Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorKarásková, Kamila
dc.contributor.authorBromová, Martina
dc.date.accessioned2021-12-03T13:54:55Z
dc.date.available2021-12-03T13:54:55Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-08-18
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21644
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zabývá hipoterapií jako terapeutickou metodou v úpravě opožděného psychomotorického (PM) vývoje u dětí ve věku do 5 let. Dítě by v určitém časovém úseku svého vývoje mělo zvládat daný stupeň motorických, psychických a sociálních dovedností. Pokud vývoj dítěte neodpovídá ideálnímu PM vývoji po stránce kvalitativní či kvantitativní hovoříme o centrální koordinační poruše (CKP). Ta se u novorozenců v závislosti na tíži postižení projevuje v různých stupních. Lehčí neléčené formy CKP se v dospělosti projevují jako vadné držení těla, skoliotické držení těla nebo skolióza. Nejtěžší formy CKP se vyvíjejí v dětskou mozkovou obrnu, která se manifestuje velmi různorodým postižením tělesných i psychických funkcí. K opožďování psychomotorického vývoje dochází nejčastěji u dětí předčasně narozených, u dětí z vícečetných těhotenství nebo u novorozenců pocházejících z umělého oplodnění (Kolář, 2009; Nováková, Hojková, Satrapová, 2011). Hipoterapie je jednou z fyzioterapeutických metod, které se v rámci komplexní rehabilitace využívají k optimalizaci PM vývoje. Jedná se o proprioneuromuskulární facilitační metodu, která se zakládá na komplexním působení přirozených vlastností koně na člověka. Teoretická část se skládá ze dvou celků. V první části jsou vymezeny pojmy hiporehabilitace a hipoterapie. Dále jsou zde popsány principy působení hipoterapie. V této kapitole jsou zahrnuty specifické a nespecifické účinky hipoterapie, vliv hipoterapie na hluboký stabilizační systém a na psychiku člověka. Další kapitola je věnována praktickému provádění samotné hipoterapie, kde je zmíněno složení hipoterapeutického týmu, délka terapeutické jednotky, faktory ovlivňující efekt terapie a polohy, do kterých jsou pacienti na koni nastavováni. Poslední kapitola je věnována biomechanice pohybu koně. Ve druhém oddílu teoretické části je popsán lokomoční vývoj dítěte do jednoho roku a poruchy psychomotorického vývoje. Praktickou část tvoří kvalitativní výzkum, který byl proveden zpracováním tří komplexních kazuistik za použití techniky pozorování (kineziologický rozbor motorických dovedností), sekundární analýzy dat a rozhovoru s rodiči. Výzkumný vzorek se skládal ze tří dětí s opožděným PM vývojem do 5 let věku, které se zúčastnily minimálně deseti terapeutických jednotek v Občanském sdružení pro hiporehabilitaci KRAPET v Dyníně. Cílem této bakalářské práce bylo shrnout nejnovější poznatky o hipoterapii a zjistit, jaké účinky má rehabilitační hipoterapie na děti s opožděným PM vývojem (do 5 let věku). Účelem této práce je zlepšení informovanosti o dané problematice mezi laickou i odbornou veřejností. Výstupy bakalářské práce mohou být dále použity jako edukační materiál pro studenty fyzioterapie a jako podklad pro další výzkumy.cze
dc.format103 s. (112 144)
dc.format103 s. (112 144)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectCentrální koordinační poruchacze
dc.subjecthipoterapiecze
dc.subjectkomplexní působenícze
dc.subjectopožděný psychomotorický vývojcze
dc.subjecttrojdimenzionální pohybcze
dc.subjectvlastnosti koněcze
dc.subjectkomplexní působenícze
dc.subjectdelayed psychomotor developementeng
dc.subjecthippotherapyeng
dc.subjectthree-dimensional movementeng
dc.subjecthorse characteristiceng
dc.subjectcomplex effecteng
dc.titleVliv rehabilitační hipoterapie na děti s opožděným psychomotorickým vývojem (do 5 let věku)cze
dc.title.alternativeInfluence of rehabilitive hippotherapy on children with psychomotor retardation (till the age of five years)eng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag38769
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis applies hippotherapy as therapeutic method in adjustment of delayed psychomotor (PM) development of children till the age of 5 years. A child should manage given level of motor mental and social skills corresponding to time period of its development. If the development of the child does not correspond to ideal PM development in quantity and quality we speak about central coordination disorder. This disorder manifests itself at new born baby in various grades depending on level of disability. Easier untreated forms of central coordination disorder manifests itself by postural fault, scoliosis posture and scoliosis. The most serious forms of central coordination disorder are developed into child cerebral palsy that manifest itself by various disability of physical and mental functions. Retardation of psychomotor development happens mostly to premature children, numerous pregnancy children and artificial insemination children. Hippotherapy is one of physiotherapeutic methods that are used in framework of complex rehabilitation to optimalise psychomotor development. It is proprioceptive neuromuscular facilitation that is based on complex horse natural characteristic impact on human. Theoretical part consists of two units. In the first part the terms hipporehabilitation and hippotherapy are explained. Then there is a description of hippotherapy influence principle. This chapter includes specific and non-specific effects of hippotherapy, influence of hippotherapy on deep stabilization system and on human psyche. Next chapter is dedicated to hippotherapy practice. There is a mention of hippotherapeutic team, lenght of therapeutic unit, factors influencing effect of therapy and positions of the patients on the horse. The last chapter is about biomechanism of the horse motion. In the second part of the theoretical part there is lokomotion development of the child till one year and psychomotor development disorders. Practical part consists of qualitative research, which was performed by processing three complex case report by using observation method (kinesiology analysis of motorical skills), secundary data analysis and interview with parents. Research sample consisted of three children with delayed PM development till the age of five years who took part in at least ten therapeutic units in Citizens assotiation for hipporehabilitation KRAPET in Dynín. The aim of this bachelor thesis was to sum up the newest knowledge about hippotherapy and to realise the effects of hippotherapy rehabilitation on children with delayed PM development till the age of five years. The mission of this work is to improve knowledge about given problems among amateur and professional public. The output of this bachelor thesis can be used as an educational material for physiotherapy students and for next research.eng
dc.date.accepted2014-09-11
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineFyzioterapiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeMíková, Marcela


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam