Vliv podávaných pokrmů na spokojenost pacientů v Nemocnici Prachatice a.s.
Abstrakt
Bakalářská práce se zaměřuje zejména na hodnocení podmínek a kvality stravování pacientů a zaměstnanců Nemocnice Prachatice a.s. Její podstatou je získání názorů jak pacientů, tak i zaměstnanců na kvalitu podávané nemocniční stravy, popis a vyhodnocení stravovacího provozu se zaměřením na kvalitu a čerstvost potravin. Cílem šetření bylo zjistit, zda podávané pokrmy odpovídají výživovému doporučení a obsahují veškeré minerální a vitamínové hodnoty. Názory pacientů a zaměstnanců na kvalitu stravy byly zjišťovány pomocí dotazníkového šetření, v jehož rámci byli osloveni všichni strávníci, kteří stravování v nemocnici využívají hospitalizovaní pacienti a zaměstnanci Nemocnice Prachatice a.s.
Zdravá výživa je čím dál více diskutovaným tématem dnešní doby. Pravidlem zdravé výživy je pestrá, pravidelná a přiměřená strava, která obsahuje veškeré důležité složky potravin. Nelze si nevšimnout, že velké procento populace má značné problémy se zdravou výživou, která se může negativně odrazit na zdravotním stavu. Práce je rozdělena na dvě hlavní části. První, teoretická část se zabývá všeobecnými i konkrétními poznatky týkajícími se především zdravé výživy a hygienickými požadavky na provoz nemocničního stravování.V práci je zmíněna historie Nemocnice Prachatice a.s., význam jednotlivých složek živin v potravě, obecně dietní systém v České republice. Práce dále popisuje dopady nedostatečné a nevyvážené stravy na zdravotní stav, nemoci spojené s výživou a význam jednotlivých potravin ve stravě. V praktické části se věnuji popisu nemocničního stravovacího provozu. Bylo mi umožněno si projít stravovací zařízení, nahlédnout do kuchyní, skladovacích prostor a přilehlých částí. V kapitole Výsledky popisuji jednotlivé části kuchyňského zázemí. Díky poskytnutým materiálům od vedení nemocnice a vedoucího stravovacího provozu jsem měla možnost získat informace o provozu a vnitřním řádu kuchyně. Od dietních sester mi byly poskytnuty jídelní lístky na posouzení pestrosti a výživové hodnoty podávaných pokrmů. Hodnocení kvality podávaných jídel mi poskytli jak pacienti, tak i zaměstnanci nemocničních oddělení, vedení nemocnice, ale i zaměstnanci kuchyně. Dotazník aktivně přijalo celkem 168 respondentů. Zaměstnancům byly anonymní dotazníky rozdány. S pacienty jsem dotazníky vyplňovala osobně. Jednalo se o oddělení dlouhodobě ležících, interní a chirurgické oddělení. Na gynekologicko-porodním a hemodyalizačním oddělení vyplňovali dotazník pacienti sami. Dotazníky byly následně statisticky zpracovány a vyhodnoceny. Závěrem mohu říci, že převážná většina strávníků je s chutí, množstvím a pestrostí nemocniční stravy spokojena. Pracovníci kuchyně se snaží vytvářet takové pokrmy, které co nejvíce vyhovují výživovému doporučení. Převážná část výtek se týkala požadavků na větší pestrost a častější podávání zdravějších příloh, případně množství ovoce a zeleniny v podávané stravě.