dc.contributor.advisor | Vácha, Zbyněk | |
dc.contributor.author | Vlnatá, Eva | |
dc.date.accessioned | 2021-12-08T10:12:55Z | |
dc.date.available | 2021-12-08T10:12:55Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.date.submitted | 2016-01-04 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/32836 | |
dc.description.abstract | Téma diplomové práce bylo zvoleno na základě upadajícího zájmu mládeže
o přírodní vědy, který se poměrně zvyšuje. Hlavním cílem diplomové práce je
aplikace prvků badatelsky orientovaného vyučování (dále jen BOV) do výuky
přírodovědných předmětů na 1. stupni základní školy a následné posouzení
efektivity této výuky s využitím prostředí školních zahrad. Dalším cílem je srovnání
výkonnosti žáků při výuce s prvky badatelsky orientovaného vyučování a žáků
při výuce frontální.
Literární přehled je zaměřen na postavení tématu diplomové práce v RVP ZV
(Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání). Dále se zabývá
charakteristikou BOV, jeho podstatou, historií a využitím. Věnuje se
také školním zahradám a jejich využití při výuce přírodovědných předmětů. Kapitola
Materiál a metodika se zabývá způsobem zpracování informací z odborných
publikací, článků a internetových zdrojů k danému tématu. Popisuje témata a respondenty
vybrané pro výzkum týkající se diplomové práce. Návrh výuky obsahuje autorčiny
vlastní návrhy vyučovacích hodin frontální výuky, návrhy jednotlivých experimentů
využitých při BOV a návrhy pracovní listů. Čtvrtá kapitola prezentuje
dosažené výsledky výzkumu. Ty prokazují, že výuka s aplikovanými prvky BOV je ve
vazbě na prostředí školních zahrad pro žáky velice přínosná. Zvýšila se úroveň
jejich vědomostí. Výzkum také ukázal, že výkonnost žáků po výuce s prvky BOV je
vyšší než výkonnost žáků po výuce frontální. | cze |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.title | Badatelsky orientované vyučování (BOV) v primárním přírodovědném vzdělávání s využitím modelového prostředí školních zahrad | cze |
dc.title.alternative | Inquiry based teaching in primary earth science education with the use | eng |
dc.type | diplomová práce | cze |
dc.identifier.stag | 35828 | |
dc.description.abstract-translated | The topic of this diploma thesis was chosen on the base of the declining
interest in natural science among young people, which is relatively
increasing.
Application of elements of enquiry-based teaching (IBT) to natural
science subjects teaching at the elementary level of primary school and subsequent evaluation
of teaching effectiveness using school gardens is the main goal of the
thesis.
Comparison of the performance of pupils taught with the elements of
inquiry-based teaching and pupils taught in frontal instruction is another goal.
The literature survey focuses on the position of the thesis topic
within the Framework Educational Programme for Basic Education (FEP BE).
It deals with the characteristic of the IBT, its nature, history and
application. It also provides school gardens, their utilization in teaching of natural
sciences. The chapter Material and Methodology deals with the methodology of processing
information from specialized publications, articles and internet sources to the
topic. It describes the topics and the respondents chosen for the research related to the
thesis.
The proposal for teaching contains the author? s own ideas of frontal
teaching lessons, proposals of individual experiments used within the IBT and sample
worksheets.
Chapter three presents the achieved research results. They show that
teaching with application of the IBT elements is really beneficial for pupils. The
level of their knowledge improved. Nevertheless the research has shown that the pupil
performance after teaching with the IBT elements is higher than that of
pupils after frontal teaching. | eng |
dc.date.accepted | 2016-02-01 | |
dc.description.department | Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Učitelství pro 1. stupeň základních škol | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Pedagogická fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-program | Učitelství pro základní školy | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Petr, Jan | |