Ošetřovatelská péče u dětí s Crohnovou chorobou podstupující biologickou léčbu
Abstrakt
Tato bakalářská práce s názvem: Ošetřovatelská péče u dětí s Crohnovou chorobou podstupující biologickou léčbu, se zabývá specifiky péče, které jsou pro dětského pacienta během podávání biologické léčby nezbytné. Crohnova choroba je spolu s ulcerózní kolitidou nazývána souhrnným termínem pro idiopatické střevní záněty charakterizované také zkratkou IBD z angl. Inflammatory Bowel Disease. Jedná se o chronické zánětlivé střevní onemocnění, které postihuje střevo segmentálně s postižením sliznice střeva v celé tloušťce a je charakteristické střídáním fáze remise a relapsu. V souvislosti s léčbou je jejím cílem zlepšení kvality života nejen u dětí, ale i dospělých. V léčebném schématu má vysoký terapeutický potenciál biologická léčba, která je z důvodů finanční náročnosti aplikována u poměrně malého vzorku pacientů.
K naplnění cílů této bakalářské práce bylo použito kvalitativního výzkumného šetření. V rámci výzkumného šetření byly stanoveny dva cíle. Prvním cílem bylo zjistit, zda sestry znají specifika ošetřovatelské péče u dětí s Crohnovou chorobou. Druhým cílem bylo zjistit, zda sestry znají zásady podávání biologické léčby. Na základě uvedených cílů bakalářské práce jsme stanovily výzkumné otázky: Jaké znalosti mají sestry o péči o děti s Crohnovou chorobou podstupující biologickou léčbu? Jak sestry zajišťují specifickou ošetřovatelskou péči u dětí s Crohnovou chorobou podstupující biologickou léčbu? Jaké zásady sestry považují za důležité při ošetřování dětí s Crohnovou chorobou podstupující biologickou léčbu?
Empirická část bakalářské práce byla zpracována formou kvalitativní analýzy dat pomocí polostandardizovaných rozhovorů a zúčastněného skrytého pozorování. Výzkumný soubor tvořilo osm respondentek, které se podílejí na aplikacích biologické léčby u dětí s diagnostikovanou Crohnovou chorobou. Respondentky odpovídaly na základě vlastních znalostí a získaných zkušeností. Rozhovory byly zpracovány použitím techniky otevřeného kódování metoda tužka a papír. Kategorie a kódy byly zpracovány do myšlenkových map, které znázorňovaly i odpovědi respondentek. Výzkumné šetření bylo doplněno o polostandardizovaný rozhovor s dětským gastroenterologem, který biologickou léčbu zajišťuje. Další užitou metodou bylo skryté zúčastněné pozorování, které probíhalo u stejného výzkumného souboru během aplikací biologické léčby se zaměřením na ošetřovatelskou péči. V rámci bakalářské práce bude na základě teoretické části i získaných výsledků uspořádán seminář na dětském oddělení Českobudějovické nemocnice se zaměřením na sestry aplikující biologickou léčbu a taktéž i na sestry, které jsou v této problematice neznalé.