Přímé zapojení učitele MŠ do pohybových aktivit z pohledu dětí
Abstrakt
Cílem mé bakalářské práce je zjistit názor předškolních dětí na přímé zapojení učitele mateřské školy do venkovních pohybových aktivit. Teoretická část obsahuje definice použitých výrazů, charakteristiku předškolního období, zmínku o Rámcově vzdělávacím programu předškolního vzdělávání (RVP PV) a kapitoly týkající se vzdělávacích oblastí. Praktická část se věnuje výsledkům smíšeného výzkumného šetření. Odpovědi dětí, získané metodou rozhovorů, čerpají mj. z vytvořeného seznamu pohybových aktivit s různým zaměřením, s nimiž jsme se s dětmi v průběhu roku v mateřské škole setkali. Všechny jsou prakticky prověřené a vhodné k přímému zapojení učitele. V textu seznamu pohybových her, který je součástí přílohy č. 1, jsou uvedeny dílčí cíle, vzdělávací nabídka a obecná reflexe. Pro porovnání byly dále metodou dotazníkového šetření získány odpovědi na tytéž otázky od učitelů mateřských škol. Sebraná data byla zpracována a vyhodnocena. Z výsledků rozhovorů je zřejmé, že všechny děti z výzkumného souboru vítají přímé zapojení učitele do pohybových aktivit. Z porovnání rozhovorů a dotazníků vyplývá, že se názory dětí a učitelů na zapojení pedagoga do pohybových aktivit venku téměř shodují, ale v druzích a četnosti se poměrně výrazně rozcházejí. Proto doporučuji, aby se učitelé MŠ mnohonásobně více zapojovali do pohybových aktivit co do četnosti, intenzity i délky a při jejich plánování brali v potaz názory dětí.