Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠulistová, Radka
dc.contributor.authorNěmcová, Veronika
dc.date.accessioned2021-12-08T13:56:26Z
dc.date.available2021-12-08T13:56:26Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-05-03
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/34851
dc.description.abstractBakalářská práce rozdělená do dvou částí se zabývá problematikou edukace pacientů s duševním onemocněním. Teoretická část se věnuje oboru psychiatrie, jeho historickému vývoji, příčinám vzniku duševního onemocnění a klasifikaci duševních onemocnění. Dále je v teoretické části zpracována oblast ošetřovatelské péče o pacienty s duševním onemocněním včetně jejích specifik, oblast komunikace v ošetřovatelské péči a konkrétně s pacienty s duševním onemocněním. V neposlední řadě se věnujeme oblasti edukační činnosti u pacientů s duševním onemocněním. Praktická část se věnuje průběhu a výsledkům výzkumného šetření. Výzkumné šetření probíhalo v první polovině roku 2017 na akutním psychiatrickém oddělení v lůžkové i ambulantní části. Hlavní cíl byl zaměřen na roli sestry v edukaci pacienta s duševním onemocněním s ohledem na jeho diagnózu a problematiku s ní související. Po stanovení hlavního cíle jsme určili tři dílčí cíle: cíl intelektuální, praktický a osobní. Tyto cíle se staly podkladem pro vytvoření pěti výzkumných otázek, na jejichž základě byly vytvořeny otázky, které byly použity v rozhovoru s probandy. K realizaci výzkumného šetření byla vybrána metoda polostrukturovaného rozhovoru, jehož součástí byly základní i doplňující otázky. Doplňující otázky pak byly pokládány v průběhu rozhovoru s probandy v případě potřeby. Výzkumný soubor tvoří skupina osmi sester pracujících na lůžkovém či ambulantním zařízení psychiatrického oddělení jedné z nemocnic Plzeňského kraje. Rozhovory s probandy probíhaly vždy na předem domluveném místě. Probandi byli seznámeni s dodržením plné anonymity včetně neuvedení názvu nemocničního zařízení, ve kterém pracují. Po dokončení sběru dat byly výsledky zkoumány pomocí kódování a kategorizace. Odpovědi probandů byly doslovně zaznamenávány do předem vytvořených kategorií. Během výzkumného šetření jsme se zaměřili na roli sestry v edukaci pacienta s duševním onemocněním. Tázali jsme se sester například na to, jaké vidí překážky k dosažení účinné edukace, jaký smysl vidí v edukaci pacienta s duševním onemocněním a další. Výzkumné šetření ukázalo, že dotazované sestry nemají dostatek kvalitních edukačních materiálů, které by jim pomohly v průběhu celého edukačního procesu. Dalším faktorem ovlivňujícím edukační proces je dle našeho výzkumného šetření úplný nedostatek vyhrazeného časového prostoru pro edukaci pacientů s duševním onemocněním. Dále bylo zjištěno, že i přes dostatečnou motivaci sester se jim nedostává dostatek informací vztahujících se k jejich zaměření v rámci celoživotního vzdělávání, které by jim pomohly v komunikačním i edukačním procesu. Domníváme se tedy, že jedním z mnohých řešení pro naše zkoumané pracoviště by bylo vyhrazení času na edukační činnost sestry, poskytnutí sestrám více efektivních materiálů a kvalitního vzdělání v oboru. Věříme, že naše bakalářská práce bude přínosem pro další profesní zaměření a život autorky a také pro všechny čtenáře této bakalářské práce. Touto prací se také otevírá prostor pro výzkumné šetření větších rozměrů vzhledem k námi zjištěným jevům.cze
dc.format66
dc.format66
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectEdukační procescze
dc.subjectsestracze
dc.subjectduševní onemocněnícze
dc.subjectpacientcze
dc.subjectkomunikace.cze
dc.subjectEducational processeng
dc.subjectnurseeng
dc.subjectmental illnesseng
dc.subjectpatienteng
dc.subjectcommunication.eng
dc.titleRole sestry v edukaci pacienta s duševním onemocněnímcze
dc.title.alternativeThe role of a nurse in educating a patient with mental illnesseng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag51329
dc.description.abstract-translatedThis Bachelor Thesis is divided into two parts and deals with the issue of an education of patients with mental illness. The theoretical part deals with the field of psychiatry, its historical development, causes of mental illness and the classification of it. Furthermore, in the theoretical part I elaborated the area of nursing care for patients with mental illness, including its specifics, the sphere of communication in nursing care and specifically with patients with mental illness. Last but not least, we are focusing on educational activities with patients with mental illness. The second practical part is dedicated to the course and to the results of the research. The research took place in the first half of 2017 at the acute psychiatric ward at the outpatient and inpatient ward. The main objective was focused on the role of the nurse in educating a patient with mental illness with regard to his diagnosis and related problems. After setting the main goal, we identified three partial objectives: the intellectual, practical and the personal goal. These objectives have become the basis for creation of five research questions. Based on these questions, questions were created which were used in interviews with subjects. The semi-structured interview method was selected for the realization of the research, including basic and supplementary questions. Additional questions were asked during interviews with subjects if necessary. The research group consists of eight nurses working at the outpatient and inpatient ward of the psychiatric ward of one of the Pilsen Region hospitals. Interviews with subjects were always at a prearranged place. The subjects were informed about anonymity, not including the name of the hospital facility which they work in. After the data collection was completed, the results were examined using coding and categorization. The subjects' replies were exactly recorded in precreated categories. During the research, we focused on the role of the nurse in educating a patient with a mental illness. We have been asking our sisters, for example, what they see as obstacles towards effective education, what purpose they see in educating a patient with mental illness etc. A research survey showed that the interviewed nurses do not have enough quality educational materials to help them throughout the educational process. Another factor that influences the educational process is, according to our research, the complete lack of dedicated time space for the education of patients with mental illness. It was also found that despite sufficient motivation of nurses, they lacked enough information related to their focus, in the context of lifelong learning, which would help them in the communication and educational process. We believe, that one of many solutions for our researched workplace would be to set apart time for the educational activity of the nurse, providing the nurses with more effective materials and quality education in the field. We believe that our Bachelor Thesis will be a contribution to the further professional focus and life of the author and to all readers of this Bachelor Thesis. This work also opens up a space for research on larger scales given to the phenomenon we have determined.eng
dc.date.accepted2017-05-24
dc.description.departmentZdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineVšeobecná sestracze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programOšetřovatelstvícze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeHajduchová, Hana


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam