Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMachová, Alena
dc.contributor.authorKřivková, Jana
dc.date.accessioned2021-12-03T13:51:58Z
dc.date.available2021-12-03T13:51:58Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-08-11
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21501
dc.description.abstractNázev: Dodržování zásad podávání léků injekční formou u dětí Současný stav: Aplikace léků je důležitou součástí léčby pacienta. Je nezbytné, aby sestra měla znalosti o zásadách podávání léků injekční formou také u dětí a uměla lék správně podávat. Tím zabrání možným komplikacím, protože v případě dětí oproti dospělým existují u injekčních aplikací odlišnosti ve způsobu a místu podání. Teoretická část této práce se zaměřila na charakteristiku pojmu injekce, na způsoby její aplikace, jejich popis, na zásady, které je nutné během aplikací dodržovat, a dále také na charakteristiku vývojových období dítěte. Jelikož je injekční výkon u dítěte spojen s prožíváním bolesti, zmínili jsme se také o bolesti obecně a o prožívání bolesti v jednotlivých vývojových obdobích. Zároveň je před aplikací u dítěte velmi důležitá psychická příprava, proto jsme se v poslední kapitole této práce věnovali také komunikaci, která je u dětské sestry velmi potřebnou dovedností. Cíle: Cílem této práce bylo zmapovat, zda sestry pracující na dětském a neonatologickém oddělení dodržují zásady podávání léků injekční formou u dětí do 6 let. Metodika: Pro tuto práci bylo zvoleno kvantitativní výzkumné šetření. Sběr dat pro toto šetření byl realizován pomocí techniky dotazníku, kdy získaná data byla zpracována v počítačovém programu Microsoft Excel a následně hodnocena pomocí kontingenčních tabulek. Pro statistické testování stanovených hypotéz byl použit tzv. chí kvadrát test dobré shody. Dále byly k jednotlivým otázkám vypracovány grafy znázorňující odpovědi respondentek. Jejich odpovědi jsme rovněž porovnávali podle vzdělání a délky praxe. Výzkumný soubor: Výzkumný soubor tvořily sestry pracující na dětském a neonatologickém oddělení. Celkem bylo rozdáno do pěti vybraných nemocnic Jihočeského kraje, tedy do Českých Budějovic, Českého Krumlova, Písku, Prachatic a Strakonic, 76 dotazníků a použito pro výzkumné šetření jich bylo 69. Výsledky: Byly stanoveny 4 výzkumné hypotézy, k potvrzení, či vyvrácení. Hypotéza 1 zněla: Existují rozdíly v dodržování zásad podávání léků injekční formou i.m. ve vztahu k délce praxe. Tato hypotéza se nepotvrdila, rozdíly neexistují. Hypotéza 2 zněla: Existují rozdíly v dodržování zásad podávání léků injekční formou i. v. ve vztahu k délce praxe. Námi stanovená hypotéza se opět nepotvrdila, rozdíly neexistují. Hypotéza 3 zněla: Existují rozdíly v dodržování zásad podávání léků injekční formou i. m. ve vztahu ke vzdělání. Tato hypotéza se také nepotvrdila, rozdíly neexistují. Hypotéza 4 zněla: Existují rozdíly v dodržování zásad podávání léků injekční formou i. v. ve vztahu ke vzdělání. Ani tato stanovená hypotéza se nepotvrdila, rozdíly neexistují. Závěr: Z výsledků dotazníkového šetření je patrné, že sestry většinu zásad podávání léků injekční formou dodržují, mají ale rezervy v oblasti zasychání dezinfekce a také ve znalostech správných míst vpichu injekce dětem do 3 let. Ukázalo se, že sestry zřejmě nemají povědomí o jednotlivých svalech nacházejících se v oblasti hýždí. Některé zásady tedy nejsou dodržovány tak, jak by měly být.cze
dc.format79
dc.format79
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectděticze
dc.subjectsestracze
dc.subjectinjekční výkoncze
dc.subjectpodávání lékůcze
dc.subjectzásadycze
dc.subjectchildreneng
dc.subjectnurseeng
dc.subjectinjection administrationeng
dc.subjectmedicament administrationeng
dc.subjectprincipleseng
dc.titleDodržování zásad podávání léků injekční formou u dětícze
dc.title.alternativeAdherence to the Principles of the Administration of Medicaments by Injection in Childreneng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag38373
dc.description.abstract-translatedCurrent Status: Application of drugs is an important part of patient treatment. It is essential that the nurse had knowledge of the principles of drug injection form also in children and knew how to administer cure properly. This will prevent possible complications, as in the case of children compared to adults there are differences in injection application, in the manner and place of it. The theoretical part of this work has focused on the concept of injection, the methods of its administration, their description and on the principles that must be followed during application, and also on the characteristics of the developmental period of the child. As the injection application in a child is associated with experiencing pain, we talk also about pain in general and experiencing pain in different developmental stages. At the same time, before applying, mental preparation is very importantfor child, therefore we are in the last chapter of this work focused on communication; that is for the nurses much needed skill. Objectives: The aim of this study was to explore whether nurses working in children's and neonatal departments adhere to the principles of drug injection form in children under 6 years. Methods: For this work has been selected quantitative research. Data collection for this survey was conducted using a questionnaire and obtained data were processed by a computer program Microsoft Excel and analyzed using contingency tables. For statistical testing of the set hypotheses it was used the chi-square goodness of fit test. In addition, graphs showing the responses of the respondents were drawn for individual questions. Answers of the respondents were also compared education and length of experience. Participants: The research sample consisted of nurses working in children's and neonatal departments. In total, 76 questionnaires were distributed in five selected hospitals of South Bohemia, namely in České Budějovice, Český Krumlov, Písek, Prachatice and Strakonice, and 69 of them were used for research survey. Results: There were 4 research hypotheses to confirm or refute. Hypothesis 1 was: There are differences in the principles of drug injection form im in relation to the length of practice. This hypothesis was not confirmed, there are no differences. Hypothesis 2 was: There are differences in the principles of medication administration by iv injection in relation to the length of practice. Our hypothesis was not confirmed again, differences do not exist. Hypothesis 3 was: There are differences in the principles of drug injection form im in relation to education. This hypothesis was also not confirmed, differences don't exist. Hypothesis 4 was: There are differences in the principles of medication administration by iv injection in relation to education. Neither this hypothesis was confirmed, there are no such differences. Conclusion: The results of the survey show that the majority of nurses adhere to the principles of drug injection forms, but shortcomings are in the field of disinfection and in the knowledge of the correct injection spot in children under 3 years. It turned out that the nurses seem to have not an awareness of the different muscles located in the bottom. Some principles are therefore not respected as they should be.eng
dc.date.accepted2014-09-11
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeNováková, Dita


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam