dc.contributor.advisor | Kopřivová Herotová, Tereza | |
dc.contributor.author | Turečková, Markéta | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T13:28:09Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T13:28:09Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.date.submitted | 2013-05-20 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21351 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce ?Hygienické návyky české společnosti? je zaměřena na sledování hygienických návyků u žáků z vybraných ostravských základních škol.Správné hygienické návyky, základní znalosti o různých typech mikroorganismů, cestách šíření infekcí a účinné primární, i sekundární prevenci mohou významně snížit nemocnost populace a ve svém důsledku dokonce i omezit nadměrnou preskripci antibiotik. Vzděláváním žáků v této problematice od nejútlejšího věku je možné vychovat budoucí dospělou generaci, která se bude umět sama rozhodnout, jak správně chránit své zdraví a jak se stát zodpovědným konzumentem antibiotické léčby. Touto tematickou výukou se na základních školách zabývá především předmět Výchova ke zdraví. Diplomová práce se skládá ze dvou základních částí. Části teoretické a praktické.V teoretické části své práce se zaměřuji na historii osobní hygieny, významné objevy a osobnosti, které posunuly medicínu na dnešní vysokou úroveň. Velký prostor je také věnován vybraným infekčním onemocněním. Dále se práce zabývá vhodnými mechanismy primární prevence nejčastějších infekčních onemocnění. Kapitola o antibiotikách shrnuje historii objevu penicilinu, různé mechanismy účinků antibiotik i neustálý nárůst vysoce rezistentních kmenů bakterií a zatím ne příliš úspěšný boj WHO i Národního antibiotického programu s bakteriální rezistencí. Kapitola o očkování je věnována nezastupitelnému významu aktivní imunizace právě v boji proti, dříve často smrtelným, infekčním chorobám i důležitosti kolektivní imunity. Poslední kapitola teoretické části popisuje projekt e-Bug. Jedná se o výukový preventivní program zaměřený na propagaci a zlepšení správných hygienických návyků a snížení spotřeby antibiotik v Evropě.Praktická část shrnuje výsledky kvantitativního výzkumu, který byl proveden formou anonymního dotazníkového šetření. Tento výzkum jsem provedla v sedmi základních školách v Ostravě, kde tři z těchto sedmi škol prošly ve školním roce 2008/2009 evaluací a výukou podle preventivního programu e-Bug a čtyři, které podle projektu e-Bug nevyučovaly. Výzkum byl proveden anonymně u žáků v 9. třídách, protože žáci ze škol, které prošly výukou podle e-Bug, v letošním roce dokončují základní školní docházku. Celkem dotazník vyplnilo 174 žáků, 77 (44,3 %) bylo ze škol, které v minulosti prošly výukou podle e-Bug, 97 (55,7 %) žáků bylo ze škol, které podle e-Bug nikdy neučily. Zastoupení dívek a chlapců v obou sledovaných souborech bylo velmi podobné, celkem dotazník vyplnilo 43,1 % chlapců a 56,9 % dívek.Byla strukturována hypotéza, která předpokládala, že vzdělávací program e-Bug pozitivně ovlivňuje znalosti žáků o dané problematice a že žáci, kteří v minulosti prošli výukou podle vzdělávacího manuálu e-Bug budou mít hlubší znalosti o správných hygienických návycích, o rizicích bakteriální rezistence a vhodné primární i sekundární prevenci infekčních chorob než žáci, kteří se nezúčastnili evaluace a výuky podle e-Bug.Výsledky ukázaly velice dobré znalosti všech žáků o možnostech účinné primární i sekundární prevence infekčních onemocnění. Statisticky významné rozdíly mezi odpověďmi žáků, kteří v minulosti prošli výukou podle e-Bug a ostatních však byly, navzdory předpokladům, ojedinělé.Dotazníkové šetření dokonce ukázalo, že žáci, ale dokonce i učitelé, kteří před lety prošli vzdělávacím programem e-Bug na něj po téměř 5 letech zapomněli. 90,9 % žáků, kteří se podle e-Bug učili dnes tvrdí, že projekt vůbec neznají, pouze 3,9 % z nich si vzpomnělo, že e-Bug ve škole probírali a 5,2 % o něm pouze slyšelo. O e-Bug slyšelo i 6,2 % žáků ze základních škol, na kterých v minulosti výuka neprobíhala. Naše hypotéza, se tedy až na výjimky nepotvrdila. | cze |
dc.format | 130 s. (29 133 slov) | |
dc.format | 130 s. (29 133 slov) | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Hygiena | cze |
dc.subject | hygienické návyky | cze |
dc.subject | primární prevence | cze |
dc.subject | antibiotika | cze |
dc.subject | rezistence | cze |
dc.subject | e-Bug | cze |
dc.subject | Hygiene | eng |
dc.subject | hygiene habits | eng |
dc.subject | primary prevention | eng |
dc.subject | antibiotics | eng |
dc.subject | resistance | eng |
dc.subject | e-Bug. | eng |
dc.title | Hygienické návyky české společnosti | cze |
dc.title.alternative | Hygienic habits of Czech society | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 34276 | |
dc.description.abstract-translated | The diploma thesis ?Hygienic habits of Czech society? is focused on monitoring the hygiene habits of students from selected primary schools in Ostrava.
Proper hygiene habits, basic knowledge about the different types of microorganisms, ways of spreading infection and effective primary and secondary prevention can significantly reduce the sickness rate of the population and even reduce excessive prescription of antibiotics. Thanks to education of students from the earliest age about this issue it is possible to educate future generation of adults who will be able to decide how to protect their health and how to become a responsible consumer of antibiotic treatment. This topic is taught in primary schools especially in the subject named Health education.
The diploma thesis consists of two parts - theoretical and practical.
In the theoretical part of the thesis I deal with the history of personal hygiene, important discoveries and personalities who have shifted the medicine at today's high levels. A large part of the thesis is devoted to selected infectious diseases. Besides, the thesis deals with suitable mechanisms for primary prevention of the most common infectious diseases. The chapter about antibiotics summarizes the history of the discovery of penicillin, different effect mehanisms of effects of antibiotics and incessant increase in highly resistant strains of bacteria and yet not too successful struggle ofWHO and the National Antibiotic with bacterial resistance. The chapter about vaccination is dedicated to irreplaceable importance of active immunization in the fight against previously often fatal, infectious diseases and the importance of collective immunity. The last chapterdescribes the project e-Bug. It is a preventive educational program to promote and improve good hygiene habits and reduce consumption of antibiotics in Europe.
The practical part summarizes the results of quantitative research that was conducted through an anonymous survey. This research was carried out in seven primary schools in Ostrava where three of the seven schools have gone through the teaching prevention program by e-Bug in the school year 2008/2009 and four primary schools that did not teach according to e-Bug. The research was conducted anonymously among the 9th graders because the students, who have been learning according to e-Bug, are finishing their studies. The questionnaire was completed by 174 students in total, 77 students (44,3 %) were from schools that have experienced lessons by e-Bug, 97 students (55,7 %) were from schools where e-Bug has never been taught. The representation of girls and boys in both sets was very similar, questionnaire was completed by 43,1 % of boys and 56.9% girls in total. The hypothesis assuming that the educational program e-Bug positively affects students' knowledge of the issues was structured and that the students who have experienced educational instruction manual by e-Bug will have better understanding of good hygiene habits, the risks of bacterial resistance and the appropriate primary and secondary prevention of infectious diseases than students who did not participate in the evaluation and teaching by e-Bug.
The results showed a very good understanding of all students about the possibilities of effective primary and secondary prevention of infectious diseases. Statistically significant differences between the responses of students who have experienced lessons by e-Bug and others were, however, despite assumptions rare.
The questionnaire survey even showed that students and even teachers who experienced e-Bug 5 years ago forgot how to use it. 90,9 % of pupils educated by e-Bug today claim that the project does not know, only 3,9 % of them remembered that e-Bug was discussed in school and 5,2 % had only heard about it. About e-Bug heard 6,2 % of pupils from primary schools where e-Bug was not experienced. Therefore, with exception our hypothesis was not confirmed. | eng |
dc.date.accepted | 2013-09-11 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Odborný pracovník v ochraně veřejného zdraví | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Veřejné zdravotnictví | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Weinerová, Lenka | |