Znalosti pedagogů mateřských škol v Českých Budějovicích o syndromu CAN
Abstrakt
Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku syndromu CAN. Téma jsem
si zvolila, abych jistila, zda se pedagogové v mateřských školách v Českých Budějovicích s touto problematikou setkávají, a zda o ní mají patřičné znalosti. Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část je složena ze čtyř hlavních kapitol. V první kapitole je definován syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte a pohled do historie této problematiky. V druhé kapitole jsou podrobně popsány jednotlivé formy syndromu CAN, se kterými se můžeme setkat. Třetí kapitola je věnována důsledkům špatného zacházení s dětmi. Charakterizuji zde psychickou deprivaci, posttraumatickou stresovou poruchu a transgenerační přenos. Důležitou roli hraje v prevence, proto je jí věnována čtvrtá kapitola. Vysvětluji, co spočívá v primární, sekundární a terciární prevenci. V praktické části je cílem zjistit informovanost pedagogů mateřských škol v Českých Budějovicích o syndromu CAN. Zjistit jejich postoj k dané problematice, a četnost setkávání s tímto problémem. Dále jsem si určila hypotézu, ve které předpokládám, že vysokoškolsky vzdělaný pedagog má vyšší informovanost o syndromu CAN než pedagog se středoškolským vzděláním. Po statistickém vyhodnocení dat se ukázalo, že tomu tak opravdu je. Hypotéza je vyhodnocena pomocí chí kvadrát testu v programu Microsoft Excel. Dále jsem v praktické části popsala metodiku práce. Realizace výzkumu byla prováděna kvantitativní strategií. Potřebná data jsem získala metodou dotazování. Sestavila jsem si vlastní dotazník, zcela anonymní obsahující 11 otázek zaměřených na znalosti respondentů o syndromu CAN. Dotazník se skládal z uzavřených, polouzavřených a otevřených otázek.
Sběr dat probíhal v mateřských školách v Českých Budějovicích. Rozdáno bylo 63 dotazníků, z toho návratnost činila 84 %. Z výsledků je patrné, že vysokoškolsky vzdělaní mají větší informovanost o syndromu CAN než středoškolsky vzdělaní lidé. Vyplynulo to především z otázky, kde měli respondenti definovat tento syndrom. Vysokoškolsky vzdělaní měli také větší povědomí o formách syndromu. Co se týče postoje k problematice, žádný vysokoškolsky vzdělaný pedagog neuvedl, že by o této situaci nikoho neinformoval, což středoškolsky vzdělaný uvedl. Práce by mohla sloužit pedagogům k získání více odborných informací o syndromu CAN. Pomohla by jim ke zkvalitnění prevence násilí na dětech či k včasnému odhalení problému. Práce by mohla být vhodným zdrojem informací též široké veřejnosti.