dc.contributor.advisor | Koldová, Helena | |
dc.contributor.author | Očkay, Albín | |
dc.date.accessioned | 2021-12-07T13:43:31Z | |
dc.date.available | 2021-12-07T13:43:31Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.date.submitted | 2011-04-29 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/28936 | |
dc.description.abstract | Didaktické materiály se vyvíjejí spolu s prostředky, které jsou dostupné pro jejich použití. Obnovují se a přinášejí s sebou nové pohledy na základy pedagogiky. Tato diplomová práce si klade za cíl vytvořit a poté zhodnotit nové didaktické materiály. Jejich základem jsou příklady na křížové součty a magické čtverce. Vytvořené materiály mají být zasazené do současné hodiny matematiky, kde se setkáváme jak s klasickými prostředky jako je psaní na papír, tak s moderními jako je počítač.
První kapitola se věnuje teoretickému uvedení aspektů této práce. Jsou
představeny křížové součty a magické čtverce, aby byla získána základní představa o jejich matematických vlastnostech, které jsou nezbytné pro tvorbu uvedených materiálů. V případě magických čtverců je uvedena jejich historie, jejich vztah k jiným oblastem lidského bytí jako je umění, psychologie nebo zábava a také několik způsobů jejich konstrukce. Je představen současný didaktický přínos křížových součtů a čtverců z hlediska kompetencí pro matematické osnovy druhého stupně základního školství. Je uveden přehled didaktických prostředků, které se v současnosti nejvíce používají v hodinách matematiky, a které poslouží jako médium pro vytvořené materiály, pracovní listy, počítače a interaktivní tabule.
V druhé části je prostudováno téma křížových součtů a magických čtverců
ve vzdělávání v České republice a to ve vzdělávacích prostředcích jako jsou učebnice a digitální média, které jsou k dispozici na internetu a mají vzdělávací cíl. Také jsou prostudovány materiály existující ve vzdělávací síti v jiné zemi, ve Španělsku, které jsou k dispozici na internetu.
Dále jsou představeny pracovní listy v papírové a elektronické podobě a statistická studie, která se snaží ověřit jejich využití v současném vzdělávacím systému jak v České republice, tak i v jiných blízkých zemích, konkrétně ve Španělsku,
a jejich didaktickou a motivační hodnotu pro studenty. | cze |
dc.format | 110 s., přílohy 21s. | |
dc.format | 110 s., přílohy 21s. | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | magické čtverce | cze |
dc.subject | křížové součty | cze |
dc.subject | Magical squares | eng |
dc.subject | magical figures | eng |
dc.title | Magické čtverce a křížové součty na ZŠ s podporou počítače | cze |
dc.title.alternative | Magical squares at secondary school on computer | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 6711 | |
dc.description.abstract-translated | The didactic material advances according to the progress of the available media
and evolve bringing new visions and foundations to pedagogy. This dissertation is about creating and estimating new didactic options, based on mathematical games, figures and magical squares and introducing them to the mathematics class where they will meet more classical options such as handwriting or more modern options like computers.
The first part deals with the theoretical introduction of the concepts to study. We will introduce the magical figures and especially the magic squares to give an overview of their mathematical properties which are useful to generate the material we will present. In the particular case of the magical squares, we will give an historical introduction and present briefly their relation with some other sectors related to the human being, such as arts, psychology or the hobbies and we will add some useful methods to create these magical squares. We will introduce the didactic usefulness of the magical figures in their connexion with some topics of the mathematics secondary
programme. We will analyse the different nowadays most used didactic options in the mathematics class and determine which of them will be used as a basis for the material we will create, the exercises that will be done on paper sheets, the use of computers and of the digital boards.
The second part of the dissertation deals with the use of the magical figures in
the actual education in Czech Republic as education options, the same way textbooks or digital devices are used with educational purpose. Moreover, we will have a look at already existing material on the education web of another country: Spain.
We will present the didactic material we generated on paper sheets and digitally
and we will check its usefulness in the educational system both in Czech Republic and in Spain and see if it creates motivation on the students. | eng |
dc.date.accepted | 2011-05-30 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | M-F/ZŠ | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Učitelství pro základní školy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |