České vyšší dívčí školství na jihu Čech v letech 1850-1914 (Čtyři příspěvky k jeho poznání)
Abstrakt
Diplomová práce sleduje předpoklady vzniku vyšších dívčích škol a jejich proměny v návaznosti na měnící se společenské požadavky v období let 1850-1914. Snaží se analyzovat vytyčené cíle jednotlivých škol v poskytovaném vzdělání a konfrontovat je s požadavky společnosti v jednotlivých etapách druhé poloviny 19. století a na počátku století následujícího. Výběr jihočeských škol je zcela záměrný, neboť každá škola je svým způsobem unikátní, a přesto dobou svého vzniku naprosto typická.
Jde o Vyšší dívčí školu v Písku, Českou dívčí pokračovací školu spolku Ludmila v Českých Budějovicích a Dívčí lyceum spolku Ludmila v Českých Budějovicích.
Práce vznikla na základě studia odborné literatury a pramenů uložených v SOkA Písek, v SOkA České Budějovice, v Pedagogickém
muzeu Jana Amose Komenského v Praze, ve Státní vědecké knihovně v Českých Budějovicích, v Jihočeském muzeu v Českých Budějovicích,
v Prácheňském muzeu v Písku a v tamější knihovně. Po nezbytném vymezení tématu, zaměření práce a kritickém zhodnocení pramenů a literatury následuje kapitola věnovaná vývoji školství v českých zemích, historii dívčího školství a změnám požadavků společnosti na dívky, které osvětlují nutnost vzniku nových typů škol. Třetí kapitola je věnována kulturnímu životu v Písku a písecké vyšší dívčí škole od jejího založení až po zánik. Čtvrtá kapitola je rozčleněna do několika podkapitol, které mapují společenský život v Českých Budějovicích od poloviny devatenáctého století, budějovické školství a především se věnuje dvěma českobudějovickým dívčím školám. Následující dvě kapitoly završují celkový obraz vyššího dívčího školství krátkým vhledem na učebnice používané na dívčích školách a na dívčí zábavně-vzdělávací četbu na jihu Čech. Po nezbytném závěru následuje seznam použitých pramenů a literatury a část přílohová.