Lidská důstojnost jako základ vztahu mezi sociálním pracovníkem a klientem
Abstrakt
Bakalářská práce na téma "Lidská důstojnost jako základ vztahu mezi sociálním pracovníkem a klientem" se zabývá vymezením pojmu lidská důstojnost a zkoumá postavení lidské důstojnosti ve vztahu sociálního pracovníka a klienta. V současném stavu jsem se zaměřila na teoretické vymezení pojmu lidské důstojnosti, jeho historickém vývoji a vymezení z pohledu náboženství a práva. Dále se zabývá vztahem sociálního pracovníka a klienta a samotnými aktéry tohoto vztahu.
Cílem práce je zjistit, co si sociální pracovníci a klienti představují pod pojmem lidská důstojnost a zda li toto považují za základ vztahu mezi sociálním pracovníkem a klientem. K dosažení tohoto cíle byly stanoveny dvě výzkumné otázky, které zjišťují, co si pod pojmem lidská důstojnost představují jednotliví aktéři vztahu a zda li ji považují za základ jejich vztahu.
V praktické části jsou uvedeny výsledky kvalitativního výzkumu, který byl proveden pomocí metody dotazování, techniky polostrukturovaných rozhovorů. Zjištěné výsledky byly následně přepsány a analyzovány pomocí otevřeného kódování. Výzkumný vzorek byl tvořen dvěma výzkumnými soubory. První výzkumný soubor tvořily 4 sociální pracovnice a druhý soubor tvořili 4 senioři ze zařízení Centra sociálních služeb Staroměstská České Budějovice p. o. Z výzkumu vyplynulo, že si komunikační partneři pod pojmem lidské důstojnosti představují jedinečnost každého člověka, dodržování základních práv a svobod, respektování potřeb a hodnot druhé osoby, rovné postavení, partnerství, empatii, a slušnost. Dále výzkum potvrdil, že je lidská důstojnost považována spolu s dalšími hodnotami a schopnostmi za základ vztahu mezi sociálním pracovníkem a klientem a její postavení v tomto vztahu je důležité a mělo by být oboustranně respektováno.
Doufám, že tato práce rozšíří povědomí o pojmu lidské důstojnosti a její výsledky budou nápomocné pro lepší rozvoj sociální práce.