Výuka žáků na prvním stupni základní školy k ochraně obyvatelstva v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín
Abstrakt
Téma diplomové práce: "Výuka žáků na prvním stupni základní školy k ochraně obyvatelstva v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín". Bylo zvoleno pro zpracování celistvého pohledu na danou problematiku výuky žáků prvních stupňů základních škol. V úvodu své diplomové práce uvádím stručnou historii ochrany obyvatelstva, probírané učivo základních škol na prvním stupni a platnou legislativu v oblasti ochrany člověka za mimořádných událostí.
Cíle této práce jsou dva. První je zjištění informovanosti žactva základních škol o případných opatřeních v zóně havarijního plánování. Druhý je návrh na zlepšení výuky problematiky ochrany člověka za mimořádné události.
Hypotéza zní: Provádění výuky o ochraně obyvatelstva v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Temelín odpovídá požadavkům stanovených ochranou obyvatelstva.
Zaměřil jsem se na sběr dat a informací, které se touto problematikou zaobírají. Zkoumaný soubor tvoří pátý ročník základních škol, který je obrazem vědomostí celého prvního stupně, který byl podroben statistickému šetření
Výsledky tohoto šetření jsou obrazem informovanosti prvních stupňů základních škol v zóně havarijního plánování jaderné elektrárny Temelín a zároveň podkladem pro případné zlepšení
Z výsledků dotazníkového průzkumu je zjevné, že informovanost žáků, která by měla být, je velice odlišná. Nejsou rozdíly jen v konkrétních otázkách u jednotných žáků, ale liší se i vědomosti prověřovaných škol.
Hlavním zjištěním průzkumu je, že poměrná část žactva neovládá problematiku první pomoci, např. jaká je frekvence stlačení hrudníku dospělého člověka při nepřímé srdeční masáži. Žáci často neví, jakým tónem zní siréna při mimořádné události a co mají dělat při jejím spuštění. Tyto problémy jsem ve své práci vyřešil návrhem na zlepšení informovanosti žáků, tedy: Zavedení samostatného předmětu, kvalitní výuka pro učitele, kvalitní výukové materiály, širší zapojení právnických a podnikajících fyzických osob, užší spolupráce s Českou školní inspekcí ČR.
Přínos této práce vidím zejména ve výsledcích průzkumu, že stále je co zlepšovat a nejlepší je investovat právě do tohoto tématu již na základních školách.
Práce shrnuje problematiku informovanosti žáků prvních stupňů v zóně HP JETE a navrhuje případná opatření. Je obrazem vědomostí žáků, zde se nacházejících a jejich nevelkých znalostí a zaměřuje se na jejich informovanost, osvětu a případnou nápravu.