• Přihlásit se
    Zobrazit záznam 
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Diplomové práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    •   Domovská stránka repozitáře publikací JU
    • Kvalifikační práce
    • Diplomové práce
    • Zdravotně sociální fakulta
    • Zobrazit záznam
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Analýza preventivních programů ve vybraném městě

    Thumbnail
    Zobrazit/otevřít
    Plný text práce (1.126Mb)
    Posudek vedoucího práce (391.8Kb)
    Posudek oponenta práce (61.53Kb)
    Průběh obhajoby práce (149.3Kb)
    Datum
    2015
    Autor
    Novotná, Eva
    Metadata
    Zobrazit celý záznam
    Abstrakt
    Lidé se během života setkávají s rizikovými faktory, které mohou mít negativní vliv na kvalitu zdraví. Společnost se snaží těmto rizikovým faktorům předcházet preventivním působením prostřednictvím preventivních programů, které mají široké spektrum působnosti. Název diplomové práce je "Analýza preventivních programů ve vybraném městě". Tyto programy byly specifikovány na preventivní programy zaměřené na návykové látky a cílem této práce bylo zjistit, jak participanti vnímají preventivní programy zaměřené na prevenci užívaní návykových látek v Jindřichově Hradci. Během výzkumu došlo ke zjištění, že preventivní programy v jednotlivých školách jsou uskutečňovány prostřednictvím různých organizací s různými lektory, a aby došlo k získání relevantních dat, výzkum byl zaměřen na hodnocení posledního preventivního programu, který byl ve škole proveden. Pro zpracování praktické části byla zvolena strategie kvantitativního výzkumu, prostřednictvím metody dotazování, která byla realizována technikou dotazníku. Výzkum probíhal v šesti základních školách a pěti středních školách v Jindřichově Hradci, přičemž výzkumný soubor tvořili žáci 8. a 9. tříd základních škol a žáci 3. a 4. ročníků středních škol. Výzkumným nástrojem se stalo dotazníkové šetření, které bylo sestaveno z 12 otázek. Otázky se zaměřily na zjištění, jakou formu preventivního programu respondenti absolvovali, které formě dávají přednost, kým byla prevence provedena, jakou osobu by pro výklad preventivního programu upřednostnili. Dále pomocí sémantického diferenciálu, který je tvořen protikladnými dvojicemi adjektiv na sedmi bodové škále, byly zjišťovány postoje respondentů k obsahu preventivního programu a postoje k osobě, která preventivní program prováděla. Byly stanoveny dvě výzkumné otázky. 1. Jakou formu preventivních programů zaměřených na návykové látky v Jindřichově Hradci participanti upřednostňují? 2. Jakými pozitivními a negativními aspekty disponují preventivní programy zaměřené na návykové látky v Jindřichově Hradci z pohledu participantů? S ohledem na stanovený cíl a výzkumné otázky diplomové práce byly zvoleny dvě hypotézy. Hypotéza č. 1: "Participanti ze středních škol více upřednostňují formu interaktivního preventivního programu nežli participanti ze základních škol" byla testována pomocí Chí kvadrát testu. Výsledkem byl zjištěn statisticky významný vztah mezi typem školy a preferencí interaktivního programu. Hypotéza č. 2: "Participanti ze středních škol vnímají preventivní programy negativněji nežli participanti ze základních škol" byla testována pomocí T Testu. Zvlášť byla vyhodnocena oblast dat týkající se hodnocení obsahu preventivního programu a oblast dat týkající se hodnocení osoby, která prováděla preventivní program. Konečným výsledkem obou oblastí byl zjištěn statisticky významný vztah mezi proměnnými. Z výsledků práce vyplynulo, že žáci středních škol upřednostňují formu interaktivního preventivního programu, ale zároveň k preventivním programům mají negativnější vztah. Z podrobného rozebrání výsledů lze usoudit, že tento vztah může vznikat z důvodu, že informace, které žáci absolvováním preventivního programu získali, pro ně byly již známé a více by upřednostnili lektora, který by výklad podával zábavnější formou. Žáci základních škol upřednostňují besedu, jako formu preventivního programu. Oproti žákům ze škol středních mají k preventivním programům pozitivnější vztah. I přesto, že zkoumání efektivity nebylo předmětem výzkumu, žáci základních škol považují preventivní programy za užitečné. Obě skupiny respondentů zároveň preferují jako lektora preventivních programů vyléčeného uživatele návykových látek. Tato práce může být využita jako inspirace pro pedagogické a nepedagogické pracovníky, sociální pracovníky a zároveň pro organizace, které provádí preventivní programy zaměřené na návykové látky.
    URI
    https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/22455
    Kolekce
    • Zdravotně sociální fakulta

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Procházet

    Vše v repozitářiTypy publikacíDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slovaTato kolekceDle data publikováníAutořiNázvyKlíčová slova

    Můj účet

    Přihlásit seZaregistrovat se

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Kontaktujte nás | Vyjádření názoru | Na tomto webu jsou používány pouze cookies nezbytně nutné pro zajištění fungování webu, pro které není nutné získat souhlas.
    Theme by 
    Atmire NV