Realizace ošetřovatelského procesu v praxi z pohledu studentů ZSF JU.
Abstrakt
Ošetřovatelský proces je metoda ošetřovatelství, která pomáhá sestře a pacientovi lépe plánovat ošetřovatelskou péči v oblasti sběru dat, diagnostiky, plánování, realizace a vyhodnocení ošetřovatelské péče. Pracovníci ve zdravotnictví a tím i studenti těchto oborů, by měli pracovat podle této metody. Povinnost pracovat podle této metody udává koncepce ošetřovatelství a vyhláška číslo 55/2011 Sb. o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků.
Teoretická část se zabývá oborem ošetřovatelství, do kterého jsme zařadili definici, cíle a charakteristiku ošetřovatelství. V této kapitole se věnujeme i koncepčním modelům, jež sestrám pomáhají k uspořádání informací o pacientovi. Důležitou součástí ošetřovatelství je koncepce ošetřovatelství. Ta poskytuje základní a metodický rámec pro pracovníky v oboru ošetřovatelství. Zmínili jsme se také o holistickém přístupu
k pacientům. Další kapitola se věnuje ošetřovatelskému procesu a jeho jednotlivým fázím. Součástí ošetřovatelského procesu je i ošetřovatelská dokumentace, kam
se zaznamenávají všechny informace o poskytnuté péči. Poslední kapitola se zabývá vzděláváním všeobecných sester, potřebnou odbornou způsobilostí k výkonu, osobnostními a etickými předpoklady pro výkon všeobecné sestry a odborné praxe studentů.
V empirické části jsme stanovili dva cíle: Cíl 1: Zjistit, zda je z pohledu studentů ZSF JU v praxi realizována metoda ošetřovatelského procesu. Cíl 2: Zjistit, zda studenti ZSF JU v průběhu praktické výuky pracují s metodou ošetřovatelského procesu.
Na základě stanovených cílů byly stanoveny tři hypotézy: H1: Z pohledu studentů
ZSF JU je v praxi metoda ošetřovatelského procesu uplatňována. H2: Z pohledu studentů ZSF JU jsou studenti při praxi zapojeni do ošetřovatelského procesu u pacienta. H3: Studenti prezenčního studia ZSF JU hodnotí lépe metodu ošetřovatelského procesu než studenti kombinovaného studia ZSF JU. Výzkumné šetření bylo provedeno za použití kvantitativního výzkumu. K realizaci výzkumu byla použita technika dotazování prostřednictvím anonymního dotazníku s uzavřenými
a polouzavřenými otázkami. Dotazníky byly rozdány studentům 2. a 3. ročníku oboru Všeobecná sestra z prezenční a kombinované formy studia na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské university. Výsledky byly zpracovány v počítačovém programu Microsoft Excel. Pro prezentaci výsledků byly použity grafy. Výsledky jsou uvedeny v relativní četnosti v procentech.
Z výsledků vyplývá, že z pohledu studentů z prezenční a z kombinované formy studia na ZSF JU se v praxi ošetřovatelský proces nerealizuje. Toto zjištění je velmi znepokojující, neboť zdravotnický personál, který neposkytuje péči prostřednictvím ošetřovatelského procesu, porušuje koncepci a vyhlášku. Nicméně z 2. cíle bylo zjištěno, že studenti obou forem studia v průběhu praktické výuky pracují s metodou ošetřovatelského procesu, i když studenti vstupem na praxi často zjišťují, že realizace ošetřovatelského procesu na některých odděleních stále zaostává.
Výsledky našeho výzkumného šetření mohou posloužit vyučujícím Zdravotně sociální fakulty jako metodický rámec pro teoretickou a praktickou výuku.