Filipínská míra jako jedno z kritérií školní zralosti (?)
Abstrakt
V této diplomové práci je předkládána filipínská míra jako jedno z kritérií školní zralosti a její závislost na jednotlivých základních tělesných rozměrech.
Pro tuto diplomovou práci byly sledovány základní tělesné rozměry (- tělesná výška, výška vsedě, tělesná hmotnost, rozpětí paží) u dětí od 4 do 8 let. Dále byla vypočítána délka dolního segmentu těla odpočtem výšky vsedě od tělesné výšky. Z některých naměřených údajů byly vypočítány indexy : výška vsedě k výšce těla, rozpětí paží k výšce těla a délka dolního segmentu těla k výšce těla.
Získané údaje byly statisticky vyhodnoceny a výsledky jsou předkládány ve formě tabulek a grafů s průvodním textem. Důležitou část tvoří data základních tělesných rozměrů a věku ve vztahu k filipínské míře.
Na základě našich výsledků a provedených měření se jeví dovršení šestého věku dítěte jako minimální požadavek pro začátek školní docházky. Optimálnějším řešením by bylo posunutí věkové hranice spíše dozadu cca o čtvrt až půl roku.