Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisorRybová, Jarmila
dc.contributor.authorMachová, Šárka
dc.date.accessioned2021-11-22T11:56:03Z
dc.date.available2021-11-22T11:56:03Z
dc.date.issued2008
dc.date.submitted2008-04-30
dc.identifier.urihttps://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/4045
dc.description.abstractVe své diplomové práci se zaměřuji na zatížení spotřebních výdajů domácností daněmi ze spotřeby. Nepřímé daně jsou uvalovány na vybrané statky a zvyšují jejich ceny. Tím způsobují snížení disponibilního důchodu spotřebitelům. Do jaké míry je různým příjmovým skupinám snížen disponibilní důchod závisí u nepřímých daní pouze na výši spotřeby a na tom, jaké statky tyto skupiny spotřebovávají. Nepřímé daně jsou na rozdíl od daní přímých méně nápadné, protože jsou skryty v cenách zboží a služeb. Spotřebitel vlastně platí daň při platbě každého nákupu bez jakýchkoliv administrativních úkonů a přitom nemá přehled, kolik státu na dani odvedl. Daň, kterou platí nějaký subjekt (fyzická i právnická osoba) může být v zásadě přesunuta dvěma směry. Dopředu na kupujícího na trhu, tím že se zvýší cena statku nebo faktoru, nebo dozadu na prodávajícího. Tento přesun může být částečný, tj. daň se v nové ceně promítne jen částečně, stoprocentní a za jistých podmínek dokonce i vyšší, než je výše daně. K přesunu někdy nemusí dojít vůbec. Pro stanovení míry zatížení spotřebních výdajů domácností daněmi ze spotřeby jsem zvolila metodu, která využívá dostupných agregovaných dat o spotřebě sociálních a příjmových skupin. Při výpočtech jsem vycházela z dat publikovaných Českým statistickým úřadem za r. 2006. Z výsledků analýzy zatížení spotřebních výdajů domácností za r. 2006 daněmi ze spotřeby vyplynulo, že daňové břemeno, které domácnosti nesou tvoří 13,15 - 14,90 % z jejich celkových průměrných spotřebních výdajů. Kde 11 % daňového zatížení tvoří daň z přidané hodnoty a 3 % tvoří spotřební daně. Znamená to, že pokud by jejich spotřební výdaje byly 100 000 Kč, daňové břemeno by činilo 13 150 - 14 900 Kč. Domácnosti zaměstnanců a samostatně činných osob nesou větší daňové břemeno než domácnosti nezaměstnaných a důchodců. Důvodem je větší podíl spotřeby statků, zatížených 19% sazbou DPH.cze
dc.format62
dc.format62
dc.language.isocze
dc.publisherJihočeská univerzitacze
dc.rightsBez omezení
dc.subjectspotřební výdaje domácnostícze
dc.subjectdaň z přidané hodnotycze
dc.subjectspotřební daněcze
dc.subjectdaňová incidencecze
dc.subjectconsumer sector´s spondingeng
dc.subjectvalue added taxeng
dc.subjectconsumer taxeng
dc.subjecttax incidenceeng
dc.titleVliv zdanění spotřeby na vývoj spotřebních výdajů domácnostícze
dc.title.alternativeThe Incidence of Consumption Taxation on Developement Consumption Expenditures of Consumer Sectoreng
dc.typediplomová prácecze
dc.identifier.stag9065
dc.description.abstract-translatedIn my graduation theses I focus on charge of consumption taxes of consumer sector´s spending. Indirect taxes are imposed onto selected economic goods and increase their costs. Herewith they cause decrease of consumers´ available pension. Howsoever the available pension of different income groups is reduced depends at indirect taxes only on the level of consumption and which economic goods are used by these groups. Indirect taxes are on the contrary to direct taxes less conspicuous, because they are included in the prices of the wares and services. The consumer pays the tax by paying each purchase without any administrative acts and in doing so they do not know how much they paid in taxes to the government. The tax paid by an entity (natural or legal person) can be basically relocated in two ways. Onward to the buyer on the product market by increase of economic goods´ price or of a factor; backward to the seller. This relocation can be partial, i.e. the tax in new price will be partial; hundred-per-cent and in case of certain conditions it can be even higher than the height of tax is. The relocation doesn´t need to occur at all. For assesment of consumer sector tax charege level from consumption I chose a method which uses accessible agregate dates about consumption of social income group. In calculations I arised from dates from year 2006 published by Czech Statistical Office. From the analysys results of consumer sector´s consumption spending charge of consumer tax in 2006 result that the tax burden, which the consumer sector has, represents 13,15 - 14,90 % of their total average consumption spending. 11% of tax burden constitutes a value added tax and 3% constitutes a consumer tax. This means that if their consumption spending is 100 000 Kč, then the tax burdern would be 13 150 - 14 900 Kč. Consumer sector of employees and self-employers have a bigger tax burden than consumer sector of unemloyed and retirees. The reason is a bigger part of economic goods usage charged by 19% VAT rate.eng
dc.date.accepted2008-06-12
dc.description.departmentEkonomická fakultacze
dc.thesis.degree-disciplineObchodní podnikánícze
dc.thesis.degree-grantorJihočeská univerzita. Ekonomická fakultacze
dc.thesis.degree-nameIng.
dc.thesis.degree-programEkonomika a managementcze
dc.description.gradeDokončená práce s úspěšnou obhajoboucze


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v

Zobrazit minimální záznam