Využitelnost oprávnění Policie ČR jako složky integrovaného záchranného systému při plnění povinností uložených jí v rámci havarijního a krizového plánování
Abstrakt
Téma diplomové práce bylo zvoleno zejména proto, že v posledních letech byla mnohá území České republiky opakovaně postižena povodněmi různé intenzity a policie byla nucena koordinovat provádění záchranných a likvidačních prací s dalšími složkami integrovaného záchranného systému. Plnění souvisejících úkolů policie je v praxi ovlivňováno kvalitou příprav (zejména plánovací dokumentací) a rozhodováním osob, kterým jsou svěřena práva a povinnosti koordinovat činnosti zasahujících složek. Zároveň dosud nebyl zpracován žádný dokument, který by se touto problematikou komplexně zabýval. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce je členěna na tři základní podkapitoly. První z nich si klade za cíl seznámit čtenáře se základními úkoly, historií, organizačním členěním a legislativou upravující činnost policie. Druhá rozebírá zejména úlohu integrovaného záchranného systému, jeho složky, proces a úlohu havarijního plánování a související legislativu. Poslední podkapitola se věnuje krizovému řízení, jeho orgánům, související právní úpravě a krizovému plánování. Praktickou část práce tvoří seznam základních úkolů policie, který byl vytvořen analýzou dokumentace zpracované v rámci havarijního a krizového plánování pro územní hl. m. Prahy. Na jednotlivé úkoly ze seznamu byly následně aplikovány kompetence policie, které pro danou oblast stanoví platná účinná legislativa. Výsledkem výše popsaného procesu bylo zjištění, které konkrétní předpisy upravují jednotlivé úkoly policie, jaká konkrétní oprávnění mohou policisté ke splnění stanového úkolu využít a čím jsou limitováni. Cílem této práce je vytvoření přehledného dokumentu, který by obsahoval zákonná oprávnění policie a byl použitelný zejména v praxi subjektů podílejících se na zpracování havarijních a krizových plánů (včetně praktických příkladů aplikace jednotlivých oprávnění). V této souvislosti byly formulovány následující výzkumné otázky: Trpí právní úprava kompetencí Policie České republiky roztříštěností (jsou práva a povinnosti rozptýleny v množství právních norem)? Jsou kompetence policie dostatečné pro plnění všech úkolů, které jsou této složce IZS uloženy v havarijních a krizových plánech pro území hl. města Prahy? Výsledky práce prokázaly, že právní úprava činnosti policie vychází z množství obecně závazných právních předpisů, které jsou doplněny interními předpisy Ministerstva vnitra a policie samotné. Ačkoli interní předpisy nemají obecnou závaznost, plnění úkolů policie v praxi též ovlivňují. Roztříštěnost právní úpravy může být příčinou nesprávného právního posouzení kompetencí policie ze strany subjektů, které se podílejí na havarijním a krizovém plánování. Tato dokumentace se při koordinaci činnosti složek integrovaného záchranného sytému stává jedním z podkladů pro rozhodování velitele zásahu anebo orgánu krizového řízení, resp. osoby stojící v jeho čele (zejména starosty či hejtmana). Tyto osoby ve většině případů nebudou odborníky ve všech potřebných oblastech a budou logicky vycházet z dokumentace integrovaného záchranného systému či dokumentace krizového řízení. Kvalita této dokumentace (nebo naopak její nedostatky) bude mít v praxi vliv na úspěšnost zvládání mimořádných událostí či krizových situací. Analýza současné dokumentace zpracované v rámci havarijního a krizového plánování pro územní hl. m. Prahy ukázala, že převážná část úkolů uložených policii odpovídá jejím kompetencím. Zaznamenány však byly i některé úkoly, které mezi úkoly policie nepatří. Jedná se konkrétně o třídění raněných osob metodou START a jejich transport služebními vozidly policie do zdravotnických zařízení.