Proces změny v kontextu pohybových aktivit u studentů ZSF a PF
Abstrakt
Téma mé bakalářské práce je Proces změny v kontextu pohybových aktivit u studentů Zdravotně sociální a Pedagogické fakulty. Toto téma se může zdát nejasné, avšak v podstatě pojednává o pohybových aktivitách a jejich začlenění v životě studentů a studentek vybraných fakult Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.
Práce je rozdělená na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozčleněna na pět kapitol. Nejdříve se věnuji zdraví a zdravému životnímu stylu, jehož součástí jsou i pohybové aktivity. Následující kapitola se skládá ze čtyř podkapitol. Nejprve se snažím objasnit nejen základní pojmy spojené s pohybovou aktivitou, ale také proč jsou pro nás nezbytné. Uvádím i znaky, jakými se v pohybové aktivnosti člověk odlišuje od zvířete. První podkapitola je zaměřena na dělení pohybových aktivit s přihlédnutím k způsobům dělení závislých na různých autorech a zdrojích. V navazující podkapitole se zaměřuji na upřesnění zdravotních benefitů, které nám přinášejí pohybové aktivity v každém věku, včetně jejich významu v primární prevenci. Dále se zabývám problémy plynoucími z pohybové inaktivity, jejichž výskyt je v současně velice vysoký. Patří k nim i kardiovaskulární onemocnění, které mají za následek až 50% všech úmrtí jak u nás tak i celosvětově. Poté zmiňuji podporu pohybových aktivit, která je velice nutná pro zvýšení pohybové aktivnosti všech jedinců. Ve třetí kapitole uvádím, že pohybové aktivity mají vliv i na naši psychiku a dá se pomocí nich předcházet například také depresím. Následující kapitole je velice důležitá, neb v ní snažím osvětlit model stádií motivační připravenosti ke změně. Tento model je podstatný pro můj výzkum. V závěru uvádím vliv motivace na pohybové aktivity.
V praktické části se věnuji svému výzkumu. Výsledná data byla získána prostřednictvím kvantitativní strategie výzkumu pomocí anonymního dotazníku převzatého z publikace Psychologie aktivního způsobu života od autorů Bess H. Marcus a LeighAnn H. Forsyth. Výzkumný soubor byl vybrán ze studentů a studentek ZSF
a PF. Dotazník jsem respondentům zprostředkovala pomocí internetového formuláře vytvořeného na serveru Disk Google. Skládal se celkem ze 47 otázek rozdělených do 3 tematických částí. V první jsem se tázala na pohlaví, věk a fakultu respondenta. Další část byla složena ze čtyř otázek zaměřených na zjištění stádia změny pohybové aktivnosti. Na tyto otázky se odpovídalo ano/ne, Následujících čtyřicet otázek dotazníku sloužilo k vyhodnocení procesu změny. Respondenti v těchto otázkách hodnotili své chování v číselné škále od 1 do 5, přičemž 1 se rovnalo nikdy a 5 opakovaně. Výsledná data se poté podle klíče vyhodnotily a přiřadili k odpovídajícím faktorům podporujícím pohybovou aktivnost v procesu změny. Šetření bylo realizováno v průběhu května a června roku 2015.
Elektronická forma dotazníků byla mezi studenty distribuována prostřednictvím emailů a sociálních sítí, kde jsem náhodně zvoleného respondenta z požadované fakulty oslovila pomocí zprávy. Rozesláno bylo celkem 350 dotazníků, vyplněno jich bylo 305. Návratnost je tedy 87%. Zaznamenaná data jsem vložila do Microsoft Excel, kde jsem je náležitě upravila pro použití ve statistickém programu SPSS. K jejich třídění a zpracování jsem použila chí-kvadrát test, OLAP Cubes a t-test.
Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit motivační připravenost a stádia změny u studentů ZSF a PF. Dále také jaký faktor podporující pohybovou aktivnost působí dominantně a zda je v dominanci faktorů rozdíl mezi fakultami. Pro výzkum byly stanoveny dvě hypotézy. U první jsem předpokládala, že existují statisticky významné rozdíly v motivační připravenosti a stádiích změny u studentů ZSF a PF. Tato hypotéza v závislosti na výzkumu v mé bakalářské práci nebyla potvrzena. Druhá hypotéza předpokládající existenci statisticky významných rozdílů v dominanci faktorů podporujících pohybovou aktivnost u studentů ZSF a PF byla potvrzena.