Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorŠimandl, Václav
dc.contributor.authorNovotný, Jakub
dc.date.accessioned2022-03-08T14:08:38Z
dc.date.available2022-03-08T14:08:38Z
dc.date.issued2018
dc.date.submitted2018-04-24
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/38423
dc.description.abstractVýuka práce v interpretu příkazů Bash je často zaměřena na pouhé reprodukování příkazů, které jsou studentovi ukázány. Takovýto přístup mnohdy studentům nedovoluje pochopit princip používání Bashe a práce v Linuxu obecně a takováto výuka může následně studenty motivovat k pouhému naučení se příkazů nazpaměť bez jakéhokoliv pochopení látky do hloubky. Žáci se tak nenaučí, jak příkaz funguje, jak a kdy ho lze používat v jiných situacích než pouze v ukázkových, kde ho pouze opsali a vše fungovalo. Nemluvě o složitějších skriptech, ve kterých je nutná kombinace několika příkazů s argumenty v přesné posloupnosti, aby skript vykonal požadované operace. Proto hlavním cílem této diplomové práce je vytvořit sadu úloh, která zaměřuje na principy používání linuxového interpretu příkazů Bash a základy programování v něm. Sada úloh by měla být použitelná při výuce studentů informatického zaměření na specializované střední či vysoké škole. Jednotlivé úlohy využívají prvky problémové výuky a studenti v jejich rámci řeší problémy netriviální povahy. Úlohy se tedy nezaměřují na použití určitého základního příkazu, ale spíše na výuku konceptů, které jsou typické pro práci v Bashi (např. Přesměrování vstupu a výstupu, problematika přístupových práv apod.) A programování v něm (např. Specifika používání proměnných). Druhým, avšak neméně důležitým, cílem bylo ověření vytvořené sady úloh ve výuce na střední škole pro získání co nejvíce potřebných poznatků k jejich vyhodnocení. Toto nasazení bylo následně vyhodnoceno a byla případně provedena úprava vytipovaných úloh, ve kterých byl shledán větší problém. Na závěr práce byl vytvořen manuál pro učitele, ve kterém je detailně popsáno, na výuku jakého konceptu je každá z úloh zaměřena, jak by ji měl učitel ve výuce použít a jaké jsou nejčastější chyby studentů při jejím řešení, aby učitel využívající tuto sadu úloh měl s její aplikací ve své výuce co nejméně práce a dokázal se na ni snáze připravit.cze
dc.format112
dc.format112
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectLinuxcze
dc.subjectBashcze
dc.subjectprogramovánícze
dc.subject skriptycze
dc.subjectproblémová výukacze
dc.subjectLinuxeng
dc.subjectBasheng
dc.subjectprogrammingeng
dc.subject skriptseng
dc.subjectproblem teachingeng
dc.titleVýuka základů práce v Bashi pomocí problémové výukycze
dc.title.alternativeProblem teaching basis in the Bash command interpretereng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag51683
dc.description.abstract-translatedProblem teaching in the Bash command interpreter is often aimed at simply reproducing the commands that are shown to a student. Such an approach often prevents students from understanding the principle of using Bash and working in Linux in general, and such instruction can then motivate students to simply learn the commands by memorizing without any understanding of the substance in depth. Pupils do not learn how the command works, how and when it can be used in situations other than in the sample, where it was just typed and everything worked. Not to mention more complex scripts that require a combination of several commands with arguments in the exact sequence to make the script perform the required operations. Therefore, the main goal of this diploma thesis is to create a set of tasks that is focused on the principles of using the Bash command line interpreter and the basics of programming in it. A set of tasks should be useful in teaching informatics at a specialized secondary school or college. Individual tasks use the elements of problem education and students will solve problems of non-trivial disposition within them. Therefore, the tasks are not focused on the use of a basic command, but rather on teaching the concepts typical of Bash (eg. Redirecting outputs) and programming (eg. The specifics of using variables). The second, but not less important, goal was to verify the set of tasks in the secondary school education in order to obtain the most needed knowledge to evaluate them. This deployment was afterwards evaluated and, if appropriate, the editing of the selected problematic tasks was performed. At the end of the thesis, a manual for teachers was developed, in which is described in detail, of which of the tasks to teach the concept, how the teacher should use it and what are the most common mistakes of the students in solving it, so that a teacher using this set of tasks has with its application in their education as little work as possible and could easily prepare for it.eng
dc.date.accepted2018-05-24
dc.description.departmentPedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineTchVn-Inncze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Pedagogická fakultacze
dc.thesis.degree-nameMgr.
dc.thesis.degree-programUčitelství pro základní školycze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze
dc.contributor.refereeVaníček, Jiří


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam