Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠmíd, Marek
dc.contributor.authorHadáček, Marek
dc.date.accessioned2021-12-08T08:07:53Z
dc.date.available2021-12-08T08:07:53Z
dc.date.issued2013
dc.date.submitted2013-04-30
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/30589
dc.description.abstractDiplomová práce se zabývá analýzou učebních osnov, plánů a učebnic občanské nauky, později občanské výchovy pro základní školy, na přelomu osmdesátých a devadesátých let 20. století. Cílem této práce je problematika způsobu pojetí výuky dnešní občanské výchovy v období socialistického zřízení tehdejší Československé republiky a zaznamenání revolučního roku 1989, jehož události způsobily politický a ideologický převrat nastolením demokratického zřízení. V práci dochází k analýze učebnic a učebních osnov z tohoto období. Práce je rozdělena do dvou částí, které na sebe volně navazují. V teoretické části diplomové práce dochází k obecnému vymezení pojmu školní učebnice, kde se zaznamenávají funkce, pojetí, struktury, významy, postavení, výzkumy a výzkumné metody podle nejrůznějších pedagogických autorů, kteří se analýzami školních učebnic zabývali. Tato část je v užší míře doplněna o různé postřehy a komentáře autora práce. Praktická část diplomové práce je založena na detailnější analýze učebnic a učebních osnov občanské výchovy, která je zakomponována do doby dvou historických epoch naší země, a to končícího socialismu a utvářející se demokracie. V práci jsou zaznamenány jednotlivé tematické celky předmětu, které jsou autory tehdejších osnov zahrnuty do výuky příslušných ročníků základní školy. Zkoumá se zde vhodnost, časové zařazení a podobnost vyučovací látky v období socialismu s obdobím demokratického zřízení našeho státu. Výzkumnou složku tvoří dotazníkové šetření práce, kde jsou respondenty učitelé tehdejší i dnešní občanské výchovy. Zaznamenávají se zde těžkosti pedagogů a nelehký způsob transformace tohoto předmětu ze socialistické epochy do nynější demokratické, dále se zde zkoumá problematika učebnic a učebních osnov. V praktické popisné části se rozebírá skladba učebnic, náročnost učiva pro žáka, grafická a motivační podoba učebnic, výchovně vzdělávací cíle a způsob výkladu učebnicové látky žákům.cze
dc.format100 s.
dc.format100 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectučebnicecze
dc.subjectučební osnovycze
dc.subjectanalýzacze
dc.subjectobčanská výchovacze
dc.subjectučitelcze
dc.subjectžákcze
dc.subjectsocialismuscze
dc.subjectdemokraciecze
dc.subjectrok 1989cze
dc.subjecttextbookseng
dc.subjectcurriculaeng
dc.subjectanalysiseng
dc.subjectcivic educationeng
dc.subjectpupileng
dc.subjectsocialismeng
dc.subjectdemocracyeng
dc.subjectyear 1989eng
dc.titleProměny učebnic občanské výchovy na přelomu 80. a 90. let 20. stoletícze
dc.title.alternativeTransformations textbooks civic education at the turn of the 80th and 90th 20 centuryeng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag26997
dc.description.abstract-translatedThis thesis deals with the analysis of curricula, plans, civic education textbooks and civic education in the late eighties and nineties of the 20th century. The aim of this work is to analyze the today's approach to teaching civic education in the establishment of the Czechoslovak Socialist Republic and change of it before and after the revolution of 1989 by establishing a democratic regime. The work involves the analysis of textbooks and curricula from this period. The work is divided into two parts which are loosely linked. In the theoretical part of the thesis, there is the general definition of school textbooks, which are recorded features, concepts, structures, meanings, status, research and research methods according to various educational authors who dealt with analysis of school textbooks. This section is of narrower extent complemented by a variety of observations and comments of author. The practical part of the thesis is based on a detailed analysis of textbooks and curriculum of civic education that is embedded in the space of two historical periods of our country, at the turn of ending socialism and emerging democracy. The work focuses on the individual thematic subject which is then incorporated into the teaching curriculum of the elementary school years by the author. Here examines the appropriateness, timing and similarity teaching materials during the period of socialism with a democratic system of our state. Research component consists of a questionnaire survey work, where the former teachers are asked and current civic education. There are recorded difficulties of teachers and complicated transformation of the subject of the socialist epoch to the present democracy, referred to herein examines the issue of textbooks and curricula. In the practical part, the descriptive part analyzes composition of textbooks, curriculum demands for student motivation and graphic form of textbooks, educational goals and the interpretation of textbook materials for pupils.eng
dc.date.accepted2013-06-05
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineZ-OV/ZŠcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programUčitelství pro základní školycze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam