Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.authorKrninský, Luboš
dc.date.accessioned2021-12-08T12:16:40Z
dc.date.available2021-12-08T12:16:40Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-07-04
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/33603
dc.description.abstractDisertace se věnuje tématu zvládání a prožívání zátěžových (mimořádných) situací ve výuce v souvislosti s vybranými osobnostními rysy učitelů. Práce má teoreticko? empi-rický charakter. Její teoretická část představuje základní poznatky související s tématy významnými pro zpracovávanou problematiku (profese učitele; osobnost, motivace, emoce, pracovní zátěž a stres v kontextu učitelského povolání; vybrané vyučovací metody a organizační formy výuky, doporučení pro efektivní vyučování a řešení výukových po?tíží; základy symbolické interpretace artefaktů). Cílem výzkumu popsaného v empirické části práce je získání podrobných informací o prožívání náročných situací ve výuce a možnostech jejich zvládání v souvislosti s osobnostní strukturou vybraných učitelů. Výzkum byl realizován v podobě smíšeného designu. Jeho kvalitativní část obsahuje vícepřípadovou studii (se 6 učiteli 2. st. ZŠ byly vedeny polostrukturované rozhovory, byla pozorována jejich výuka, uskutečněn rozhovor nad jejich tematickou koláží Já jako učitel ve všech jeho pozicích a rolích a vyhodnoceny dotazníky uplatněné rovněž pro kvan?titativní část šetření) a zpracování rozhovoru nad tematickou koláží prostřednictvím otevřeného kódování. V kvantitativní výzkumné části byly vyhodnoceny údaje ze čtyř dotazníků orientačního dotazníku pro zjištění zasažení stresem u učitelů dle Henninga a Kellera (1996), dotazníku Strategie zvládání stresu SVF 78 (Janke & Erdmannová, 2003), Freiburského osobnostního dotazníku (Kollárik, Poliaková, & Ritomský, 1984) a dotazníku vlastní konstrukce s otevřenými otázkami. Většina participantů výzkumného šetření zaží?vá ve své výuce mimořádné situace, které v nich obvykle vyvolávají nepříjemné emoce a negativně ovlivňují jejich výuku. Podařilo se nalézt konkrétní souvislosti mezi osobnost?ními charakteristikami a vyučováním participantů. Respondenti nevykázali vyšší míru psychosomatického narušení, emocionální lability, depresivity ani neuroticity ve srovnání s běžnou populací. Ani mezi mírou pociťovaného zasažení stresem a věkem, resp. délkou praxe nebyla nalezena statisticky významná souvislost. Naopak spíše mužský sebepopis a adaptivní zvládání zátěže vykázaly vzájemnou signifikantní souvislost. Rovněž vyšší míra zasažení stresem ve fyzické oblasti u respondentek ve srovnání s respondenty (muži) se ukázala být statisticky významnou.cze
dc.format264 s. (32 s. příloh)
dc.format264 s. (32 s. příloh)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectpracovní zátěž učitelecze
dc.subjectučitelský strescze
dc.subjectnáročné situace ve vyučovánícze
dc.subjectzvládací strategiecze
dc.subjectosobnost učitelecze
dc.subjectemoce učitelecze
dc.subjectreflexe profese učitelecze
dc.subjectvícepřípadová studiecze
dc.subjectFreiburský osobnostní dotazníkcze
dc.subjectSVF 78cze
dc.subjecttematická kolážcze
dc.subjectteacher's workloadeng
dc.subjectteacher's stresseng
dc.subjectchallenging situations in educationeng
dc.subjectcoping strategieseng
dc.subjectteacher's personalityeng
dc.subjectteacher's emotionseng
dc.subjectreflection of teaching professioneng
dc.subjectmultiple-case studyeng
dc.subjectFreiburg Personality Inventoryeng
dc.subjectSVF 78eng
dc.subjectthematic collageeng
dc.titleOsobnost učitele v souvislosti se strategiemi zvládání zátěžových situací a její vliv na edukacicze
dc.title.alternativeThe teacher's personality in relation to the stress situations coping strategies and its influence on educationeng
dc.typedisertační prácecze
dc.identifier.stag51960
dc.description.abstract-translatedThe dissertation deals with the topic of managing and experiencing stressful (extraordi-nary) situations in teaching in connection with selected teachers' personality traits. The thesis has a theoretical-empirical character. Its theoretical part presents some basic know?ledge related to the topics relevant to the processed issues (teacher's profession, persona?lity, motivation, emotion, workload and stress in the teaching profession context, selected teaching methods and organizational forms, recommendations for effective teaching and learning difficulties solutions, basics of artefacts symbolic interpretation). The aim of the research described in the empirical part of the thesis is to obtain the detailed information about the experience of difficult situations in teaching and the possibilities of their man?agement in connection with the personality structure of the selected teachers. The re?search was carried out in the mixed methods design. His qualitative part contains a multiple? case study (semi-structured interviews were conducted with six lower se?condary school teachers, their teaching was observed, an interview about their thematic collage on the theme Me as a teacher in all its positions and roles was conducted, and the same questionnaires were applied as for the quantitative part of the survey) and some open coded interviews about the thematic collages. In the quantitative research section, the data from four questionnaires were evaluated the orientation questionnaire for detecting stress in teachers by Henning and Keller (1996), the Stress Management Stra?tegies SVF 78 (Janke & Erdmann, 2003), the Freiburg Personality Inventory (Kollárik, Poliaková, & Ritomsky, 1984) and a questionnaire of our own design contains open questions. Most of the participants in the research study experience extraordinary situa?tions in their teaching, which usually cause unpleasant emotions and affect their teaching negatively. Particular relationships between personality characteristics and the teaching of the participants have been found. Respondents did not show a higher level of psychoso?matic disturbance, emotional lability, depressivity or neuroticity compared to the com?mon population. Neither between the level of stress feelings and the age or length of practice, no statistically significant relationship has been found. On the contrary, the male self-description and the adaptive burden management showed a mutually significant con?nection. Also, a higher level of stress impact in physical aspect of women compared to men proved to be statistically significant.eng
dc.date.accepted2017-08-29
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplinePedagogická psychologiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-namePh.D.
dc.thesis.degree-programPsychologiecze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePavelková, Isabella
dc.contributor.refereeŘehulka, Evžen


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam