Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorChloubová, Ivana
dc.contributor.authorBejčková, Jaroslava
dc.date.accessioned2021-12-03T13:52:34Z
dc.date.available2021-12-03T13:52:34Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-05-05
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21537
dc.description.abstractOšetřovatelský proces je metoda ošetřovatelství, která pomáhá sestře a pacientovi lépe plánovat ošetřovatelskou péči v oblasti sběru dat, diagnostiky, plánování, realizace a vyhodnocení ošetřovatelské péče. Pracovníci ve zdravotnictví a tím i studenti těchto oborů, by měli pracovat podle této metody. Povinnost pracovat podle této metody udává koncepce ošetřovatelství a vyhláška číslo 55/2011 Sb. o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. Teoretická část se zabývá oborem ošetřovatelství, do kterého jsme zařadili definici, cíle a charakteristiku ošetřovatelství. V této kapitole se věnujeme i koncepčním modelům, jež sestrám pomáhají k uspořádání informací o pacientovi. Důležitou součástí ošetřovatelství je koncepce ošetřovatelství. Ta poskytuje základní a metodický rámec pro pracovníky v oboru ošetřovatelství. Zmínili jsme se také o holistickém přístupu k pacientům. Další kapitola se věnuje ošetřovatelskému procesu a jeho jednotlivým fázím. Součástí ošetřovatelského procesu je i ošetřovatelská dokumentace, kam se zaznamenávají všechny informace o poskytnuté péči. Poslední kapitola se zabývá vzděláváním všeobecných sester, potřebnou odbornou způsobilostí k výkonu, osobnostními a etickými předpoklady pro výkon všeobecné sestry a odborné praxe studentů. V empirické části jsme stanovili dva cíle: Cíl 1: Zjistit, zda je z pohledu studentů ZSF JU v praxi realizována metoda ošetřovatelského procesu. Cíl 2: Zjistit, zda studenti ZSF JU v průběhu praktické výuky pracují s metodou ošetřovatelského procesu. Na základě stanovených cílů byly stanoveny tři hypotézy: H1: Z pohledu studentů ZSF JU je v praxi metoda ošetřovatelského procesu uplatňována. H2: Z pohledu studentů ZSF JU jsou studenti při praxi zapojeni do ošetřovatelského procesu u pacienta. H3: Studenti prezenčního studia ZSF JU hodnotí lépe metodu ošetřovatelského procesu než studenti kombinovaného studia ZSF JU. Výzkumné šetření bylo provedeno za použití kvantitativního výzkumu. K realizaci výzkumu byla použita technika dotazování prostřednictvím anonymního dotazníku s uzavřenými a polouzavřenými otázkami. Dotazníky byly rozdány studentům 2. a 3. ročníku oboru Všeobecná sestra z prezenční a kombinované formy studia na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské university. Výsledky byly zpracovány v počítačovém programu Microsoft Excel. Pro prezentaci výsledků byly použity grafy. Výsledky jsou uvedeny v relativní četnosti v procentech. Z výsledků vyplývá, že z pohledu studentů z prezenční a z kombinované formy studia na ZSF JU se v praxi ošetřovatelský proces nerealizuje. Toto zjištění je velmi znepokojující, neboť zdravotnický personál, který neposkytuje péči prostřednictvím ošetřovatelského procesu, porušuje koncepci a vyhlášku. Nicméně z 2. cíle bylo zjištěno, že studenti obou forem studia v průběhu praktické výuky pracují s metodou ošetřovatelského procesu, i když studenti vstupem na praxi často zjišťují, že realizace ošetřovatelského procesu na některých odděleních stále zaostává. Výsledky našeho výzkumného šetření mohou posloužit vyučujícím Zdravotně sociální fakulty jako metodický rámec pro teoretickou a praktickou výuku.cze
dc.format89 s.
dc.format89 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectOšetřovatelstvícze
dc.subjectošetřovatelský procescze
dc.subjectvzdělávání všeobecných sestercze
dc.subjectnursing careeng
dc.subjectnursing processeng
dc.subjecteducation of general nurseseng
dc.titleRealizace ošetřovatelského procesu v praxi z pohledu studentů ZSF JU.cze
dc.title.alternativeImplementation of the nursing process in practice by students of the facultyeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag38465
dc.description.abstract-translatedA nursing process is a method of nursing care that helps a nurse and a patient to plan the nursing care better in terms of gathering data, diagnostics, planning, realisation and evaluation of the nursing care. The health care staff and also health care students should work according to this method as it is said in Decree No. 55/2011 Sb. regulating the activities of health workers and other professionals. A theoretical part deals with a definition, aims and characteristics of the nursing care. In this chapter we focus on conceptual models that help nurses to classify information about patients. An important part of the nursing care is a conception of nursing which provides a basic scope for the health care staff. We have also mentioned a holistic approach to patients. The next chapter deals with individual phases of the nursing process. The documentation that contains all the information about care provided is also a part of the nursing process. The last chapter focuses on education of nurses, necessary professional qualification, personal and ethic prerequisites for performing the nurse profession and professional practical experience of students. We have defined two aims in the experimental part: Aim 1: To determine whether the students of ZSF JU think that the nursing process is realised in practice. Aim 2: To determine whether the students of ZSF JU use the method of nursing process in practice. On the basis of the objectives we claim three hypotheses: H1: The students of ZSF JU think that the method of the nursing process is realised. H2: From the perspective of the students of ZSF JU, the students are involved in the nursing process of a patient. H3: The students in the full-time study evaluate the method of the nursing process better than students in the combined type of study. The research was made through interviewing the students of the 2nd and 3rd years of ZSF JU by means of anonymous questionnaires with closed and semi-closed questions. The results were processed in Microsoft Excel where graphs are used for presentation of results. These results are listed in a relative frequency and percentage. The results show that in students´ opinion the nursing process is not realised. This finding is very alarming because the health care staff that does not provide care through the nursing process breaches the decree. However, we have found out from the second aim that students in both types of study work with the method of the nursing process in the training although they sometimes notice that the realisation of the nursing process lags behind in some departments. The results of our research could serve teachers of the faculty of Health and Social Studies as a framework for theoretical and practical teaching.eng
dc.date.accepted2014-05-26
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeNováková, Dita


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam