Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorBláha, Roman
dc.contributor.authorJanda, Marek
dc.date.accessioned2021-12-03T14:02:07Z
dc.date.available2021-12-03T14:02:07Z
dc.date.issued2014
dc.date.submitted2014-05-19
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/21914
dc.description.abstractTéma diplomové práce bylo zvoleno zejména proto, že v posledních letech byla mnohá území České republiky opakovaně postižena povodněmi různé intenzity a policie byla nucena koordinovat provádění záchranných a likvidačních prací s dalšími složkami integrovaného záchranného systému. Plnění souvisejících úkolů policie je v praxi ovlivňováno kvalitou příprav (zejména plánovací dokumentací) a rozhodováním osob, kterým jsou svěřena práva a povinnosti koordinovat činnosti zasahujících složek. Zároveň dosud nebyl zpracován žádný dokument, který by se touto problematikou komplexně zabýval. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce je členěna na tři základní podkapitoly. První z nich si klade za cíl seznámit čtenáře se základními úkoly, historií, organizačním členěním a legislativou upravující činnost policie. Druhá rozebírá zejména úlohu integrovaného záchranného systému, jeho složky, proces a úlohu havarijního plánování a související legislativu. Poslední podkapitola se věnuje krizovému řízení, jeho orgánům, související právní úpravě a krizovému plánování. Praktickou část práce tvoří seznam základních úkolů policie, který byl vytvořen analýzou dokumentace zpracované v rámci havarijního a krizového plánování pro územní hl. m. Prahy. Na jednotlivé úkoly ze seznamu byly následně aplikovány kompetence policie, které pro danou oblast stanoví platná účinná legislativa. Výsledkem výše popsaného procesu bylo zjištění, které konkrétní předpisy upravují jednotlivé úkoly policie, jaká konkrétní oprávnění mohou policisté ke splnění stanového úkolu využít a čím jsou limitováni. Cílem této práce je vytvoření přehledného dokumentu, který by obsahoval zákonná oprávnění policie a byl použitelný zejména v praxi subjektů podílejících se na zpracování havarijních a krizových plánů (včetně praktických příkladů aplikace jednotlivých oprávnění). V této souvislosti byly formulovány následující výzkumné otázky: Trpí právní úprava kompetencí Policie České republiky roztříštěností (jsou práva a povinnosti rozptýleny v množství právních norem)? Jsou kompetence policie dostatečné pro plnění všech úkolů, které jsou této složce IZS uloženy v havarijních a krizových plánech pro území hl. města Prahy? Výsledky práce prokázaly, že právní úprava činnosti policie vychází z množství obecně závazných právních předpisů, které jsou doplněny interními předpisy Ministerstva vnitra a policie samotné. Ačkoli interní předpisy nemají obecnou závaznost, plnění úkolů policie v praxi též ovlivňují. Roztříštěnost právní úpravy může být příčinou nesprávného právního posouzení kompetencí policie ze strany subjektů, které se podílejí na havarijním a krizovém plánování. Tato dokumentace se při koordinaci činnosti složek integrovaného záchranného sytému stává jedním z podkladů pro rozhodování velitele zásahu anebo orgánu krizového řízení, resp. osoby stojící v jeho čele (zejména starosty či hejtmana). Tyto osoby ve většině případů nebudou odborníky ve všech potřebných oblastech a budou logicky vycházet z dokumentace integrovaného záchranného systému či dokumentace krizového řízení. Kvalita této dokumentace (nebo naopak její nedostatky) bude mít v praxi vliv na úspěšnost zvládání mimořádných událostí či krizových situací. Analýza současné dokumentace zpracované v rámci havarijního a krizového plánování pro územní hl. m. Prahy ukázala, že převážná část úkolů uložených policii odpovídá jejím kompetencím. Zaznamenány však byly i některé úkoly, které mezi úkoly policie nepatří. Jedná se konkrétně o třídění raněných osob metodou START a jejich transport služebními vozidly policie do zdravotnických zařízení.cze
dc.format113 s. (151 203 znaků)
dc.format113 s. (151 203 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectpoliciecze
dc.subjectoprávnění policistycze
dc.subjectintegrovaný záchranný systémcze
dc.subjectkrizové řízenícze
dc.subjecthavarijní pláncze
dc.subjectkrizový pláncze
dc.subjectmimořádná událostcze
dc.subjectkrizová situacecze
dc.subjectpoliceeng
dc.subjectpolice officer's competencyeng
dc.subjectthe integrated rescue systemeng
dc.subjectcrisis managementeng
dc.subjectemergency planeng
dc.subjectcrisis planeng
dc.subjectemergency eventeng
dc.subjectcrisis situationeng
