolního, dále jsme vytvořili soubor hygienických návyků obsahující návod kdy je provádět, jaké pomůcky k tomu používat a především jak při jejich provádění postupovat. V této části jsme se také věnovali onemocněním úzce souvisejícím s nízkým hygienickým standardem, jejich mechanizmy vzniku, způsobem nákazy a především jejich prevenci. V empirické části bylo prvním cílem zjistit, jakých chyb se nejčastěji dopouštějí v oblasti hygienických návyků děti předškolního věku (4 ? 6 let). Za tímto účelem jsme oslovili záměrně vybraný soubor 16 dětí předškolního věku. Pro získávání potřebných dat jsme zvolili metodu kvalitativního výzkumu, kdy jsme vytvořili 9 speciálních obrázkových pracovních listů, přičemž každý byl zaměřen na jednu problematiku hygienických návyků. Šetření poté probíhalo v 9 dnech. Výsledkem tohoto šetření bylo, že každé dítě se dopustilo chyby ve více jak polovině úkolů a zároveň v každém úkolu se dopustila chyby více jak polovina dětí. Druhým cílem bylo vytvořit edukační kurz zaměřený na správné provádění hygienických návyků. V rámci plnění druhého cíle byl splněn i čtvrtý cíl, kdy jsme vytvořili soubor edukačních pohádkových příběhů zaměřených na jednotlivé oblasti hygieny, který byl obsažen v praktické části kurzu. S tím také úzce souvisel i třetí stanovený cíl práce, tento edukační kurz provést. Děti byly podrobeny každý den jedné lekci edukačního kurzu (to vše v dopoledních hodinách), která vždy tematicky korespondovala s pracovním listem, kterým se děti zabývaly daný den. Každá lekce obsahovala teoretickou a praktickou část. Pátým cílem práce bylo zjistit, k jaké změně v povědomí došlo v oblasti hygienických návyků u dětí předškolního věku po absolvování edukačního kurzu. Toto šetření vždy proběhlo ještě tentýž den v odpoledních hodinách. Po vyhodnocení činnosti respondentů bylo zjištěno, že každé dítě se dopustilo chyby v méně jak polovině úkolů a zároveň v každém úkolu se dopustila chyby méně jak polovina dětí. Výsledky obou časových úrovní šetření byly poté vyhodnoceny a porovnány a bylo zjištěno, že v povědomí dětí v oblasti hygienických návyků došlo k výrazné změně k lepšímu.Šestým cílem diplomové práce bylo předložit výsledky šetření u dětí rodičům, kteří mají doma dítě (děti) předškolního věku a na jejich základě zjistit, jaký by byl jejich zájem o provedení stejného edukačního kurzu i u jejich dítěte. K tomuto účelu jsme oslovili záměrně vybraný soubor 120 rodičů dětí předškolního věku (vyjma rodičů dětí, které se zúčastnili šetření ke splnění cílů 1 ? 5) a použili jsme kvantitativní metodu krátkého dotazníku, ve kterém byli dotazování na jejich pohlaví, věkovou kategorii, nejvyšší dosažené vzdělání a dosavadní počet dětí v rodině, v neposlední řadě pak zda by na základě předložených výsledků měli zájem o provedení edukačního kurzu i u jejich dítěte či ne. Rodičům byly předloženy krom dotazníků také souhrnné výsledky šetření před absolvováním edukačního kurzu a po absolvování edukačního kurzu. Dostali k dispozici rovněž ukázku pracovních listů a edukačních pohádek pro lepší představu o tom, jak šetření probíhalo. Mohli si rovněž prohlédnout demonstrační figuríny, které byly do edukace zapojené. Výsledky šetření ukázaly, že 93 respondentů (81%) by o provedení edukačního kurzu zájem mělo, přičemž nejčastějším důvodem pro to bylo, že se rodiče považují za důležité tuto problematiku zařadit do předškolního vzdělávání. Oproti tomu 27 rodičů (19%) by o jeho provedení zájem nemělo a nejčastějším důvodem pro to bylo, že dotázaní respondenti by raději naučili správným hygienickým návykům své dítě sami v domácím prostředí.cze
dc.format93
dc.format93
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectDěticze
dc.subjectpředškolní věkcze
dc.subjecthygienické návykycze
dc.subjectedukacecze
dc.subjectChildreneng
dc.subjectPreschool period of ageeng
dc.subjecthygienic habitseng
dc.subjecteducationeng
dc.subjecttraining.eng
dc.titleVliv edukace všeobecnou sestrou na hygienické návyky u dětí předškolního věkucze
dc.title.alternativeEffect of nurse education on hygiene habits in preschool ageeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag33537
dc.description.abstract-translatedThe aim of graduation thesis are issues of hygienic habits of preschool children. In the theoretical part of thesis, there are dealt with specifics of preschool's age. The ensemble of hygienic habits were created including instructions when to use them , which aids to use and especially the way how to deal with them is described there. In this part, the most important deceases caused by low hygienic standard is discussed. The prevention of those issues is the main goal of this part. In the empiric part of the thesis, there was the aim to find out, which mistakes are made by children of preschool age in the hygienic habits. For this purpose, a collection of deliberately chosen 16 children were approached. The qualitative research was chosen for getting the data needed. 9 specific picture worksheets were created , each one concerned one issue of hygienic habits. Research took place in 9 days period of time. The result of the survey was finding out the mistakes made by children approximately in one half of issues. In each job, one half of respondents made a mistake. The second goal was to create an educational training aimed to correct performing of hygienic habits. Within this scope there was fulfilled another goal - creating of collection of educational fairy tails stories collection focused on separate hygienic area. This collection was used in practical part of training. It is connected closely with the third aim of the thesis- to carry out the mentioned training. The children completed one lesson of educational training every day in the morning, the lesson corresponded with an appropriate worksheet. Each lesson contained theoretical and practical part of training. The next goal of the thesis was finding out which changes were achieved in the branch of hygienic habits by children of preschool age. This survey took place every day in the afternoon. It was ascertained that less than a half of respondent made some mistakes and less than a half of the group made some mistakes. Results were measured and compared. In awareness of children in hygienic habits were seen positive changes. The next goal of the thesis was presentation of the survey to the parents of the children who have a child at this age at home and to find out if they were interested in carrying out of the similar training with their children. A collection of 120 deliberately chosen parents was approached ( except of the parents whose children participated in the training before). The quantitative methodology was used in a short questionnaire. In the questionnaire, there were used following questions: age category, education, amount of children in the family, their interest in completing of the training with their children. The results of the training before and after education were shown to the responding parents. They were shown the educational worksheets and fairy tails stories to get better overview about the training methods used. They Could have a look at the educational dolls, which were connected with the practical training. The survey showed that 93 respondents (81%) would be interested in performing of such a training with their children. They stressed the importance of including such education into the preschool training. In the contrary, 27 parents (19%) were not interested and the most mentioned reason was the attention to train the habits on their own in the family environment.eng
dc.date.accepted2013-06-11
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOšetřovatelství ve vybraných klinických oborech - modul pediatriecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeBoledovičová, Mária


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam