Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorZeman, Marek
dc.contributor.authorNováková, Petra
dc.date.accessioned2021-12-08T13:32:42Z
dc.date.available2021-12-08T13:32:42Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-05-02
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34386
dc.description.abstractTato bakalářská práce se zaměřuje na ortopedické vady nohou u dětí předškolního věku a jejich prevenci. Noha je důležitým výkonným orgánem, který plní mnoho funkcí. Mezi hlavní funkce patří stoj a lokomoce. Neméně důležitou funkcí je schopnost nohy vnímat informace o terénu, po kterém se pohybujeme. Prostřednictvím receptorů umístěných v chodidle proudí tyto informace neustále do centrální nervové soustavy, kde jsou vyhodnoceny společně s informacemi z ostatních částí těla. Na základě těchto informací se děje velké množství navazujících komplexních dějů např. korekce těžiště, řízení polohy a pohybu těla. V dnešní době nosí mnoho dětí nevhodnou obuv a nemá dostatek proprioceptivních podnětů. Následkem toho přestává být noha funkční a dochází ke vzniku různých ortopedických vad. Nesprávné postavení nohy se projeví v postavení celého těla, jelikož noha pracuje v rámci celého tělesného systému. Lidská noha se vyvíjí v období předškolního věku, proto je důležité věnovat se prevenci právě již v tomto období, dokud ještě nejsou zafixované patologické stereotypy. V teoretické části jsou popsané základní informace vedoucí k pochopení dané problematiky. Je zde popsána anatomie nohy, její vývoj a funkce. Dále je práce zaměřena na získané ortopedické vady nohou, možnosti jejich prevence a vyšetření nohy. Poslední kapitola se věnuje vývoji dítěte v předškolním věku. Cílem této bakalářské práce je informovat o tom, jaké existují ortopedické vady nohou u dětí, zároveň zmapovat, které vady jsou nejčastější a navrhnout preventivní opatření, která děti chrání před vznikem ortopedických vad nohou. V praktické části byl proveden kvalitativní výzkum s vyhodnocením plantogramů dětí, které navštěvují mateřskou školu a následným vyhodnocením tří kazuistik před terapií a po ní. Ke sběru dat byl použit rozhovor k získání anamnézy, metoda pozorování a vstupní a výstupní kineziologický rozbor. Terapie trvala celkem deset týdnů a byla sestavena na základě senzomotorické stimulace s prvky hry tak, aby děti zvládly udržet pozornost. Z výsledků této bakalářské práce vyplývá, že u všech tří probandů došlo v průběhu cvičení ke zlepšení stavu nohy i ke zlepšení stability celého těla. Tato práce by mohla být přínosem pro současné i budoucí fyzioterapeuty, kteří se o tuto problematiku zajímají. Dále tato práce může fungovat jako podklad pro další a podrobnější zpracování tohoto tématu. Mohla by se uplatnit i při tvorbě výchovně - pohybových metodik v mateřských školách. Inspiraci pro cvičení by zde mohli najít i rodiče, kteří chtějí předejít vzniku ortopedických vad nohy svých dětí.cze
dc.format84 s. (115 677 znaků)
dc.format84 s. (115 677 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectortopedické vady nohoucze
dc.subjectpředškolní věkcze
dc.subjectprevencecze
dc.subjectsenzomotorická stimulacecze
dc.subjectfyzioterapiecze
dc.subjectorthopedic foot defectseng
dc.subjectpreschoolerseng
dc.subjectpreventioneng
dc.subjectsensorimotor stimulationeng
dc.subjectphysiotherapyeng
dc.titleMožnosti prevence vzniku ortopedických vad nohy u dětí předškolního věkucze
dc.title.alternativePossibilities prevention of orthopedic disorders legs at preschool childreneng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag47603
dc.description.abstract-translatedThis bachelor thesis is focused on an orthopedic foot defects by preschoolers and their prevention. The foot is an important executive organ, which fulfill many functions. The main functions of the foot are standing and moving. Equally important function of the foot is the ability to feel the information about the terrain on which one we are moving. Through receptors located in the foot flows this information constantly into the central nervous system, where are they evaluate together with information from the whole body. On the ground of this information is happening a large number of subsequent complex processes - e.g. correction of the center of gravity, control of the position and of the body movement. Nowadays many children wear inappropriate footwear and they don´t have enough proprioceptive stimuli. As a consequence of this, the foot stops being functional and it can lead to the inception of various orthopedic disorders. Incorrect foot positioning will be reflected in the position of the entire body, since as the foot works across the whole attention to the prevention right in this period of life, as long as the pathological stereotypes are not fixed jet. In the theoretical part have I describes the basic information, that leads to the understanding of the issue. Here is described the anatomy of the foot, her development and function. Further the work is aimed at acquired orthopedic foot defects, at the possibility of prevention and at the foot examination. The last chapter is focused on the development of preschooler. The aim of this bachelor thesis is to inform what kind of orthopedic defects children can have. This bachelor thesis also maps out which are the most common defects and suggest preventive arrangements that protect the children against the development of the orthopedic foot defects. In the practical part was the qualitative research executed. In the research were the foot imprints of the preschoolers taken and then were three case studies before and after the therapy evaluated. To collected the data I used an interview to obtain medical history, method of observation and input and output kinesiology analysis. The therapy lasted for ten weeks and was prepared on the basis of sensomotoric stimulation with the elements of the game so that the children manage to keep attention. The results of this bachelor work shows that at all three probands during the exercises the condition of the foots had improved and also the stability of the whole body had improved. This bachelor work could be beneficial to current and future physiotherapists who are interested in this problematic. Furthermore, this work can function as a base for further and more detailed processing of this topic. It could be also applied in the development of education - kinetic methods in kindergartens. Even the parents, that want to prevent the origin of orthopedic disorders at their kids foots, could use this work as an inspiration.eng
dc.date.accepted2016-06-14
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineFyzioterapiecze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programSpecializace ve zdravotnictvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeNováková, Eliška


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam