• Přihlásit se
    Zobrazit záznam 
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Diplomové práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Diplomové práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Vliv edukace všeobecnou sestrou na hygienické návyky u dětí předškolního věku

    Thumbnail
    Zobrazit/otevřít
    Plný text práce (9.383Mb)
    Posudek vedoucího práce (429.6Kb)
    Posudek oponenta práce (516.4Kb)
    Průběh obhajoby práce (34.37Kb)
    Datum
    2013
    Autor
    Bořilová, Hana
    Metadata
    Zobrazit celý záznam
    Abstrakt
    Diplomová práce se zabývá problematikou hygienických návyků u dětí předškolního věku. V teoretické části jsme se proto zabývali specifikami předškolního, dále jsme vytvořili soubor hygienických návyků obsahující návod kdy je provádět, jaké pomůcky k tomu používat a především jak při jejich provádění postupovat. V této části jsme se také věnovali onemocněním úzce souvisejícím s nízkým hygienickým standardem, jejich mechanizmy vzniku, způsobem nákazy a především jejich prevenci. V empirické části bylo prvním cílem zjistit, jakých chyb se nejčastěji dopouštějí v oblasti hygienických návyků děti předškolního věku (4 ? 6 let). Za tímto účelem jsme oslovili záměrně vybraný soubor 16 dětí předškolního věku. Pro získávání potřebných dat jsme zvolili metodu kvalitativního výzkumu, kdy jsme vytvořili 9 speciálních obrázkových pracovních listů, přičemž každý byl zaměřen na jednu problematiku hygienických návyků. Šetření poté probíhalo v 9 dnech. Výsledkem tohoto šetření bylo, že každé dítě se dopustilo chyby ve více jak polovině úkolů a zároveň v každém úkolu se dopustila chyby více jak polovina dětí. Druhým cílem bylo vytvořit edukační kurz zaměřený na správné provádění hygienických návyků. V rámci plnění druhého cíle byl splněn i čtvrtý cíl, kdy jsme vytvořili soubor edukačních pohádkových příběhů zaměřených na jednotlivé oblasti hygieny, který byl obsažen v praktické části kurzu. S tím také úzce souvisel i třetí stanovený cíl práce, tento edukační kurz provést. Děti byly podrobeny každý den jedné lekci edukačního kurzu (to vše v dopoledních hodinách), která vždy tematicky korespondovala s pracovním listem, kterým se děti zabývaly daný den. Každá lekce obsahovala teoretickou a praktickou část. Pátým cílem práce bylo zjistit, k jaké změně v povědomí došlo v oblasti hygienických návyků u dětí předškolního věku po absolvování edukačního kurzu. Toto šetření vždy proběhlo ještě tentýž den v odpoledních hodinách. Po vyhodnocení činnosti respondentů bylo zjištěno, že každé dítě se dopustilo chyby v méně jak polovině úkolů a zároveň v každém úkolu se dopustila chyby méně jak polovina dětí. Výsledky obou časových úrovní šetření byly poté vyhodnoceny a porovnány a bylo zjištěno, že v povědomí dětí v oblasti hygienických návyků došlo k výrazné změně k lepšímu.Šestým cílem diplomové práce bylo předložit výsledky šetření u dětí rodičům, kteří mají doma dítě (děti) předškolního věku a na jejich základě zjistit, jaký by byl jejich zájem o provedení stejného edukačního kurzu i u jejich dítěte. K tomuto účelu jsme oslovili záměrně vybraný soubor 120 rodičů dětí předškolního věku (vyjma rodičů dětí, které se zúčastnili šetření ke splnění cílů 1 ? 5) a použili jsme kvantitativní metodu krátkého dotazníku, ve kterém byli dotazování na jejich pohlaví, věkovou kategorii, nejvyšší dosažené vzdělání a dosavadní počet dětí v rodině, v neposlední řadě pak zda by na základě předložených výsledků měli zájem o provedení edukačního kurzu i u jejich dítěte či ne. Rodičům byly předloženy krom dotazníků také souhrnné výsledky šetření před absolvováním edukačního kurzu a po absolvování edukačního kurzu. Dostali k dispozici rovněž ukázku pracovních listů a edukačních pohádek pro lepší představu o tom, jak šetření probíhalo. Mohli si rovněž prohlédnout demonstrační figuríny, které byly do edukace zapojené. Výsledky šetření ukázaly, že 93 respondentů (81%) by o provedení edukačního kurzu zájem mělo, přičemž nejčastějším důvodem pro to bylo, že se rodiče považují za důležité tuto problematiku zařadit do předškolního vzdělávání. Oproti tomu 27 rodičů (19%) by o jeho provedení zájem nemělo a nejčastějším důvodem pro to bylo, že dotázaní respondenti by raději naučili správným hygienickým návykům své dítě sami v domácím prostředí.
    URI
    https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21256
    Kolekce
    • Zdravotně sociální fakulta

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Procházet

    Vše v repozitářiTypy publikacíDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

    Můj účet

    Přihlásit seZaregistrovat se

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV