• Přihlásit se
    Zobrazit záznam 
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Diplomové práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Diplomové práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Hygienické návyky české společnosti

    Thumbnail
    Zobrazit/otevřít
    Plný text práce (4.413Mb)
    Posudek vedoucího práce (416.7Kb)
    Posudek oponenta práce (476.6Kb)
    Průběh obhajoby práce (273.7Kb)
    Datum
    2013
    Autor
    Turečková, Markéta
    Metadata
    Zobrazit celý záznam
    Abstrakt
    Diplomová práce ?Hygienické návyky české společnosti? je zaměřena na sledování hygienických návyků u žáků z vybraných ostravských základních škol.Správné hygienické návyky, základní znalosti o různých typech mikroorganismů, cestách šíření infekcí a účinné primární, i sekundární prevenci mohou významně snížit nemocnost populace a ve svém důsledku dokonce i omezit nadměrnou preskripci antibiotik. Vzděláváním žáků v této problematice od nejútlejšího věku je možné vychovat budoucí dospělou generaci, která se bude umět sama rozhodnout, jak správně chránit své zdraví a jak se stát zodpovědným konzumentem antibiotické léčby. Touto tematickou výukou se na základních školách zabývá především předmět Výchova ke zdraví. Diplomová práce se skládá ze dvou základních částí. Části teoretické a praktické.V teoretické části své práce se zaměřuji na historii osobní hygieny, významné objevy a osobnosti, které posunuly medicínu na dnešní vysokou úroveň. Velký prostor je také věnován vybraným infekčním onemocněním. Dále se práce zabývá vhodnými mechanismy primární prevence nejčastějších infekčních onemocnění. Kapitola o antibiotikách shrnuje historii objevu penicilinu, různé mechanismy účinků antibiotik i neustálý nárůst vysoce rezistentních kmenů bakterií a zatím ne příliš úspěšný boj WHO i Národního antibiotického programu s bakteriální rezistencí. Kapitola o očkování je věnována nezastupitelnému významu aktivní imunizace právě v boji proti, dříve často smrtelným, infekčním chorobám i důležitosti kolektivní imunity. Poslední kapitola teoretické části popisuje projekt e-Bug. Jedná se o výukový preventivní program zaměřený na propagaci a zlepšení správných hygienických návyků a snížení spotřeby antibiotik v Evropě.Praktická část shrnuje výsledky kvantitativního výzkumu, který byl proveden formou anonymního dotazníkového šetření. Tento výzkum jsem provedla v sedmi základních školách v Ostravě, kde tři z těchto sedmi škol prošly ve školním roce 2008/2009 evaluací a výukou podle preventivního programu e-Bug a čtyři, které podle projektu e-Bug nevyučovaly. Výzkum byl proveden anonymně u žáků v 9. třídách, protože žáci ze škol, které prošly výukou podle e-Bug, v letošním roce dokončují základní školní docházku. Celkem dotazník vyplnilo 174 žáků, 77 (44,3 %) bylo ze škol, které v minulosti prošly výukou podle e-Bug, 97 (55,7 %) žáků bylo ze škol, které podle e-Bug nikdy neučily. Zastoupení dívek a chlapců v obou sledovaných souborech bylo velmi podobné, celkem dotazník vyplnilo 43,1 % chlapců a 56,9 % dívek.Byla strukturována hypotéza, která předpokládala, že vzdělávací program e-Bug pozitivně ovlivňuje znalosti žáků o dané problematice a že žáci, kteří v minulosti prošli výukou podle vzdělávacího manuálu e-Bug budou mít hlubší znalosti o správných hygienických návycích, o rizicích bakteriální rezistence a vhodné primární i sekundární prevenci infekčních chorob než žáci, kteří se nezúčastnili evaluace a výuky podle e-Bug.Výsledky ukázaly velice dobré znalosti všech žáků o možnostech účinné primární i sekundární prevence infekčních onemocnění. Statisticky významné rozdíly mezi odpověďmi žáků, kteří v minulosti prošli výukou podle e-Bug a ostatních však byly, navzdory předpokladům, ojedinělé.Dotazníkové šetření dokonce ukázalo, že žáci, ale dokonce i učitelé, kteří před lety prošli vzdělávacím programem e-Bug na něj po téměř 5 letech zapomněli. 90,9 % žáků, kteří se podle e-Bug učili dnes tvrdí, že projekt vůbec neznají, pouze 3,9 % z nich si vzpomnělo, že e-Bug ve škole probírali a 5,2 % o něm pouze slyšelo. O e-Bug slyšelo i 6,2 % žáků ze základních škol, na kterých v minulosti výuka neprobíhala. Naše hypotéza, se tedy až na výjimky nepotvrdila.
    URI
    https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21351
    Kolekce
    • Zdravotně sociální fakulta

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Procházet

    Vše v repozitářiTypy publikacíDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

    Můj účet

    Přihlásit seZaregistrovat se

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV