Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMartinek, Lukáš
dc.contributor.authorHrabalová, Karolína
dc.date.accessioned2021-12-03T14:20:41Z
dc.date.available2021-12-03T14:20:41Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-08-11
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22316
dc.description.abstractTéma mé bakalářské práce je Proces změny v kontextu pohybových aktivit u studentů Zdravotně sociální a Pedagogické fakulty. Toto téma se může zdát nejasné, avšak v podstatě pojednává o pohybových aktivitách a jejich začlenění v životě studentů a studentek vybraných fakult Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozčleněna na pět kapitol. Nejdříve se věnuji zdraví a zdravému životnímu stylu, jehož součástí jsou i pohybové aktivity. Následující kapitola se skládá ze čtyř podkapitol. Nejprve se snažím objasnit nejen základní pojmy spojené s pohybovou aktivitou, ale také proč jsou pro nás nezbytné. Uvádím i znaky, jakými se v pohybové aktivnosti člověk odlišuje od zvířete. První podkapitola je zaměřena na dělení pohybových aktivit s přihlédnutím k způsobům dělení závislých na různých autorech a zdrojích. V navazující podkapitole se zaměřuji na upřesnění zdravotních benefitů, které nám přinášejí pohybové aktivity v každém věku, včetně jejich významu v primární prevenci. Dále se zabývám problémy plynoucími z pohybové inaktivity, jejichž výskyt je v současně velice vysoký. Patří k nim i kardiovaskulární onemocnění, které mají za následek až 50% všech úmrtí jak u nás tak i celosvětově. Poté zmiňuji podporu pohybových aktivit, která je velice nutná pro zvýšení pohybové aktivnosti všech jedinců. Ve třetí kapitole uvádím, že pohybové aktivity mají vliv i na naši psychiku a dá se pomocí nich předcházet například také depresím. Následující kapitole je velice důležitá, neb v ní snažím osvětlit model stádií motivační připravenosti ke změně. Tento model je podstatný pro můj výzkum. V závěru uvádím vliv motivace na pohybové aktivity. V praktické části se věnuji svému výzkumu. Výsledná data byla získána prostřednictvím kvantitativní strategie výzkumu pomocí anonymního dotazníku převzatého z publikace Psychologie aktivního způsobu života od autorů Bess H. Marcus a LeighAnn H. Forsyth. Výzkumný soubor byl vybrán ze studentů a studentek ZSF a PF. Dotazník jsem respondentům zprostředkovala pomocí internetového formuláře vytvořeného na serveru Disk Google. Skládal se celkem ze 47 otázek rozdělených do 3 tematických částí. V první jsem se tázala na pohlaví, věk a fakultu respondenta. Další část byla složena ze čtyř otázek zaměřených na zjištění stádia změny pohybové aktivnosti. Na tyto otázky se odpovídalo ano/ne, Následujících čtyřicet otázek dotazníku sloužilo k vyhodnocení procesu změny. Respondenti v těchto otázkách hodnotili své chování v číselné škále od 1 do 5, přičemž 1 se rovnalo nikdy a 5 opakovaně. Výsledná data se poté podle klíče vyhodnotily a přiřadili k odpovídajícím faktorům podporujícím pohybovou aktivnost v procesu změny. Šetření bylo realizováno v průběhu května a června roku 2015. Elektronická forma dotazníků byla mezi studenty distribuována prostřednictvím emailů a sociálních sítí, kde jsem náhodně zvoleného respondenta z požadované fakulty oslovila pomocí zprávy. Rozesláno bylo celkem 350 dotazníků, vyplněno jich bylo 305. Návratnost je tedy 87%. Zaznamenaná data jsem vložila do Microsoft Excel, kde jsem je náležitě upravila pro použití ve statistickém programu SPSS. K jejich třídění a zpracování jsem použila chí-kvadrát test, OLAP Cubes a t-test. Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit motivační připravenost a stádia změny u studentů ZSF a PF. Dále také jaký faktor podporující pohybovou aktivnost působí dominantně a zda je v dominanci faktorů rozdíl mezi fakultami. Pro výzkum byly stanoveny dvě hypotézy. U první jsem předpokládala, že existují statisticky významné rozdíly v motivační připravenosti a stádiích změny u studentů ZSF a PF. Tato hypotéza v závislosti na výzkumu v mé bakalářské práci nebyla potvrzena. Druhá hypotéza předpokládající existenci statisticky významných rozdílů v dominanci faktorů podporujících pohybovou aktivnost u studentů ZSF a PF byla potvrzena.cze
dc.format67 s. (84 200)
dc.format67 s. (84 200)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectPohybová aktivitacze
dc.subjectproces změnycze
dc.subjectmodel stádií změnycze
dc.subjectzdravý životní stylcze
dc.subjectPhysical activityeng
dc.subjectprocess of changeseng
dc.subjectstages of change modeleng
dc.subjecthealthy lifestyleeng
dc.titleProces změny v kontextu pohybových aktivit u studentů ZSF a PFcze
dc.title.alternativeThe Process of Change in the Context of Physical Activities for Students ZSF and PFeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag43245
dc.description.abstract-translatedTopic of my bachelor thesis is The process of change in the context of physical activities for students of Health and Social faculty and Pedagogical faculty. This topic may sound unclear however in fact it deals with physical activities and their integration in the life of students who are studying selected faculties of University of South Bohemia in České Budějovice. My thesis is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is divided into five chapters. The first chapter deals with health in general and healthy lifestyle which includes physical activities. The next chapter is consisted of four subchapters. First of all, I try to explain not only the basic concepts associated with physical activity, but also why they are necessary for us. I mention elements which are different for humans and animals in case of physical activities. The first subchapter is focused on the division of physical activities with consideration of the splitting ways depending on different authors and sources. In the following section I focus on the clarification of the health benefits which bring us physical activity at any age, including the importance of primary prevention. I also deal with problems based on physical inactivity. Its appearance is currently very high. Among them there are cardiovascular disease which resulted in up to 50% of all deaths here in the Czech Republic and also globally. I also mention benefits of physical activities, these are very necessary for increasing the physical activity of individuals. In the third chapter I mention impact of physical activity on our psyche and how it can be used for preventing for example depression. The following chapter is in my opinion very important. In this chapter I try to illuminate the model of stages of motivational preparedness to change. This model is essential for my research. In conclusion I state influence of motivation on physical activities. The practical part of my work is devoted to my own research. The data was obtained by quantitative research strategy using an anonymous questionnaire. This questionnaire was taken from the publication of Psychology active lifestyle by authors Bess H. Marcus and LeighAnn H. Forsyth. The research sample was selected from students of ZSF and PF. I pushed questionnaire to respondents using the web form created on the server Disk Google. It is consisted of 47 questions divided into 3 thematic parts. First, I asked respondent for sex, age and faculty. The next part was composed of four questions aimed at finding stage of changes of physical activities. Next forty questions in the questionnaire were used to evaluate the change of process. Respondents in these questions assessed their behavior in a numerical scale from 1 to 5. The resulting data was assigned to the relevant factors promoting physical activity in the change process. The survey was conducted during May and June 2015. Electronic form of the questionnaire was distributed among the students through email and social networks. I have sent out a total of 350 questionnaires and 305 of them returned to me filled. The return was approximately 87%. The main goal of my thesis was to find out motivational readiness and stage of the changes by students ZSF and PF. I also found out which of factors supporting physical activities is dominant and whether there is difference in dominance of factors between individual faculties. For the research I have set two hypotheses. At the first hypotheses I assumed, there were statistically significant differences in motivational readiness and stages of change for students ZSF and PF. This hypothesis according to my research has not been confirmed. The second hypothesis was presuming the existence of statistically significant differences in the dominance of factors supporting physical activities among students ZSF and PF. This hypothesis has been confirmedeng
dc.date.accepted2015-09-21
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineOchrana veřejného zdravícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programVeřejné zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeDvořák, Vít


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam