dc.contributor.advisor | Švestková, Renata | |
dc.contributor.author | Janoušková, Martina | |
dc.date.accessioned | 2021-12-03T14:22:26Z | |
dc.date.available | 2021-12-03T14:22:26Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.date.submitted | 2015-08-14 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22369 | |
dc.description.abstract | Tématem této bakalářské práce jsou letní tábory a jejich specifika pro děti se
zrakovým postižením. Cílem práce bylo poskytnout porovnání mezi tábory speciálními
a tábory umožňujícími integraci, ve vztahu k dětem se zrakovým postižením. Pro
dosažení tohoto cíle byly zmapovány klady, zápory a z nich vyplývající specifika obou
typů táborů. Na tuto problematiku je v práci pohlíženo jak z pozice pořadatelů a
vedoucích táborů, tak i dětí se zrakovým postižením, které se táborů účastnily,
popřípadě z pohledu jejich rodičů. Zmíněný je i pohled intaktních dětí účastnících se
tábora umožňujícího integraci. Pro naplnění stanoveného cíle byl použit kvalitativní typ
výzkumu. Informace byly zjišťovány metodou dotazování, technikou strukturovaného
rozhovoru s otevřenými otázkami. Pro vyhodnocení rozhovorů byla užita metoda
indukce, kdy jsem se prvotně vydala do terénu, kde jsem získávala informace. Ty jsem
později porovnávala s informacemi získanými od dalších osob. Výsledky práce slouží
jako přehled toho, co je pro daný typ tábora specifické, na co je třeba dát si pozor jak při
výběru tábora dětmi či jejich rodiči, tak při jeho organizaci. V této práci je popsáno
mnoho konkrétních nedostatků, které se v průběhu táborů mohou vyskytovat, ale také
mnoho výhod které tábory poskytují dětem se zrakovým postižením, jejich rodičům, ale
v rámci tábora umožňujícího integraci i dětem intaktním či vedoucím na takovémto
táboře. Co se týká táborů umožňujících integraci, z výzkumu vyplývá, že je v první řadě
třeba zaměřit se na výběr vhodného prostředí, kde bude tábor probíhat, na komunikaci
mezi vedoucím a rodiči tak, aby vzájemně získali dostatek informací potřebných pro
integraci. Podmínkou je vzájemná spolupráce rodičů a vedoucích tábora a zajištění
kvalitního asistenta, který bude schopný smysluplně a kvalitně vyplnit čas dítěte se
zrakovým postižením, nebude-li se moci účastnit některého z táborových programů.
Stejně jako u táborů umožňujících integraci, i u táborů speciálních je třeba specifická
příprava týkající se hlavně výběru prostředí a přípravě programu. Vzhledem k tomu, že
pořadateli těchto typů táborů jsou z pravidla organizace zabývající se touto
problematikou, odpadá zde nezbytnost osobního asistenta. Rodič cítí jistotu, že je jejich
dítěti poskytována kvalitní odborná péče a děti mají možnost přijít do styku s vrstevníky
se stejnými či podobnými problémy. Zároveň bývá součástí těchto táborů nácvik či
zdokonalení schopností usnadňujících život člověku s postižením, což je považováno za
velkou výhodu. V kapitole 5. Diskuse, jsou porovnávány jednotlivé oblasti zkoumání,
mezi které patří příprava letního dětského tábora, informovanost členů týmu, začlenění
dítěte do kolektivu, táborového programu a vlastního prostředí tábora, asistence,
komunikace a obavy účastníků z nové zkušenosti. Konec kapitoly 6. Závěr, je pak
věnován úvahám o zlepšení současné situace v oblasti letních dětských táborů pro děti
se zrakovým postižením. | cze |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Letní dětské tábory | cze |
dc.subject | zrakové postižení | cze |
dc.subject | volný čas | cze |
dc.subject | integrace | cze |
dc.subject | inkluze | cze |
dc.subject | Summer camps | eng |
dc.subject | visual impairment | eng |
dc.subject | leisura | eng |
dc.subject | integration | eng |
dc.subject | inclusion | eng |
dc.title | Letní tábory a jejich specifika pro děti se zrakovým postižením | cze |
dc.title.alternative | Summer camps and their specificity for children with visual impairment | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 43549 | |
dc.description.abstract-translated | This bachelor thesis discusses summer camps and their specifics for children with
visual impairment. The aim of this thesis is to provide a comparison between special
summer camps and summer camps that enable integration in a ralationship to children
with visual impairment. To achieve this goal, I collected the advantages and
disadvantages and the specifics that follows from them. This issues is discussed from
the position of the organizers, the heads of the summer camps and also from the
position of children with visual impairment that took part in researched summer camps,
alternatively from the position of their parents. Besides this I also mentioned the view of
intact children taking part in a summer camp that enables integration. To accomplish the
aim of this thesis, I used a qualitative type of research. The data was discovered by the
method of personal asking: the technique of an interview with open questions. To
evaluate the interviews I used the induction method: Firstly, I went in the field to
acquire the information. Than I compared the information with other ones that I
obtained from other people. The results of this thesis serve as a summary of things that
are specific for a given type of summer camp and also of things that are important to
take into consideration during selecting a suitable summer either selected by parents and
their children or by the organizers. This thesis describes many of concrete imperfections
that can occur during the summer camps but it also describes many of the advantages
that provide summer camps for children with visual impairment with their parents but it
deals with this problem under the terms of a summer camp that provides the integration
also with intact children or leaders. Concerning the summer camps for children with
visual impairment, the research comes with a statement that firstly, it is necessary to
focus on a selection of suitable area where will the summer camp take place and it is
also necessary to focus on communication between the leader and the parents in order to
mutually gain enough information requiered for intergration under the condition of
cooperation between parents and camp leaders with each other. I tis also important to
ensure a qualite assistant that will be able to good and meaningfully fill the time of a
child with visual impairmentin in case of him/her not being able to participate in some
of the summer camp's programme. The same situation arrives in the case of special
summer camp: it needs specific preparation considering the selection of suitable area
and schedule-making. Thanks to the fact that the organizers of this type of summer
camps are usually some organizations engaging in this issue, this type of summer camps
do not need a personal assistant necessarily. Parents feel safe because their child is
provided with quality professional care and children have an opportunity to come in
contact with children of the same age that have the same or similar problems. Another
big advantage of special summer camps is an rehearsal or improvement of abilities that
make the life of a person with visual impairment much easier. Chapter five, the
discussion, compares particular areas of the research that involve: the preparation of a
summer camp, the awareness of the members from the team, integration of the child
into the group, the schedule of the summer camp and natural environment of the camp,
assistance, communication and the fear of the participants of some new experience. The
end of chapter six, the conclusion, discusses some considerations about improvement of
present situation in the field of summer capms for children with visual impairment. | eng |
dc.date.accepted | 2015-09-18 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Speciální pedagogika - vychovatelství | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Speciální pedagogika | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Toušek, Zdeněk | |