Postoje rodičů ke zjišťování školní zralosti v MŠ a v rámci standardního zápisu do 1. třídy ZŠ
Abstrakt
Tématem bakalářské práce je školní zralost u předškoláků, kteří nastupují do první třídy základní školy. V teoretické části bakalářské práce je popsáno, co je to školní zralost, z čeho se skládá, jak se zjišťuje a jaký vliv má toto zjišťování pro další vývoj jedince. Testování školní zralosti dětí v mateřské škole probíhá formou depistáže (screeningu). Tato služba se v mateřských školách provádí pomocí externích služeb dětských psychologů z pedagogicko-psychologických poraden a je zcela dobrovolná. Předškoláci však prochází i druhým typem testování školní zralosti, a to v rámci zápisu do první třídy základní školy. V tomto případě se jedná o úkon povinný. Cílem bakalářské práce je pomocí dotazníkového šetření zjistit postoj rodičů k procesu testování školní zralosti, porovnat dva výše zmíněné způsoby testování, a dále zjistit reakce rodičů na výsledky a doporučení z tohoto testování. Dílčím cílem bakalářské práce je dát zpětnou vazbu ředitelům mateřských škol na jejich projekt zjišťování školní zralosti formou depistáže (screeningu) a posunout tak spolupráci mezi mateřskou školou a rodiči.