Vliv hodnocení učitele na děti předškolního věku
Abstrakt
Bakalářská práce se zabývá tématem vlivu hodnocení na děti předškolního věku.
Teoretická část je rozdělena na čtyři hlavní kapitoly. První se věnuje sebepojetí a jeho
vývoji s důrazem na charakteristiku především předškolního věku. Druhá kapitola
zpracovává téma sebehodnocení a hodnocení učitele. Ve třetí je detailně rozpracována
percepčně postojová orientace učitele, která je rozpracována do tří podkapitol: Haló
efekt, Pygmalion efekt a Golem efekt. Čtvrtá kapitola je zaměřena na teorii nálepkování.
Praktická část je věnována výzkumu, jehož cílem bylo hlouběji zmapovat vliv přístupu
učitelů na chování a prožívání konkrétních dětí. Výzkumné šetření bylo zrealizováno
kvalitativním šetřením, pozorováním a rozhovory s rodiči. Výsledky této práce umožňují
pedagogům zamyslet se nad důležitostí teoretických znalostí vlivu hodnocení na chování
a prožívání dětí předškolního věku a nad potřebou používat při své práci reflexi
a sebereflexi.