Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorPícha, Kamil
dc.contributor.authorBirčák, Tomáš
dc.date.accessioned2023-03-07T08:45:16Z
dc.date.available2023-03-07T08:45:16Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-04-12
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/39819
dc.description.abstractEnergetické hospodářství patří mezi specifické segmenty trhu. V minulosti se zde projevoval velký vliv monopolizace a koncentrace tržní síly do rukou několika málo významných subjektů. Trh s elektrickou energií není ani dnes dokonale konkurenčním prostředím (Kacvinský, 2007). Při výrobě elektřiny vznikají externality, spotřebitelé z řady příčin nemají úplné informace. Pravidla trhu jsou z velké míry ovlivňovány Energetickým regulačním úřadem. Energetické hospodářství, jako nedílná součást tržně orientované ekonomiky, je ovlivňováno především konkurenčním prostředím. Podnikání v energetické prostředí se vyznačuje vysokou kapitálovou náročností spojenou s dlouhodobým plánováním a investicemi. Na energetickém trhu existuje značné časové zpoždění na straně nabídky při uspokojování poptávky. Naproti tomu poptávka na energetických trzích reaguje na aktuální tržní signály vycházející z celkové hospodářské situace. Možná tržní selhání v energetice mají dopad na celé národní či evropské ekonomiky. Pokud i přes vnitřní regulační snahu dojde k selhání trhu, v energetickém prostředí označované jako stav nouze, přebírá kontrolu nad všemi energetickými trhy stát. Cílem této práce je specifikovat dopady liberalizace trhu s elektrickou energií, popsat souvislost mezi volbou dodavatele elektrické energie pro koncového zákazníka ve vztahu k ceně celkové služby a sledovat časový vývoj ceny elektrické energie v období let 2006 až 2018 s důrazem na neregulovanou složku elektřiny. V neposlední řadě si tato práce klade otázku, zda se na trhu s elektřinou vytvořilo konkurenční prostředí, které by zajišťovalo koncovému zákazníkovi lepší postavení na trhu potažmo výhodnější cenu. A pokud takovéto prostředí vzniklo, jak se vyvíjí a zda přináší prospěch zákazníkovi prostřednictvím levnější elektřiny, vyjádřené skrze nižší marže obchodníků.cze
dc.format52 s.
dc.format52 s.
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectmaloobchodcze
dc.subjecttrh s elektřinoucze
dc.subjectproces liberalizacecze
dc.subjectdodavatel elektřinycze
dc.subjectkonečný zákazníkcze
dc.subjectretaileng
dc.subjectelectricity marketeng
dc.subjectderegulation processeng
dc.subjectelectricity suppliereng
dc.subjectfinal consumereng
dc.titleVliv umožnění volby dodavatele elektrické energie na vývoj celkové platby za elektřinucze
dc.title.alternativeImpact of allowing consumer to choose supplier of electric energy on the development of the amount paid for electricityeng
dc.typebakalářská prácecze
dc.identifier.stag53472
dc.description.abstract-translatedThis study focuses on the situation of the Retail electricity market in the Czech Republic. The energy market is subject to vast regulations. There is regulated access to the transmission network, to the distribution systems, to the potential construction of power plants and also to the construction and operating of electrical grids. The regulations are provided by the state authorities - Energy Regulatory Office of the Czech Republic - ERÚ (production control), Czech Transmission System Operator - ČEPS (transfer network) and the Czech Electricity and Gas Market Operator - OTE. Since 1st January 2006, the electricity supply market has been liberalized by the Energy Act No. 186/2006. The entry of many new traders influenced the retail price. However, the price was also influenced by the wholesale price of energy. The following analysis of the retail electricity market in relation to broad conditions is a subject of this study. The goal of this study is reached through comparison between the electricity price list offers and the supplier cost price of electricity. This study is based on the non-fixed price list offers. The supplier cost price of electricity is in relation to the exchange stock price. The stress is laid on distinguishment between traditional and alternative suppliers. The relationship between traditional and alternative suppliers is observed and under these conditions the impact on the final consumer is evaluated.eng
dc.date.accepted2019-10-07
dc.description.departmentEkonomická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineObchodní podnikánícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Ekonomická fakultacze
dc.thesis.degree-nameBc.
dc.thesis.degree-programEkonomika a managementcze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam