Dodržování zásad podávání léků injekční formou u dětí
Abstrakt
Název: Dodržování zásad podávání léků injekční formou u dětí
Současný stav: Aplikace léků je důležitou součástí léčby pacienta. Je nezbytné, aby sestra měla znalosti o zásadách podávání léků injekční formou také u dětí a uměla lék správně podávat. Tím zabrání možným komplikacím, protože v případě dětí oproti dospělým existují u injekčních aplikací odlišnosti ve způsobu a místu podání. Teoretická část této práce se zaměřila na charakteristiku pojmu injekce, na způsoby její aplikace, jejich popis, na zásady, které je nutné během aplikací dodržovat, a dále také na charakteristiku vývojových období dítěte. Jelikož je injekční výkon u dítěte spojen s prožíváním bolesti, zmínili jsme se také o bolesti obecně a o prožívání bolesti v jednotlivých vývojových obdobích. Zároveň je před aplikací u dítěte velmi důležitá psychická příprava, proto jsme se v poslední kapitole této práce věnovali také komunikaci, která je u dětské sestry velmi potřebnou dovedností.
Cíle: Cílem této práce bylo zmapovat, zda sestry pracující na dětském a neonatologickém oddělení dodržují zásady podávání léků injekční formou u dětí do 6 let.
Metodika: Pro tuto práci bylo zvoleno kvantitativní výzkumné šetření. Sběr dat pro toto šetření byl realizován pomocí techniky dotazníku, kdy získaná data byla zpracována v počítačovém programu Microsoft Excel a následně hodnocena pomocí kontingenčních tabulek. Pro statistické testování stanovených hypotéz byl použit tzv. chí kvadrát test dobré shody. Dále byly k jednotlivým otázkám vypracovány grafy znázorňující odpovědi respondentek. Jejich odpovědi jsme rovněž porovnávali podle vzdělání a délky praxe.
Výzkumný soubor: Výzkumný soubor tvořily sestry pracující na dětském a neonatologickém oddělení. Celkem bylo rozdáno do pěti vybraných nemocnic Jihočeského kraje, tedy do Českých Budějovic, Českého Krumlova, Písku, Prachatic a Strakonic, 76 dotazníků a použito pro výzkumné šetření jich bylo 69.
Výsledky: Byly stanoveny 4 výzkumné hypotézy, k potvrzení, či vyvrácení. Hypotéza 1 zněla: Existují rozdíly v dodržování zásad podávání léků injekční formou i.m. ve vztahu k délce praxe. Tato hypotéza se nepotvrdila, rozdíly neexistují. Hypotéza 2 zněla: Existují rozdíly v dodržování zásad podávání léků injekční formou i. v. ve vztahu k délce praxe. Námi stanovená hypotéza se opět nepotvrdila, rozdíly neexistují. Hypotéza 3 zněla: Existují rozdíly v dodržování zásad podávání léků injekční formou i. m. ve vztahu ke vzdělání. Tato hypotéza se také nepotvrdila, rozdíly neexistují. Hypotéza 4 zněla: Existují rozdíly v dodržování zásad podávání léků injekční formou i. v. ve vztahu ke vzdělání. Ani tato stanovená hypotéza se nepotvrdila, rozdíly neexistují.
Závěr: Z výsledků dotazníkového šetření je patrné, že sestry většinu zásad podávání léků injekční formou dodržují, mají ale rezervy v oblasti zasychání dezinfekce a také ve znalostech správných míst vpichu injekce dětem do 3 let. Ukázalo se, že sestry zřejmě nemají povědomí o jednotlivých svalech nacházejících se v oblasti hýždí. Některé zásady tedy nejsou dodržovány tak, jak by měly být.