Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠimák, Martin
dc.contributor.authorHomolková, Kateřina
dc.date.accessioned2021-12-03T14:24:21Z
dc.date.available2021-12-03T14:24:21Z
dc.date.issued2015
dc.date.submitted2015-08-14
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22406
dc.description.abstractJako téma diplomové práce jsem zvolila Informovanost absolventek kurzu Life Skills v Zambii. Předkládaná diplomová práce se skládá ze dvou částí teoretické a praktické. V teoretické části se s oporou o odbornou literaturu věnuji v obecné rovině popisu rozvojové problematiky zemí subsaharské Afriky. Dále v teoretické části popisuji právě Zambii v kontextu rozvojové problematiky. Poslední část teorie je věnována charakteristice kurzu Life Skills a neziskové organizaci ARHA, pod jejímž vedením celý projekt vznikl. Cílem práce je zjištění míry informovanosti absolventek kurzu Life Skills v Zambii. Zkoumanými okruhy Life Skills se stala sexuální výchova, problematika HIV/AIDS a gender. Tyto okruhy byly vybrány, protože patří mezi nejvíce probíraná témata v zemích subsaharské Afriky. V rámci diplomové práce jsem stanovila tři výzkumné otázky, které se týkají dané problematiky. Ve výzkumné části diplomové práce jsem se na ně pokusila odpovědět. Jednalo se o tyto výzkumné otázky: Jaká je informovanost absolventek kurzu Life Skills v oblasti sexuální výchovy? Jaká je informovanost absolventek kurzu Life Skills o problematice HIV/AIDS? Jaká je informovanost absolventek kurzu Life Skills v oblasti gender? Pro realizaci výzkumu jsem zvolila kvalitativní výzkum, metodu polostrukturovaného rozhovoru. Vlastní výzkum proběhl v prostorách střední technické školy Kambule v Zambii, kde probíhal i půlroční kurz Life Skills. Jednotlivé rozhovory byly uskutečněny v období říjen listopad 2014. Získané výsledky výzkumu poukazují na fakt, že míra informovanosti absolventek kurzu Life Skills je podmíněna v kontextu sociokulturních faktorů. V průběhu půlročního kurzu byly absolventkám předávány pouze společensky tolerované informace. Informace předávané v rámci prevetivně vzdělávacích programů jsou tedy značně okleštěné, a to zejména v oblasti sexuální výchovy. Absolventky kurzu Life Skills jsou sice informovány o preventivním užívání prezervativů, ale zároveň je zdůrazňováno, že předmanželský sex je hřích. Kult manželství má v Zambii významnou roli. Vzhledem k faktu, že Zambie je charakterizována jako patriarchální společnost, jsou ženám, zejména pak v manželství, upírána mnohá práva. Obecně není například tolerováno užívání prezervativů v manželském svazku. Výsledky výzkumu poukazují právě na výše zmíněná fakta, která pramení z ryze tradičního uspořádání společnosti. Preventivně vzdělávací programy jsou zaměřeny výlučně na opatření, která jsou v souladu s tradičními hodnotami společnosti, tedy sexuální abstinence a rázné odmítání předmanželského sexu. Velkým nedostatkem preventivně vzdělávacích programů je právě tato forma rigidity, ve které chybí flexibilní reakce na aktuální problémy ve společnosti. Bohužel i během šestiměsíčního kurzu Life Skills nebyly absolventkám podávány relevantní informace, které by jim pomohly reagovat na aktuální problémy ve společnosti. Například propagace a distribuce prezervativů byla před samotným zahájením kurzu zakázána. Výše uvedená fakta lze označit jako bariéry ve vzdělávání a v rozvoji Zambie. Tradiční vzorce chování jsou v Zambii velmi hluboce zakořeněny a jejich překonávání lze považovat za obtížné. Bohužel tento fakt s sebou nenese pouze nedostatečnou formu preventivně vzdělávacích programů, ale rovněž i nízkou informovanost účastníků o dané problematice. Na základě šestiměsíčního kurzu Life Skills a výsledků výzkumu byla ve spolupráci s neziskovou organizací ARHA vytvořena publikace, kde jsou shrnuty získané zkušenosti a následně navrženy způsoby na zvýšení efektivity nadcházejícího kurzu.cze
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectAbsolventky Gender Life Skills Sexuální výchova Tradiční společnostcze
dc.subjectGraduates Gender Life Skills Sex Education Traditional societyeng
dc.titleInformovanost absolventek kurzu Life Skills v Zambiicze
dc.title.alternativeAwareness Course Graduates Life Skills in Zambiaeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag39101
dc.description.abstract-translatedAs a thesis topic I chose Awareness graduates of the course Life Skills in Zambia. The present thesis consists of two parts - theoretical and practical. The theoretical part with the support of specialized literature devoted to the general description of the development problems of sub-Saharan countries. Furthermore, the theoretical part I describe precisely Zambia in the context of development issues. The last part is devoted to the characteristics of the course Life Skills and NGO ARHA, under whose leadership the whole project was created. The aim of the thesis is to determine the degree of awareness of graduate course Life Skills in Zambia. Examined Life Skills circuits become sex education, HIV/AIDS and gender. These areas were chosen because they are among the most discussed topics in the countries of sub-Saharan Africa. The thesis I established three research questions that relate to the issue. In the research part of the thesis I tried to answer them. It was the following research questions: What is the awareness of graduate course Life Skills in sex education? What is the awareness of graduate course Life Skills for HIV/AIDS? What is the awareness of graduate course in Life Skills gender? For the realization of research, I chose a qualitative research method semi- structured interview. Own research conducted in the building of technical secondary school Kambule in Zambia, where a six-month course in Life Skills took a place. Individual interviews were carried out during the period October - November 2014. The results of research show that the level of awareness of graduate course Life Skills is determined in the context of socio-cultural factors. During the half-year course graduates were informed just by socially tolerated facts. The information transmitted within the preventive and educational programs are considerably truncated, especially in the area of sex education. Life graduates of the course are indeed aware of thepreventive use of condoms, but it is emphasized that premarital sex is a sin. Cult marriages in Zambia has an important role. Due to the fact that Zambia is characterized as patriarchal society are women, especially in marriage, denied many rights. For example it is not generally tolerated the use of condoms within marriage. The research results show just on the above-mentioned facts, which stems from a purely traditional social order. Preventive educational programs are focused exclusively on measures that are in line with the traditional values of society - sexual abstinence and decisive rejection of premarital sex. A major shortcoming of preventive education programs is precisely this form of rigidity, lacking flexible response to current problems in society. Unfortunately, during the six-month course Life Skills graduates weren´t given relevant information that would help them respond to current problems in society. For example promotion and distribution of condoms was prohibited before the course has already started. The above-mentioned facts can be described as barriers in education and in the development of Zambia. Traditional patterns of behavior in Zambia are very deeply rooted and overcoming them can be considered difficult. However, this fact does not involve only the poor form of preventive education programs, but also low awareness participants on the issue. Based on a six-month course Life Skills and research in collaboration with the NGO ARHA was made a publication, which summarizes the lessons learned and also suggests ways how to improve the efficiency of the upcoming course.eng
dc.date.accepted2015-09-11
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineRehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniorycze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programRehabilitacecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeČevela, Rostislav


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam