Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorMichalcová, Lenka
dc.contributor.authorGreňová, Romana
dc.date.accessioned2021-12-08T13:35:32Z
dc.date.available2021-12-08T13:35:32Z
dc.date.issued2016
dc.date.submitted2016-08-15
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34489
dc.description.abstractCílem této diplomové práce bylo vypracovat dotazník pro respondenty, kterými byli studenti prvního a druhého stupně náhodně vybraných základních škol v obci s rozšířenou působností Prostějov, a tím posoudit jaké je povědomí žáků povinné školní docházky o zacházení s chemickými látkami běžně používanými v domácnosti.Zejména rodičů nezletilých dětí se tato problematika týká. Většina z nich totiž ani netuší, kolik nebezpečných látek doma skladují, a jak fatální následky mohou mít nehody spjaté právě s nimi. Přitom by stačilo, kdyby děti byly o nebezpečí, které nám chemické látky připravují, informováni a nebylo jim neustále říkáno, například, že každé léky jsou bonbónky. Je zapotřebí si také předem rozmyslet v čem budeme doma skladovat benzín nebo jiný roztok, pet-lahev od kofoly není zrovna dobrou volbou. Začátek teoretické části je věnován především povinné školní docházce a věcem spjatým se studiem na základních školách. Přesněji je zde uveden rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a rozložení učiva dle rámcového vzdělávacího programu a to v problematice ochrany člověka za mimořádných událostí. Další podkapitola je věnována správním obvodům obcí s rozšířenou působností, kde je obecně nastíněno, co to správní obvod je a dále blíže popsán správní obvod obce s rozšířenou působností Prostějov. Následující část je už věnována nebezpečným chemickým látkám, kde jsou uvedeny základní pojmy jako toxikologie, akutní expozice, chronická expozice a další. Blíže je zde popsána charakteristika nebezpečných chemických látek a vlastnosti látek a směsí a jejich skupiny nebezpečnosti. Zde jsou podrobněji popsány všechny znaky podle fyzikální bezpečnosti ale také znaky látek, které jsou nebezpečné pro zdraví. Zde už čtenář získává povědomí o tom, jaké informace na chemických látkách v domácnosti máme. V následujících podkapitolách jsou popsány nebezpečné chemické látky v běžném životě, zejména bezpečné nakládání s nimi. Nastíněno je i Toxikologické informační centrum, konkrétněji v jakých případech voláme a na jaké telefonní číslo, co nahlašujeme jako první a na co se ptají. Nejdůležitější je však část o skladování chemických látek v domácnosti a první pomoci v případě otravy dětí u jednotlivých prostředků. V druhé části diplomové práce byla stanovena hypotéza: Informovanost žáků povinné školní docházky na území ORP Prostějov o chemických látkách používaných v běžné domácnosti je na nízké úrovni. Cílem výzkumné části mé diplomové práce bylo zjistit, jaká je informovanost žáků o chemických látkách používaných v běžné domácnosti. Bylo provedeno dotazníkové šetření, a to u žáků prvního a druhého stupně základních škol. Dotazník obsahoval 13 otázek, na které byla pouze jedna správná odpověď. Pro oba dva stupně byl vytvořen pouze jeden dotazník, u většiny odpovědí je vidět, že děti na prvním stupni, kterých se otravy nebezpečnými látkami týkají nejvíce, nejsou dostatečně informováni o této problematice. Všechny výsledky dotazníků byly zaneseny do programu Excel a za pomoci jednotlivých grafů vyhodnoceny.Dále bylo provedeno statistické zpracování výsledků a to v programu R, kdy všechny grafické výstupy byly exportovány přímo z tohoto programu a všechny hodnoty kopírovány z výstupů tohoto programu. V závěru statistického šetření byl použit Kruskal-Wallisův test pro ověření hypotéz. Na základě výsledku můžeme potvrdit nulovou hypotézu, tedy můžeme říct, že oba stupně dosáhly stejných výsledků v dotazníku.Na závěr diplomové práce jsou navržena opatření, která by mohla dopomoci ke zlepšení znalostí žáků povinné školní docházky o zacházení s nebezpečnými chemickými látkami běžně používanými v domácnosti, a tím vedla i ke snížení nehod, kterých stále přibývá.cze
dc.format98 s. (103 072 znaků)
dc.format98 s. (103 072 znaků)
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectpovinná školní docházkacze
dc.subjectnebezpečné chemické látky v běžném životěcze
dc.subjectbezpečné nakládání s chemickými látkamicze
dc.subjectcompulsory educationeng
dc.subjectdangerous chemicals in everyday lifeeng
dc.subjectsafe manipulating the chemicalseng
dc.titlePovědomí žáků povinné školní docházky o zacházení s chemickými látkami běžně používanými v domácnosticze
dc.title.alternativePupils' awareness of the chemicals used in ordinary householdseng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag47075
dc.description.abstract-translatedThe aim of this thesis was to formulate a questionnaire for respondents who were students of the first and second degrees from randomly selected primary schools in the municipality of Prostějov with extended powers, and thus evaluate the pupils' awareness of treatment with chemicals commonly used in the home. This issue is related mainly to parents of minor children. Most of them do not even know how many hazardous substances are stored at home, and how fatal accidents may be associated with them. Children are often said false information, for example, that drugs are sweeties. Nevertheless it would be sufficient to inform children about danger of chemicals. It is also necessary to think about storage of gasoline or other solution, because pet-bottle of Kofola is not a good choice. The first section of the theoretical part is devoted mainly to compulsory school system and things connected with the study at elementary schools. It describes the Framework educational programme for elementary education, curriculum and its layouts associated (connected) with the issue of human protection in emergencies. Next section focuses on the administrative districts of municipalities with extended powers. It defines basic terms such as administrative district. It describes the administrative district of municipalities with extended powers of Prostejov in detail. Another section is devoted to dangerous chemical substances. It defines basic terms such as toxicology, acute exposure, chronic exposure and more. It describes all the features according to physical security and also features of substances that are dangerous to our health. Thus the reader is aware of what information is on chemicals normally used at home. The following subsections describe dangerous chemicals used in everyday life,especially safe dealing with them. It defines the Toxicology Information Centre. In which cases people call there, what is the telephone number, what to say first and what question they ask. The most important subsection deals with storing chemical substances at home and the first aid in case of poisoning of children by individual funds. In the second part of the thesis the hypothesis of low awareness of chemicals used in households among pupils from schools in the municipality of Prostějov was formulated. The aim of the research part of the thesis was to find out if the awareness of chemicals used in ordinary households among pupils are high or low. The research was conducted at 1st and 2nd grade of primary schools. Pupils fill in the questionnaire with 13 closed questions. From the results we can see, that the awareness of chemicals used in ordinary households among pupils at 1st grade is low. The results were compiled in Excel program and were evaluated in graphs. The statistical analysis of the results was conducted in R program, where all graphic outputs were exported directly from this program and all the values were copied from the output of the program. Kruskal-Wallis test was used at the end of the statistical survey to verify hypotheses. Based on the results, we can confirm the null hypothesis, we can say that both grades have reached the same results in the questionnaire. In conclusion the thesis proposes precautions that could improve the knowledge of pupils of compulsory school attendance in manipulating with dangerous chemicals commonly used at home, and thus to prevent accidents, which continue to rise.eng
dc.date.accepted2016-09-19
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineCivilní nouzová připravenostcze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programOchrana obyvatelstvacze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereePatočka, Jiří


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam