dc.contributor.advisor | Konečná, Hana | |
dc.contributor.author | Křenková, Václava | |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T11:59:52Z | |
dc.date.available | 2023-03-07T11:59:52Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-05-03 | |
dc.identifier.uri | https://dspace.jcu.cz/handle/20.500.14390/41072 | |
dc.description.abstract | Kombinované postižení lze charakterizovat jako kombinaci dvou a více druhů různě závažných postižení u jedince. Kombinované vady, vícenásobné postižení či multihandicap jsou synonymem pro kombinované postižení. Toto postižení lze rozdělit do dvou skupin. První skupinou je vrozené kombinované postižení, které vzniklo v průběhu těhotenství, během či krátce po porodu nebo na základě genetického podkladu. V druhé skupině je vícenásobné postižení získané během života.
Tyto děti, přestože mají uděleno do vínku nějaké postižení, mají právo na důstojné zacházení a plnohodnotný život. Jelikož práce s dětmi bývá pro jejich rodiče často fyzicky i psychicky náročná, je zde odlehčovací služba, která umožní rodičům dočasný odpočinek nebo čas pro zařízení si některých důležitých osobních záležitostí. Tato změna není rozhodně pro dítě jednoduchá. Zvyknout si na nové prostředí, nové lidi a jiný denní režim, nežli jsou zvyklé z domova.
Teoretická část bakalářské práce definuje adaptační proces, zabývá se charakteristikou a dělením postižení a vysvětluje pojem kombinované postižení. Věnuje se dětské mozkové obrně. Dále se zabývá respitní péčí, její historií a jejím významem pro osobu pečující, i o kterou je pečováno. V teoretické části rovněž vysvětluji pojmy osobní asistent a osobní asistence.
Cílem mé bakalářské práce bylo zjistit, jak probíhá adaptační proces dětí s kombinovaným postižením v rámci respitní péče nebo odlehčovací služby. Pro teoretickou část byla zvolena metoda kvalitativní výzkumná strategie. Metodou získávání dat byly semistrukturované rozhovory, které jsem vedla s asistenty a rodiči dětí, a pozorování. Metodou zpracování dat byla kvalitativní obsahová analýza.
Z mé práce vyplynulo, že není možné vyhovět všem klientům, aby se zachovaly zažité životní návyky z domova pro lepší adaptaci. Nicméně, jak vyšlo z výzkumu, každý asistent se plně věnuje své práci a využívá všechny možnosti k tomu, aby adaptace dětí na pobyt probíhala co nejkvalitněji.
K druhému cíli, který zněl: zhodnotit spokojenost rodičů s programem respitní péče či odlehčovací služby, bych uvedla, že všichni tázaní rodiče jsou velmi spokojeni se službami respitní péče.
Výsledky mé práce mohou posloužit k lepšímu vývoji a zlepšování kvality programů respitní péče. Dále při výuce nových sociálních pracovníků nebo je lze použít v odborných publikací. | cze |
dc.format | 48 | |
dc.format | 48 | |
dc.language.iso | cze | |
dc.publisher | Jihočeská univerzita | cze |
dc.rights | Bez omezení | |
dc.subject | Adaptace | cze |
dc.subject | respitní péče | cze |
dc.subject | odlehčovací služba | cze |
dc.subject | kombinované postižení | cze |
dc.subject | Adaptation | eng |
dc.subject | respite care | eng |
dc.subject | relief service | eng |
dc.subject | multiple disabilities. | eng |
dc.title | Adaptační proces u dětí s kombinovaným postižením v rámci programu respitní péče. | cze |
dc.title.alternative | The children adaptation process with multiple disabilities in the program of respite care. | eng |
dc.type | bakalářská práce | cze |
dc.identifier.stag | 51401 | |
dc.description.abstract-translated | The combination of two or more kinds of differently severe disabilities in an individual is characterized as a multiple disability. When this term is used, it usually means combined defects, multiple disabilities or multi handicaps. This kind of disability can be divided into two groups. There is either a congenital multiple disability which already occurred in pregnancy, shortly after birth or it is based on genetical background. Or there is another group of multiple disabilities, those which acquired during life.
Disabled children, despite their differences, have right to be treated in a decent way and live a full life. Work with disabled children is often both physically and mentally demanding for their parents. Therefore there is a special relief service which helps parents to rest temporarily or gives them time for managing their personal duties and important matters. Although this change is definitely not easy for a child. It involves getting used to a new environment, new people and a different daily routine to the one which they are used to at home.
The theoretical part of this work defines the adaptation process, deals with the characteristics and division of disabilities and also explains the concept of multiple disability. It focuses on cerebral palsy. Furthermore, it deals with respite care, its history and its importance for the caring people as well as for those who are cared for. I also explained the terminology of a personal assistant and personal assistance in that section.
The aim of my bachelor thesis was to find out how the process of adaptation of children with multiple disabilities within respite care or relief service work. I chose the qualitative research strategy method for the theoretical part. I used the method of semi-structured interviews for collecting data. I made the interviews with assistants and parents, I also used the method of observation in a group. Then I put all the gained data together and made a qualitative analysis.
My work has shown that it is not possible to comply all clients in order to maintain their living habits from home for better adaptation. However, as the research shows, all assistants are fully dedicated to their work and use all the opportunities to make the adaptation as pleasant and high quality as possible.
My other objective was to asses the parents' satisfaction with respite care or relief services. After the questioning I would say that all the interviewed parents are content with the care services.
The results of my work can help the improvement and development of respite care programs. It is also applicable while teaching new social workers or useful for professional publications. | eng |
dc.date.accepted | 2019-09-23 | |
dc.description.department | Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-discipline | Rehabilitační - psychosociální péče o postižené děti, dospělé a seniory | cze |
dc.thesis.degree-grantor | Jihočeská univerzita. Zdravotně sociální fakulta | cze |
dc.thesis.degree-name | Bc. | |
dc.thesis.degree-program | Rehabilitace | cze |
dc.description.grade | Dokončená práce s úspěšnou obhajobou | cze |
dc.contributor.referee | Prázdná, Radka | |