Aktivizující didaktické metody z hlediska forem výuky v předmětu Výchova k občanství pro 2. stupeň ZŠ
Abstrakt
Diplomová práce je z hlediska obsahu zaměřená na didaktiku Výchovy k občanství. Předmětem práce jsou didaktické metody z hlediska forem výuky v předmětu Výchova k občanství.
Práce je rozdělena na tři části. První část je teoretická. Je v ní zachycena problematika didaktických metod, problematika osobnosti učitele, ale především je součástí této části výzkum, který jsem prováděla na základních školách.
Jedná se o výzkum, jehož hlavním cílem bylo zjistit souvislosti mezi tím, kolik toho učitelé vědí o aktivizujících metodách a nakolik tyto metody skutečně ve výuce používají. Druhá část výzkumu se týkala žáků. Výzkum zjišťoval jaké předměty patří mezi jejich oblíbené, zda mají oblíbeného učitele, důvody oblíbenosti tohoto učitele, apod.
Druhá část je zaměřena prakticky. Její součástí jsou přípravy na jednotlivé vyučovací hodiny a jejich vyhodnocení. Jedná se o vyučovací hodiny připravené pomocí aktivizujících metod a o vyučovací hodiny, v jejichž rámci jsem použila klasické metody výuky.
Důležitou součástí této části je zhodnocení realizace jednotlivých hodin. Vždy uvádím, co se při realizování vyučovací jednotky podařilo, co se žákům, líbilo, nebo naopak, s čím jsem nebyla spokojena. Součástí tohoto hodnocení jsou také ''kritická místa''. Jedná se o různé momenty, metody či situace, které vyžadovaly zvýšenou připravenost, příp. jejich zvládnutí bylo obtížné nebo něčím zajímavé.
Specifickou částí práce jsou přílohy. Tato část obsahuje grafy a tabulky, které se týkají výzkumu, dále jsou její součástí také práce žáků. V přílohách jsou také některé materiály, které jsem používala ve výuce.
Cílem diplomové práce je dospět k závěru, zda je výuka s použítím aktivizujících metod efektivnější, než výuka klasická, frontální.