Znalost pacientů o jejich právech během hospitalizace ve zdravotnickém zařízení
Abstrakt
Současný stav: "V důsledku sociálního, ekonomického, kulturního, etického
a politického vývoje se rozvinulo hnutí za zdokonalení a plné uplatňování práv pacientů (1, s. 56)." Pokud zná pacient svá práva, může to vést k jeho rychlému zotavení a k lepší psychické pohodě. Z osobní zkušenosti vím, že v ošetřovatelské anamnéze se kolonka o seznámení pacientů s jejich právy pouze zaškrtne, ale pacientovi sdělena nejsou. Také vím, jak se pacient s nedostatkem informací cítí. Proto bych na tento problém chtěla poukázat a tímto výzkumem tuto skutečnost změnit.
Cíl výzkumu: Cílem výzkumného šetření bylo zjistit, zda pacienti znají svá práva a zda je dokáží popsat. Dalším cílem bylo zjistit, zda byla pacientům při přijetí na oddělení jednotlivá práva sdělena a zda jsou práva pacientů ošetřovatelským personálem dodržována. K těmto uvedeným cílům byly zvoleny tyto otázky: Jaká je znalost pacientů o jejich právech během hospitalizace ve zdravotnickém zařízení? Jakým způsobem jsou pacienti seznámeni se svými právy? Jak ošetřovatelský personál dodržuje práva pacientů během jejich hospitalizace v nemocnici?
Metodika: Pro výzkumné šetření byla zvolena kvalitativní metoda sběru a analýzy dat. Kvalitativní studie byla realizována technikou hloubkových rozhovorů, které byly individuální a anonymní. Sběr dat probíhal v červenci 2014 v Nemocnici Jindřichův Hradec, a. s. Kategorizace dat probíhala prostřednictvím otevřeného kódování, metodou "tužka a papír" (2). Poté byly kategorie odpovědí uspořádány do grafických schémat v programu SmartArt.
Závěr: Z výzkumného šetření vyplývá neznalost pacientů o jejich právech. Příčinou je nesprávná edukace pacientů ze strany zdravotnického personálu při přijetí. Nicméně dodržování práv pacientů zdravotnickými pracovníky je na dobré úrovni. Tato práce by měla přispět k lepšímu seznámení s právy, čímž by se zvýšila zmiňovaná znalost o právech pacientů.