dc.titleVyužitelnost oprávnění Policie ČR jako složky integrovaného záchranného systému při plnění povinností uložených jí v rámci havarijního a krizového plánovánícze
dc.title.alternativeThe functionality of the Police of the Czech Republic as part of the integrated rescue system in the performance of duties related to emergency and crisis planningeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag39144
dc.description.abstract-translatedThe topic of the thesis was mainly chosen, because in recent years many areas of the Czech Republic were repeatedly affected by floods of varying intensity and the police were forced to coordinate rescue and relief work with other units of the integrated rescue system (IRS). In practice performance-related police tasks were influenced by the quality of preparations (especially planning documentation) and decisions of the persons, who are entrusted with the rights and duties of coordinating the intervening units activities. At the same time no document, that deals with the issue, has been processed so far. The thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part is divided into three subsections. The first one aims to familiarize the reader with basic tasks, history, organizational breakdown and legislation governing the activities of the police. The second one examines ispecially the role of the integrated rescue system, its components, process and the role of emergency planning and related legislation. The last subchapter is devoted to crisis management, its bodies, related legislation and crisis planning. The practical part consists of a list of basic police tasks, which was created by analyzing documents prepared in the emergency and crisis planning for the capital city of Prague district. The police competences determined by the applicable effective legislation were subsequently applied to tasks of the list. The result of the above process was the finfing, which specific rules regulate the various police tasks, what specific permissions are officers abble to use to accomplish the task and where are the limits of their options. The aim of this thesis is to create a comprehensive document, that would contain the legal powers of the police and was especially useful in the practice of entities involved in the processing of emergency and crisis plans (including practical examples of the application of individual rights). In this context, there were formulated the following research questions: Suffers legislation of competencies of the Police of the Czech Republic from fragmentation (are the rights and obligations scattered in a number of legal norms)? Are police powers sufficient to perform all the tasks, which are imposed to this unit of the IRS by emergency and crisis plans processed for the capital city of Prague? The results of the thesis have shown that the legislation of the police activities is based on the amount of generally binding legal regulations, which are supplemented by internal regulations of the Ministry of Interior and the police themselves. Although the internal regulations don't have general applicability, they affect the performance of police tasks in practice as well. The fragmentation of legislation may cause an incorrect assessment of the police competencies by the bodies that are involved in emergency and crisis planning. By the coordination of the integrated rescue system activities, this documentation becomes one of the sources for decisions of incident commander or crisis management authority, resp. person standing at the head (especially the mayor or governor). In most cases these persons will not be experts in all relevant spheres and they will logically follow the documentation of the integrated rescue system, or documentation of crisis management. The quality of this documentation (or, conversely, lack thereof) will have practical impact on the success of the management of emergency events or crisis situations. Analysis of current documentation processed in the emergency and crisis planning for the capital city of Prague has shown, that most of the tasks assigned to the police corresponds to their competencies. There were also recorded some tasks that do not belong to the police competences. It involves the sorting of injured people by the START method and their transport to medical facilities by police vehicles.eng
dc.date.accepted2014-06-16
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineCivilní nouzová připravenostcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeVölfl, Richard


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam