Adaptační fáze dítěte s autismem v prostředí speciální mateřské školy
Abstrakt
Bakalářská práce s názvem - Adaptační fáze dítěte s autismem v prostředí speciální mateřské školy je ve své teoretické části rozdělena do sedmi kapitol. Jednotlivé kapitoly se zabývají základní charakteristikou poruch autistického spektra, klasifikací, limitovanými oblastmi, nespecifickými variabilními rysy, diagnostikou, etiologií, adaptací a edukací dětí s poruchami autistického spektra. Praktická část zobrazuje výsledky výzkumného šetření. Mým cílem bylo zjistit, jak samotný proces adaptace probíhá, jaké faktory ho ovlivňují a které faktory signalizují dobře probíhající adaptaci. Pro praktickou část jsem zvolila kvalitativní šetření. Pro sběr dat jsem využila polostrukturované rozhovory a metodu pozorování. Z výzkumného šetření vyplývá význam efektivní spolupráce a komunikace mezi všemi zúčastněnými subjekty v adaptačním procesu (pedagogičtí pracovníci, rodiče dětí, děti). Dále přípravy dítěte před nástupem do předškolního zařízení. U obou chlapců jsou reakce na okolní prostředí zcela odlišné, u chlapce A se objevují prvotní náznaky sociální interakce. V budoucnu by bylo zapotřebí zrealizovat určité strategie, které chlapcům pomohou se snazší orientací v čase, v prostoru i v plánovaných činnostech. V neposlední řadě je nutností dořešit efektivní komunikaci mezi klíčovými osobami.