Hodnocení žáků druhého stupně v rámci předmětu cizí jazyk
Abstrakt
Diplomová práce se zabývá hodnocením žáků druhého stupně v běžných základních školách. Teoretická část je rozdělena na dva oddíly. V prvním oddílu je vymezen pojem školní hodnocení, jednotlivé funkce a formy školního hodnocení. První oddíl uzavírá podkapitola rozebírající rozdíly, výhody a nevýhody známkového a slovního hodnocení. Druhý oddíl je zaměřen na hodnocení v cizích jazycích, kde jsou charakterizovány jednotlivé typy hodnocení, rozebrány nové přístupy hodnocení (Evropské jazykové portfolio, sebehodnocení, vrstevnické hodnocení) a zpětná vazba v ústním i písemném projevu.
V praktické části je cílem zjistit, zda učitelé cizích jazyků na druhém stupni běžných základních škol používají známkové hodnocení, slovní hodnocení či jejich kombinaci. Dále zkoumám, zda učitelé používají nové přístupy hodnocení, jaké používají a co žákům přinášejí. Zaměřila jsem se také na rozdíly a podobnosti v přístupu k hodnocení zkušených a začínajících učitelů. Posledním bodem diplomové práce bylo zjistit, jak učitelé cizích jazyků poskytují zpětnou vazbu v ústním projevu.