Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠulistová, Radka
dc.contributor.authorChalupová, Petra
dc.date.accessioned2021-12-03T14:16:20Z
dc.date.available2021-12-03T14:16:20Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-05-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22133
dc.description.abstractTato bakalářská práce je rozdělena do dvou částí a zabývá se problematikou edukace klientů s chronickou obstrukční plicní nemocí v rámci účinného léčebného režimu. Teoretická část se se snaží komplexně shrnout problematiku CHOPN, zabývá se definicí daného onemocnění, rizikovými faktory vzniku, příznaky, diagnostikou, terapií a ošetřovatelskou péčí u daného onemocnění. Vzhledem k důležitému rizikovému faktoru kouření je další oblast zaměřena na závislost na tabáku a s tím spojenou problematiku odvykání kouření a možné využití metody motivačního rozhovoru při léčbě závislosti na tabáku. Další oblastí je edukace u klientů s CHOPN. Empirická část naší práce přináší výsledky z kvalitativního přístupu výzkumného šetření. Hlavním cílem našeho výzkumného šetření bylo odkrývání jevů v účinné edukaci klientů s CHOPN v rámci ošetřovatelské péče v Léčebně tuberkulózy a respiračních onemocnění v Nemocnici České Budějovice, a.s. (dále jen "plicní léčebna" nebo také "oddělení"). Byl tedy stanoven hlavní cíl, z něhož vychází jak cíl akademický, tak praktický. Tyto cíle byly rozpracovány a následně jsme za tímto účelem stanovili následující dílčí cíle. Cíl první: Zjistit, zda edukace u klientů s chronickou obstrukční plicní nemocí je účinná. Cíl druhý: Zjistit, v jakých oblastech sestry edukují klienty s chronickou obstrukční plicní nemocí. Cíl třetí: Zjistit spokojenost klientů s chronickou obstrukční plicní nemocí s edukací sester. Cíl čtvrtý: Zjistit znalosti sester o motivačním rozhovoru. Na základě těchto cílů byly stanoveny výzkumné otázky. K naplnění cílů výzkumného šetření byla použita metoda polostrukturovaného rozhovoru jak se sestrami, tak pro posílení validity i s klienty s CHOPN. Výzkumný soubor byl tedy tvořen dvěma skupinami, a to pěti sestrami pracujícími v plicní léčebně a osmi klienty, kteří byli na výše zmíněném oddělení hospitalizováni. Z výsledků výzkumného šetření bylo zjištěno, že edukace v plicní léčebně začíná pedagogickou diagnostikou při příjmu klienta a to pomocí metody individuálního rozhovoru, kde sestry zjišťují dosavadní znalosti klientů o užívání inhalačních léků, posléze se edukace zaměřuje na vhodnou stravu a dechovou rehabilitaci. Bylo zjištěno, že správné používání inhalační pomůcky klienti z velké části zapomenou a při další hospitalizaci se danou problematiku učí znovu. Jako možné vyřešení tohoto problému uvádíme aktivní nabízení edukačních materiálů nejenom klientům, nýbrž i rodině. Stravu klienti vůbec neuvádějí; dle našeho názoru tuto oblast nepovažují za důležitou a vše naučené zapomenou. Bylo zjištěno, že všechny sestry využívají při edukaci zpětnou vazbu ke zhodnocení účinnosti edukačního procesu. Z toho lze usuzovat, že edukace, která probíhá na tomto oddělení, je efektivní u části klientů pouze po dobu hospitalizace, ale po propuštění do domácího prostředí část klientů naučené zapomene, neboť nedochází k reedukaci v domácím prostředí. Edukace ohledně odvykání kouření v plicní léčebně neprobíhá, sestry doporučují klientům centrum léčby závislosti na tabáku. Všichni klienti se shodli, že sestry si udělají vždy dostatek času pro edukaci a všichni jsou spokojeni s předáváním vědomostí a dovedností v plicní léčebně. Vzhledem k tomu, že sestry nemají dostatečné znalosti, jak jsme v rámci výzkumného šetření zjistili, o terapeutické metodě motivačního rozhovoru, navrhujeme absolvovat kurz. Domníváme se, že začlenění metody motivačního rozhovoru do praxe by pomohlo ke zkvalitnění ošetřovatelské péče v rámci edukace v plicní léčebně.cze
dc.format71 s.
dc.format71 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectEdukacecze
dc.subjectchronická obstrukční plicní nemoccze
dc.subjectmotivační rozhovorcze
dc.subjectkouřenícze
dc.subjectsestracze
dc.subjectpacientcze
dc.subjectEducationeng
dc.subjectchronic obstructive pulmonary diseaseeng
dc.subjectmotivational interviewingeng
dc.subjectsmokingeng
dc.subjectnurseeng
dc.subjectpatienteng
dc.titleEdukace klientů s chronickou obstrukční plicní nemocí v rámci účinného léčebného režimucze
dc.title.alternativeEducation of patients with chronic obstructive pulmonary disease within effective curative regimeeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag42880
dc.description.abstract-translatedThis thesis is divided into two parts and is dedicated to the education of clients with the chronic obstructive pulmonary disease in the effective treatment regime. The theoretical part is trying to comprehensively summarize the issue of COPD, deals with the definition of the disease, risk factors, symptoms, diagnosis, treatment and nursing care in this disease. Due to the important risk factor of smoking the other part is focused on the tobacco dependence and the associated problems of smoking which is cessation methods and a possible use of motivational interviewing in the treatment of tobacco dependence. Another area is education of clients with COPD. The empirical part of our work presents the results of the qualitative research approach. The main objective of our research was to uncover phenomenas in the effective education of clients with COPD within the nursing care in the Sanatorium of tuberculosis and respiratory diseases in the Hospital in Czech Budejovice, (hereinafter referred to as "pulmonary clinic" or "department"). Therefore, it was determined the main objective which is base for both objectives - academic and practical. These objectives were developed and subsequently we set the following particular objectives. Objective One: Determine whether the education of clients with the chronic obstructive pulmonary disease is effective. Objective Two: Identify the areas in which nurses educated clients with the chronic obstructive pulmonary disease. Objective Three: Determine the client's satisfaction with the education of nurses. Objective Four: Find out the nurse's knowledge of motivational interviewing. Based on these objectives, research questions were appointed. To meet the objectives of the research method was used the semistructured interview with nurses and to strengthen the validity also with clients with COPD. The research group thus was consisted of two groups - with five nurses working in the pulmonary rehab, and eight clients who were at the above mentioned department hospitalized. From the results of the survey was found out that the education in the pulmonary clinic begins with pedagogic diagnostics during the client's intake using methods of the individual interview, where nurses are finding clients' existing knowledge on the use of inhaled medications, then the education focuses on a proper diet and the respiratory rehabilitation. It was found out that the proper use of inhalation aids clients largely forget and during the further hospitalization they learn it again. As a possible solution to this problem, we recommend offering educational materials not only clients, but also to their families. Clients do not mention a diet at all. In our opinion they do not consider it important and they forget everything they learned. It was found out that all nurses use in educating the feedback to evaluate the effectiveness of the educational process. This suggests that the education that takes place in this department is effective only for the part of clients during their hospitalization, but after being released into the home environment of the clients, the knowledge is forgotten because there is no re-education in their home environment. There is no education regarding the smoking cessation in the pulmonary hospital. Nurses recommend clients a treatment center for the tobacco dependence. All clients agree that nurses have always enough time for the education and all are satisfied with the transfer of knowledge and skills in the pulmonary clinic. Given that nurses do not have sufficient knowledge, how we found, regarding the therapeutic method of motivational interviewing, we propose to take a course. We believe that the inclusion of motivational interviewing methods into practice would help to improve the quality of nursing care within the education in the pulmonary clinic.eng
dc.date.accepted2015-06-12
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHavierniková, Lucie


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam