dc.contributor.advisor | Stuchlíková, Iva | |
dc.contributor.author | Dvořáková, Martina | |
dc.date.accessioned | 2021-12-07T11:55:06Z | |
dc.date.available | 2021-12-07T11:55:06Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.date.submitted | 2008-04-24 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/26673 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se věnuje problematice dětí v náhradní rodině z pohledu učitelů. Výchova dítěte v náhradní rodině (adoptivní či pěstounské) má svá specifika a přináší řadu problémů, které vyplývají například z možné deprivace dítěte v průběhu jeho raného vývoje. Svá specifika má samozřejmě i vzdělávání a školní příprava dítěte. Proto je důležité, aby učitelé měli dostatečné vědomosti v této oblasti.
V teoretické části se práce zaměřuje na charakteristiku náhradní rodinné péče, na problematiku psychické deprivace a subdeprivace, její příčiny, projevy a diagnostiku. Věnuje se také charakteristikám související se vzděláváním dětí psychicky deprivovaných a subdeprivovaných.
Bylo provedeno šetření pomocí metody ohniskových skupin s cílem zjistit povědomí učitelů o náhradní rodinné péči, jejich postoje, názory, očekávání, zkušenosti, porozumění problematice psychické deprivace a subdeprivace. Průzkum byl proveden u dvou skupin: zkušených učitelů z praxe a budoucích učitelů (studentů).
Další část tvoří kasuistiky dvou pěstounských rodin se zaměřením na fungování spolupráce mezi rodinou a školou.
Získané výsledky mohou být východiskem pro další výzkum a zdrojem námětů pro případné doplnění vzdělávacích programů pedagogického studia. | cze |
dc.format | 118 s. | |
dc.format | 118 s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | náhradní rodinná péče | cze |
dc.subject | pěstounská péče | cze |
dc.subject | socializace | cze |
dc.subject | identita | cze |
dc.subject | psychická deprivace | cze |
dc.subject | psychická subdeprivace | cze |
dc.subject | příčiny | cze |
dc.subject | projevy | cze |
dc.subject | diagnostika | cze |
dc.subject | škola | cze |
dc.subject | učitel | cze |
dc.subject | vzdělávání | cze |
dc.subject | surrogate family care | eng |
dc.subject | foster care | eng |
dc.subject | socialization | eng |
dc.subject | identity | eng |
dc.subject | psychic deprivation | eng |
dc.subject | psychic subdeprivation | eng |
dc.subject | reasons | eng |
dc.subject | demonstration | eng |
dc.subject | diagnostics | eng |
dc.subject | school | eng |
dc.subject | teacher | eng |
dc.subject | education | eng |
dc.title | Povědomí učitelů o problematice dětí v pěstounské péči | cze |
dc.title.alternative | Teacher´s knowledge about children in foster care | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 4092 | |
dc.description.abstract-translated | This diploma paper is devoted to the problem of children in surrogate families from the teachers´ point of view. Upbringing of a child in a surrogate family ( adoptive or foster) has its own specifies and cause a numer of problems, which result from the possible deprivation of a child over the years of his early development. Education and preparation for chool have thein own specifice as well. That is why teachers schould have sufficient knowledge in this spere.
In the theoretic part of my work I focus on the characteristics of surrogate family care, on the problem of psychic deprivation and subdeprivation, thein reasons, demonstration and diagnostics. This work is also devoted to the probleme of the education of mentally deprivated children.
The survey was carried out by the help of focus groups. The aim of the survey was to find out the level of teachers´awareness of surrogate family care, thein positions, opinions, expectations, experience and understanding the questions of psychic deprivation and subdeprivation.
We carried out the survey in two groups: teachers with work experience and future teachers (students).
The next part of the work contains the casuistry of two foster families aimed at effective cooperation between family and school.
The obtained results could be a starting point for another research and a source of topics for possible suplement to the education program of padagogical studies. | eng |
dc.date.accepted | 2008-05-26 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | D-NJ/SŠ | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Učitelství pro střední školy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Grinninger, Petr | |