Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorHeider, Daniel
dc.contributor.authorStraka, Jan
dc.date.accessioned2021-11-19T13:03:44Z
dc.date.available2021-11-19T13:03:44Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011-03-31
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/2682
dc.description.abstractPráce se primárně zabývá argumentací Jana Dunse Scota ve prospěch jedno-značnosti pojmu jsoucna, jak jsou formulovány v jeho spisech Lectura a Ordinatio. První část stručně představuje realistickou teorii pojmu, která tvoří rámec celé probírané diskuze o pojmu jsoucna. Následně se v druhé části velmi stručně zabýváme Aristotelovou koncepcí analogie pojmu jsoucna a tzv. aporií rodu. Konec druhé části pak patří teorii analogie pojmu jsoucna, jak ji vystavěl Jindřich z Gentu a jejím noetickým předpokladům. Třetí část, na kterou je kladen největší důraz, se zabývá argumentací Jana Dunse Scota proti analogii pojmu jsoucna. A představuje hlavní body jeho teorie univocity pojmu jsoucna: definici jednoznačného pojmu, zcela nevymezený pojem jsoucna, který náleží jak Bohu, tak stvoření jednoznačně; jeho nauku o formální a modální distinkci. Ve čtvrté části jsou pak znovu shrnuty hlavní myšlenky Jana Dunse Scota a je poukázáno na některé problém s univocitou pojmu jsoucna.cze
dc.format44
dc.format44
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectpojem jsoucnacze
dc.subjectunivocitacze
dc.subjectanalogiecze
dc.subjectformální a modální distinkcecze
dc.subjectkonečné a nekonečné jsoucnocze
dc.subjectrealistická teorie pojmucze
dc.subjectthe concept of beingeng
dc.subjectunivocityeng
dc.subjectanalogyeng
dc.subjectformal and modal distinctioneng
dc.subjectinfinite and finite beingeng
dc.subjectrealistic theory of the concepteng
dc.titleKritika analogie pojmu jsoucna u Jana Dunse Scotacze
dc.title.alternativeJohn Duns Scotus' critique of the analogy of the concept of beingeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag14040
dc.description.abstract-translatedThe work is primary focused on John Duns Scotus' argumentation for the univocity of the concept of being, as is presented in his Lectura and Ordinatio. The first part briefly presents the realistic theory of the concept, wich serves as a framework of all examined discusion. Then, in the second part, we very briefly eximine Aristotelian theory of analogy and the aporia generis. The end of this part presents Henry of Gent?s theory of analogy, and its noetical postulates. The third part, the main one, deals with Scotus? arguing against the analogy of the concept of being, and presents the main points of his theory of the univocity of being: the definiton of the univocal concept, the concept of being that is univocialy applicable to both an infinite and a finite being; and his formal and modal disctinction. Last part again simply points out to the main Scotus? thoughts and also to some problems of his theory.eng
dc.date.accepted2011-05-30
dc.description.departmentTeologická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineHumanistikacze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Teologická fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programHumanitní studiacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam